Citroën C2 1.4 HDi Ligne Séduction (2004)

autoreview

Citroen C2
Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroën C2 1.6 16V VTS

Signalement

UitvoeringC2 1.4 HDi Ligne Séduction
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 125.000 km

Guitig zuinigheidswonder


Sinds 16 augustus 2008 rijd ik de citroen C2, een auto die mij tot nutoe zeer goed bevalt. Voor studie en werk leg ik nogal wat kilometers af, zodoende zocht ik naar een zuinige, comfortabele auto. Laat ik beginnen de auto qua uiterlijk en opties te beoordelen om daarna te eindigen met het belangrijkste: de prestaties.

Uiterlijk

\"Guitig\" is het woord dat de auto kenmerkt: de auto heeft speelse kenmerken, zoals een tweedelig openenende achterklep, wat heel praktisch is. De achterramen lopen niet in één lijn door met de voorramen, iets wat je nauwelijks bij andere auto\'s treft. Het brutale smoeltje van de auto geeft de buitenkant als geheel iets sportiefs. Het interieur ziet er netjes uit, en is voorin zeer ruim van opzet. Die ruimte die voorin genoten wordt gaat ten koste van de ruimte achterin: er kan nauwelijks een volwassen persoon achterin zitten. Aangezien dat bij mij toch nooit voor komt is dat voor mij geen probleem. De Ligne Seduction is de eenvoudigste uitvoering van de C2. De auto beschikt dan ook over weinig (elektronische) opties. Maar wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan....! Dit lijkt een flauwe dooddoener, maar gelet op de reputatie van Franse auto\'s op het gebied van falende elektronica toch een reëel punt.
De stoelen zitten prima, de in-/uitstap is bijzonder makkelijk. Jammer dat de stoelleuningen alleen in stappen te verstellen zijn, en niet met de bekende draaiknop.
De bekleding van de stoelen is in de ligne seduction saai: standaard grijze stoelen. In de kleur zwart (de kleur van mijn exemplaar) valt dit het minst op en is het ook niet hinderlijk. Dat geldt ook voor de niet meegespoten bumpers: met zwarte lak valt het veel minder op dat de bumpers niet meegespoten zijn. Wat ik echt jammer vind aan deze uitvoering is het ontbreken van mistlampen. Dat geeft de auto een nog veel stoerder uiterlijk. Ik overweeg om deze lampen op termijn te laten inboouwen.

Prestaties

Goed, we laten het uiterlijk voor wat het is. De moter! We hebben hier te maken met een HDi-motor wat betekent dat de inspuiting electronisch wordt geregeld. Dit resulteerd in een prachtig verbruik van 3,4 liter/100 km (buiten bebouwde kom). Ik heb namelijk 694 km gereden op 24,02 liter! Uit deze motor komt ongeveer 70 pk aan vermogen. Voor de redelijk zware auto (970 kg) is dit opzich netjes, maar niet voldoende om stevig in je stoel te worden gedrukt. Maar dat was mijn opzet ook niet, zuinigheid stond voor mij op de eerste plaats. Ik heb mijn rijgedrag behoorlijk aangepast, ik rijd zeer rustig: laat de auto uitlopen in de versnelling waar mogelijk, en rijd nooit harder dan 110 km/u.
De dieselmoter is bijzonder rustig: als je in de auto zit lijkt het alsof je een benzine rijd, zo stil als de motor is. De koets is ook zeer stil, tijdens het rijden op de snelweg zijn het de wielkasten die voor de meeste \"herrie\" zorgen. Op nieuw asfalt (waarop het geluid ten gevolge van wrijving met het wegdek wordt beperkt) lijkt het alsof je zweeft.
Al met al dus een zer zuinige, comfortabele auto, die qua kracht voldoende in zijn mars heeft.

Voor ik aan deze auto begon heb ik me uitgebreid georienteerd: alleen smart en de VW lupo zijn (volgens de statistieken) zuiniger dan deze auto. Het punt is alleen dat van de VW lupo 3L nauwelijks exemplaren zijn die minder dan 200.000 km hebben gelopen, en ze dan nog schreeuwend duur zijn. Daarnaast vind ik de lupo vooral een auto waarvan een vrouw zou uitroepen: aaaach wat éééénig!!...ik houd het dan liever op het smoeltje van de C2. En de smart lijkt net een gepimpte brommobiel...

PROBLEMEN

  • 125.000 km

Na 4000 km hebben zich geen problemen voorgedaan.

Ca. 35000 km verder...

  • 150.000 km

Mn citroën heeft inmiddels meer dan 150.000 km wegdek verslonden!
De auto bevalt nog steeds prima, geen problemen. Zou niets anders meer willen!!

Betrouwbare reisgenoot

  • 250.000 km

Inmiddels heb ik bijna 130.000 kilometer gereden in mijn C2 1.4 HDi. De kilometerstand staat nu op 250.000.

Gedurende al deze kilometers heeft deze kleine Citroen met nooit in de steek gelaten. Lange warme ritten door Italie en Frankrijk, ploeteren door de sneeuw de afgelopen winters; de auto heeft het nooit laten afweten.

Wel heb ik onderhoud aan de auto gehad. De volgende zaken zijn inmiddels vervangen:

- 2 remblokken
- De waterpomp (op advies van de dealer)
- De distributieriem (iedere 240.000 km)
- 4 nieuwe banden
- 3 keer een lampje in de koplampen vervangen

Dit zijn allemaal onderhoudskosten die iedere auto heeft. Verder geen bijzonderheden. 130.000 zeer goedkope kilometers. Proficiat Citroen!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.