Citroën C1 1.0i Séduction (2006)

autoreview

Citroën C1 1.0i Séduction (2006)

Signalement

UitvoeringC1 1.0i Séduction
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Als hij maar rood is!

  • 35.000 km

Wat doe je als man als je nieuwe vriendin geen auto heeft en ook nog eens lekker uit de buurt woont? Precies, je haalt haar op en brengt haar weg zonder ooit te mopperen!

-Einde

Oh nee... Na een paar maanden krijg je een beetje het heen en weer en ga je voorzichtig peilen of ze niet interesse heeft in een klein autootje helemaal voor haar alleen. Ja dát lijkt haar wel wat. Ze heeft er zelfs wat spaargeld voor over.

Dan volgt er een zeer complexe zoektocht. Onderweg en op autosites wordt heftig gewezen naar kleine, betaalbare, zuinige, mooie, lelijke maar voornamelijk rode koekblikjes. Grappig eigenlijk als vrouwen zich voor het eerst gaan verdiepen in deze materie. Nog nooit bij stilgestaan dat je moet gaan kiezen of je nieuwe auto wel of geen airco nodig heeft, of CV. Huh? "Maken ze dan ook auto's zonder verwarming?" Nee, maar wel zonder centrale deurvergrendeling, wat ik overigens net zo misdadig vind.

Uiteindelijk was er toch een model die qua prijs, uitstraling en opties (geen, maar hij is wel rood) in de smaak viel. De Citroën C1! Een lief karretje om te zien, en hij is op allerlei manieren voordelig dus daar kan je je geen buil aan vallen... toch?

De koop ging stroefjes en achteraf gezien hadden we beter kunnen afhaken. De verkoper was een vriendelijke man die voor de deur van zijn appartementencomplex auto's verkocht. Ik weet nog dat ik super blij was dat mijn buurman dat niet doet maar verder zag ik er weinig kwaads in. De radio deed het even niet, o nu wel, oh nee toch weer niet, maar als we hem (of eigenlijk haar) kochten regelde hij eentje die het wel deed. De auto reed lekker, maakte geen rare geluiden en wekte de indruk dat er netjes mee gereden was. Een reservewiel lag er niet in maar dat werd eveneens bij de koop geregeld. De achterbumper had wat last van bladderende lak en dat stond me niet aan maar ik kon verder geen minpuntjes ontdekken. Dus, korting of een nieuw gespoten bumper en we hadden een deal. De vriendelijke man had wat connecties dus die bumper zou als nieuw worden. Prima... Lekker rijden.

2 maanden in bezit. De radio doet het.... meestal. Het reservewiel kwam met gratis spijker, merkten we bij de eerste lekke band die mevrouw opliep. De bumper bladderde niet maar op een zonnige dag viel wel op dat de plek erg dof is vergeleken met de rest van de auto.

4 maanden in bezit. De koppeling heeft het zomaar begeven, op de snelweg, lekker ver van huis! Nieuwe drukgroep, koppelingsplaten en natuurlijk de bekende "kleinmateriaal" moesten vervangen worden. Maarja, dat is een bekend probleem van deze wagens. Hadden we gewoon kunnen opzoeken op internet. Erg dure en vooral niet ingecalculeerde reparatie. Maar wat wil je met 35000 op de teller, noem mij één auto waar je verder rijdt op de fabriekskoppeling! Gelukkig kan je deze auto's met één hand optillen en er met de andere een nieuwe koppeling onderschuiven. Zo liet een behendige maat van een broer van de bakker van de collega van mijn vriendin op een zaterdagmiddag zien. Kost ook niets hoor, de materialen en montagekosten zijn slechts 10% van de aanschafwaarde en komen meestal zo rond de 800 á 900 euro uit. Ik heb wel eens meer uitgegeven bij het tanken dus waar hebben we het over.

10 maanden in bezit. Het is herfst / winter / moesson. Het regent al weken harder dan ik hebben kan. De ramen binnen in de C1 blijven beslagen. Het valt op dat spullen in de achterbak een beetje nattig zijn. We kunnen niets vinden. Twee weken later blijkt er een schimmel op de achterbank te groeien. De achterbank moet drogen en snel ook, dit kan zo niet langer! Ik denk graag dat ik goed ben met schroevendraaiers en dopsleutelsetjes. Heftig bloedend (ik schoot uit met de ratelsleutel) heb ik de banken op zolder gelegd en het wordt duidelijk wat er is gebeurd. De auto is LEK! Ergens achterin lekt water op de mat die van sponsachtig materiaal is gemaakt. Een water zuigende mat nota bene, alsof ze dit probleem zagen aankomen. De achterbank, op zijn beurt, zuigt het vocht uit de mat op en voila, je auto is veranderd in een rijdend reptielenhuis. Het is ook niet zo verrassend dat de auto lek is, na bijna 7 jaar en iets meer dan 35000 km op de teller kan je verwachten dat alle rubbers hun beste tijd hebben gehad. Toen ik in 2001 net begon te werken heb ik auto's gehad die tegen de 16 jaar liepen, sommigen zaten al rond de 300000 km op de teller, die waren stuk voor stuk kurkdroog van binnen. Maar dat kan je niet met elkaar vergelijken natuurlijk, vroeger waren alle auto's lek maar merkte je dat niet omdat het altijd mooi weer was.

Op zoek naar het lek! Ojee, internet staat er vol mee, lekkages in de drieling, de C1, 107 en de aygo. In de meeste gevallen lekt het water via het derde remlicht naar binnen, of via het raamrubber, of via de achterlichten, of via de luchtroostertjes in de bumper, of... Er zijn zoveel plekken in de C1 die kunnen lekken dat ik het vermoeden heb dat ze er een wedstrijdje van maakten in de fabriek. Waar moet je dan beginnen met testen? Nouja, het derde remlicht gaat makkelijk los, 2 schroefjes los en je staat al met een remlicht in je hand. En daar zag ik het al, de rubberen rand was gaan verteren, ik zag dat deze duidelijk lek was. Een poging deze te kitten liep uit op een rommelboeltje. Geef mij een open kitpistool en er zit binnen de kortste keren overal kit, behalve waar het zou moeten. Daar ben ik niet voor gemaakt dus alles eraf, schoonmaken en het iets professioneler aanpakken. Op naar de Citroën dealer voor een nieuw derde remlicht. Ze bewaren ze nog net niet onder de toonbank maar ze hadden er binnen een minuut al eentje klaarliggen. De verterende rand heeft ze niets geleerd blijkbaar want een bijna 7 jaar nieuwer exemplaar is geïsoleerd met precies hetzelfde materiaal. Ik ben overigens meestal geen fan van dealers omdat ze alles met nieuwe en originele onderdelen willen repareren. Ik vind dat zonde op een oudere auto maar in dit geval leek het me wel handig. Voor die drie tientjes zitten we weer lekker droog. Remlicht erop, 2 schroefjes vast en een flinke emmer water op het dak. Hee, dat is raar, het water loopt nog steeds naar binnen. Op naar de Citroën dealer om de auto maar eens na te laten kijken. We mochten erop wachten (wat overigens in dit hele verhaal het meest positieve is wat ik over de Citroën dealer ga schrijven). Het (nieuwe) derde remlicht lekte en moest gekit worden, beide achterlichten lekten ook en moesten ook gekit. Dat maakt het vervangen van een lampje wat ongemakkelijk en prijzig lijkt me maar het was de enige optie. Ik wil hierbij wel even opmerken dat ik het een beetje eng vind als ze een auto niet met originele onderdelen kunnen repareren. Ik zou het zelfs bizar willen noemen, maar dat doe ik niet, ik heb geen verstand van auto's. Voor 50 euro konden we ook dit euvel achter ons laten dus laat ik nu niet gaan muggenziften, een goed gemikte klodder lijm klinkt als een professionele oplossing. Of eigenlijk niet. Na een paar dagen bleek er weer water in de achterbak te liggen. Terug naar de Citroën dealer. Na een uur onderzoek kregen we te horen dat het raamrubber van de achterruit vervangen moest worden en dat er 2 nieuwe luchtroosters in de bumper moesten, want die lekken ook een beetje. Voor 160 euro wordt dat alles geregeld.

Morgen wordt het gerepareerd. Wel duur maar na een paar weken van droogdeppen en slepen met kacheltjes en verlengsnoeren is elke prijs aanvaardbaar toch? Dat is de prijs die je betaalt als je een stokoude auto van bijna 7 jaar wil rijden.

Voorlopig zijn we wel even klaar met ongepland onderhoud denk ik. Hoeveel bekende problemen kan een auto hebben toch? Het zou pas een ongemakkelijk idee zijn als iemand ons nu zou vertellen dat de Citroën C1 ook massaal last heeft van kantelende zuigers.... of... ojee... Nou google er maar naar vóórdat je van je zuurverdiende centen een C1 koopt.

En dan nu de onderbouwing.

Comfort: Ik moet er niet aan denken om hiermee naar zuid Frankrijk te moeten rijden, ik ben na 10 kilometer in dit ding al gebroken. In de stad echter, rijdt het best lekker. In zijn klasse is dit vast een comfortabele auto. Leuk pluspunt is dat ik met mijn kleine 2 meter best in de auto pas. Ik moet wel wat moeite doen om onder binnenspiegel door te kijken.

Prestaties: Slecht als het om buiten houden van regenwater gaat. Wat betreft snelheid kan je goed meekomen maar wordt niet overmoedig en laat de linkerbaan op de snelweg gewoon voor wat het is.

Betrouwbaarheid: Tja, lees mijn verhaal. Aan de andere kant, één bonus ster omdat hij altijd start en nog steeds rood is.

Verbruikskosten: Best zuinig met benzine maar je betaalt je scheel aan raamrubbers, koppelingen, remlichten en ander geneuzel.

Zou ik ooit nog een auto van dit merk kopen? Strikvraag, het is gewoon een Japanner met een Franse vlag natuurlijk. Mijn eerste voorkeur gaat in het geheel niet naar Franse wagens. Als ik dan toch een Citroën moest kopen, deed ik dat niet in mijn eigen woonplaats. De Citroën dealer hier is niet mijn type zakenman.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.