Citroën C1 1.0i Ambiance (2009)

autoreview

Citroën C1 1.0i Ambiance (2009)

Signalement

UitvoeringC1 1.0i Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst103.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De C1 gaat gebruikt worden :-)

  • 28.500 km

Op verzoek na het maken van mijn review van onze Espace, nu een verhaal over onze 5 deurs C1 Ambiance.

We hebben deze auto nieuw gekocht in 2009 als vervanger van onze Alto welke we wilden vervangen voor wat meer comfort en veiligheid voor de vrouw.

De afgelopen jaren heeft deze auto dienst gedaan waar hij vooral voor bedoelt is. Als stadsauto en af en toe een langer stuk. Vanaf deze maand is dit echter radicaal verandert door de aanschaf van de Espace en is dit voertuig gepromoveerd tot woon-werk vervoersmiddel voor mij :-) (dagelijks 100km enkele reis)

Over dit voertuig is door menigeen genoeg geschreven en kan me daar dan ook bij aansluiten.

Comfort

Hij heeft een redelijk stug maar dan ook wel sportief onderstel. Je hoeft dus geen Frans comfort te verwachten, maar bochten neemt ie zonder problemen.

Zelf vind ik het wel leuk dat er wat extra comfort wordt gecreëerd, dus ben via de citybug clubsite op verschillende gadgets gestuit welke ik dan ook gemonteerd heb. Op deze manier lijkt ie toch weer een beetje op de Audi waarmee ik hiervoor naar het werk reed :-)

De volgende modificaties zijn aangebracht voor extra comfort;

- Binnenverlichting gaat aan bij het openen van iedere deur.
- Binnenverlichting gaat na 10 sec uit na sluiten deuren.
- Knipperlichten knipperen 4 keer bij eenmalig bedienen van de handel.(comfort module Waeco)
- Variabele interval op de ruitenwisser.(Hendel van Toyota Auris)
- Cruise control Waeco MP 50
- Midden armsteun Boltec

Met dit alles moet het goed te doen zijn om de kilometers comfortabel te laten verlopen.

Prestaties

De auto accelereert prima vooral door de lange 2e versnelling. Vaak sla ik de 4e versnelling over bij het accelereren naar hogere snelheden (>70km/h). De topsnelheid rond de 150 is haalbaar afhankelijk van de wind, maar snel genoeg voor deze kleine auto.

Om de kosten te verlagen en het comfort te verhogen rijd ik meestal 100km/h. Dit is voor dit autotje een prima snelheid en als ik harder rijd gaat het verbruik en geluid van de rijwind exponentieel omhoog en ik win er slechts een paar minuten mee als ik mazzel heb. Ik kon me dit vroeger niet voorstellen maar nu ik de knop om kan zetten is dit erg comfortabel rijden. Wel anticiperen bij het inhalen om het overige verkeer niet teveel in de weg te zitten natuurlijk. Resultaat is dat je hiermee 1 op 23,5 rijdt. Niet slecht voor een auto op benzine.
Dit was nog zonder cruisecontrol, dus misschien kan het nog iets beter.
In de vooraf gaande periode als stadsauto wist hij ook nog wel 1 op 16 a 17 te halen. Zie verbruiksmonitor.

Als me de benzine toch te duur wordt misschien ooit nog eens LPG, maar aangezien deze blokken dat niet goed kunnen hebben en je snel aan een kop revisie zit weerhoud me dit momenteel nog van aanschaf. Ben wel van mening dat het bij mij misschien langer mee kan door mijn lage snelheid wat voor een lagere thermische belasting van het blok zou moeten zorgen.

Betrouwbaarheid

Ik vind dit voor het geld een leuke auto met de gebreken die je van zo'n klein goedkoop autotje mag verwachten op enkele gebreken na.

Het grootste probleem van deze auto vind ik de lekkage's die na verloop van tijd optreden. Wij hadden vooral in de winter last van beslagen ramen. Ik had al een tijdje een pingi in de auto gelegd, maar dit mocht niet baten. Uiteindelijk zorgde deze condens ervoor dat we aan de binnenzijde moesten gaan krabben. De hemelbekleding achterin gaat bruine spikkeltjes vertonen wat ook duid op lekkage vanuit het remlicht. Na demontage hiervan kon je ook duidelijk zien dat de hemel nat was. Bij mij de garantie reeds verlopen en de lokale dealer was niet van plan dit kosteloos op te lossen. Sommige dealers doen dit wel, maar ondanks dat het een bekend probleem is is er geen terugroep actie op van toepassing. Heb toen zelf alles weer waterdicht gemaakt, maar was hier toch wel een weekend zoet mee. Wij hebben toen het volgende uitgevoerd;

- Deurrubbers gedemonteerd afgekit en gemonteerd
- Achterbumper gedemonteerd en rubbers in roosters vervangen en afgekit.
- Interieur grotendeels gedemonteerd om op te laten drogen.
- Derde remlicht gedemonteerd, pakking verwijdert en afgekit.
- Achterlichten gedemonteerd, pakking vervangen en rubberen dopjes afgekit.
- Extra rubbers boven de deuren geplaatst.
Veel lekkage's wordt veroorzaakt doordat het deurrubber vol loopt met water en daarna over de montagerand loopt aan de onderzijde het rubber en zo de auto in komt.
- Rubbers in de bodemplaat gedemonteerd en afgekit. Toen ik deze verwijderde droop het water uit de bekleding.

Zal nog wel wat vergeten zijn, maar dit gaat natuurlijk nergens over.

Verder hebben we weinig klachten over de auto. Eerste beurt bij de dealer laten doen en de tweede lekker zelf aangezien ze de eerste keer hier al 270,- voor vroegen.

Afgelopen week eerste APK gehad. Alleen stadslichtje stuk verder geen bijzonderheden.

De komende tijd gaan we zien of ik het comfortabel blijf vinden. Als er noemenswaardige dingen te melden zijn dan hoort u van mij.

Rijdt lekker door

  • 45.915 km

Maar weer eens een update van de belevenissen met de C1.

Het afgelopen jaar 20.000km gereden en deze waren vrijwel probleemloos.

Begin van het jaar de auto zelf een kleine beurt gegeven incl. interieur en luchtfilter. Zag dat de auto nu alweer toe is aan een olie wissel, dus die komt er binnenkort weer aan. Inmiddels ook uitgevoerd en met behulp van een brug in slechts 20 minuten de oliewissel geklaard :-) Banden moeten binnenkort ook een keer, maar het is nog het eerste zetje, dus dit valt me niet tegen.

Afgelopen week helaas wel weer een keer water ontdekt in de auto. Dit maal aan de bijrijderskant van de auto. Heb het in de gaten gehouden en is nu weer droog. Van een kennis begrepen dat ze hier bij de Toyota dealer een extra transparant afdichtingsrubber voor plaatsen op de deur zelf welke aansluit op het rubber van de carrosserie. Binnenkort maar eens kijken of we dit ook toe kunnen passen. Blijft natuurlijk wel jammer die lekkage.

Inmiddels stickertjes gemonteerd. Zijn 1 bij 2 cm en worden bij de voordeur op 2 plekken en de achterdeur op 1 plek gemonteerd aan de onderzijde van de deur onder de kaartenbak. Ze zijn bedoeld om het water te geleiden om te voorkomen dat het het interieur binnen dringt. We houden het de komende tijd in de gaten.

De MS-50 cruisecontrol bevalt me verder prima en met 100km/h op de cruise kun je in de zomer toch ook nog 23km op 1 litertje halen (zie verbruiksmonitor)

Met de lage snelheden vind ik het verder goed te doen. Up en consorten vind ik ook wel leuk en zijn als ik de AW mag geloven een stuk stiller 70,6db tegen 65,6db bij 120km/h. Ook nog wel gekeken naar een gebruikte blue motion, maar met dit verbruik en de belasting geeft dit behalve meer comfort geen verdere besparing. We houden het dus maar bij de C1.

Tot de volgende update

Geen grote gebreken

  • 103.000 km

De afgelopen jaren is het rustig geweest met de updates over de C1, maar hierbij dan toch weer eens een update.

De auto bevalt nog steeds prima.

Zuinig, betrouwbaar en goedkoop.

Onderhoud:

De afgelopen jaren is er naast het normale onderhoud weinig schrikbarend kapot gegaan. Een keer de condensor vervangen welke lek was gegaan. Zelf vervangen en weer laten vullen was goed zelf te doen. Ook het welbekende ophangpunt van de einddemper was bij ons doorgeroest. Deze bij een lokale lasser voor 25,- weer laten monteren. Zit inmiddels alweer 2 jaar prima vast. Bij de APK heeft dit jaar een remleiding nog even een beschermlaagje gekregen om de roestduivel buiten te houden. Verder af en toen een stadslicht wat vervangen moest worden.

Onlangs voor het eerst de remblokken samen met de schijven vervangen. Aan de binnenzijde waren de schijven tegen de 50% verroest waardoor dit APK afkeur zou betekenen volgend jaar. De blokken hadden nog wel even door gekund. Ook de banden vervangen en maar eens laten uitlijnen. Dit voornamelijk omdat de nieuwe banden bij de APK na 3 maanden gebruik reeds scheef afgesleten waren.

Verder weer een olie beurtje gegeven incl. vervangen olie-, lucht- en interieurfilter.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens