Citroën C1 VTi 68 Feel (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 VTi 68 Feel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 15.983 km |
KM-stand laatst | 62.200 km |
1 jaar en 46.000km
- 62.200 km
Eind augustus 2015 kreeg ik van mijn werkgever de beschikking over een C1 uit 2014 met bijna 16.000km ervaring. Ten opzichte van de eerste generatie C1/107/Aygo, viel mij vooral het materiaalgebruik in het interieur meteen positief op. De knoppen van de verwarming en audio doen een stuk minder plastic aan. Verder is het een redelijk uitgevoerde versie, met onder andere Airco, Bluetooth carkit, AUX-aansluiting en een snelheidsbegrenzer. Dit laatste heb ik 95% van de tijd aan staan en functioneert prima als cruise control. Met een klein pookje aan het stuur stel je de gewenste snelheid in en zolang je voldoende gas geeft, houdt hij deze snelheid vast. Het voornaamste voordeel, ten opzichte van cruise control, is dat je bij wat oponthoud, je gewoon het gas wat verder los kan laten en vervolgens weer kan versnellen tot de ingestelde snelheid. Dit voelt voor mij natuurlijker dan een knopje om hem van de cruisecontrol af te halen en vervolgens weer in te schakelen.
Comfort:
Dagelijks rijd ik van Zutphen naar Hilversum en weer terug (168km totaal). Met de afstanden die ik afleg en mijn 1.96meter, had ik van tevoren zo mijn bedenkingen over het comfort. In de praktijk is dit me echter heel erg meegevallen. Met de stoel in de achterste stand, biedt deze voldoende steun en is een goede houding aan te nemen. Dit houdt echter wel in dat het totaal aantal te gebruiken zitplaatsen wordt gereduceerd tot 3. De vierde zitplek is met wat inschikken ook nog wel te gebruiken, maar dan moet het een niet al te lange rit zijn.
Rijervaring:
Met 68pk moet je geen hoge verwachtingen hebben van de prestaties, maar in combinatie met het relatief lage gewicht, voelt de auto voldoende vlot aan. Ook zonder veel toeren te hoeven maken, kom je gewoonlijk prima mee met het overige verkeer. Met twee passagiers en 3 weekendtassen aan boord een langere helling in de Ardennen of Frankrijk op rijden, vergt wel 1 of 2 versnellingen terugschakelen. Maar ook dan kan je prima boven komen met een gangetje van zo'n 90 tot 100 kilometer per uur.
Het onderstel, is naar mijn mening, ook prettig afgesteld. In wat sneller genomen bochten voelt de auto vertrouwenwekkend en stabiel aan. Anderzijds is hij niet zo stug, dat je bij elke drempel tegen het dak aan stuitert of je rug voelt.
Betrouwbaarheid:
Elke 15.000km krijgt de auto een onderhoudsbeurtje. Buiten het standaard onderhoud heb ik alleen laatst een koplampje vervangen en bij de 60.000km beurt zijn de voorbanden vervangen. Tot nu toe is de auto dus hartstikke betrouwbaar gebleken.
Kosten:
Over de gereden 46.000km met ongeveer 75% snelweg kom ik op een verbruik van 1 op 21. Hierbij houd ik op de snelweg over het algemeen een snelheid van rond de 120km/h aan en probeer ik wel zoveel mogelijk uit te rollen bij oponthoud en rotondes. Dit in combinatie met het lage gewicht, beperkte afschrijving en de eerder genoemde betrouwbaarheid maakt dit mijns inziens tot een relatief goedkoop te rijden auto.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Private lease: dit betaal je voor de goedkoopste auto's

Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

Test: Renault Twingo - Hyundai i10 - Citroën C1

Test: Citroën C1 - Fiat Panda - Hyundai i10 - Kia Picanto - Peugeot 108 - Skoda Citigo

Lezersreacties (0)
Reageren