Citroën C1 1.0i Ambiance (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 111.500 km |
KM-stand laatst | 148.500 km |
- 128.000 km
Na acht maanden voor woon- werkverkeer in mijn Seat Ibiza te hebben gereden was ik benieuwd naar de mogelijkheden om nog wat goedkoper te gaan rijden. Als beginnende bestuurder betaalde ik behoorlijk wat verzekeringspremie. Tel daarbij de wegenbelasting, benzinekosten en onderhoud bovenop en de conclusie was dat ik maandelijks een behoorlijke smak geld kwijt was aan mijn Ibiza. Daarnaast was de distributieriem aan vervanging toe. Op dat moment ben ik gaan rondkijken naar een Citroën C1 of Peugeot 107.
Op slechts 5 minuten rijden vanaf mijn woonplaats dook opeens deze C1 op bij een garagebedrijf. Uit 2007 en met 113000 kilometer op de klok. De vraagprijs lag op € 4.650,-. In de eerste instantie ging ik puur uit nieuwsgierigheid eens kijken. Daarnaast was ik ook wel benieuwd wat ik voor mijn Ibiza uit 2004 terug zou krijgen. De C1 zag er prima uit; hij leek wel nieuw. Het is een Ambiance uitvoering met elektrische ramen, velours bekleding en zij-airbags. Dat laatste vind ik wel belangrijk. Mijn Ibiza had er tenslotte welgeteld 8 aan boord.
Rekening gehouden met de kosten voor het vervangen van de distributieriem en de meterslange kras die aan de zijkant van m'n Ibiza was toegebracht kreeg ik een voorstel van € 3.500,- aan inruil. Ik had de auto goedkoop gekocht voor € 3.850,- dus daar was ik zeker wel tevreden mee. Uiteindelijk heb ik € 1.000,- bijbetaald voor de C1. Ik heb geen moment spijt gehad van deze beslissing.
COMFORT
De C1 is geen Citroën met het comfort dat je misschien van de andere modellen bent gewend. Logisch ook wel, omdat de auto technisch natuurlijk niet echt een Citroën is. Hij is vrij hard geveerd, waardoor hobbels in het wegdek duidelijk worden doorgegeven. Daarnaast heb je zeker op de snelweg behoorlijk wat wind- en bandengeruis. Ik rij per dag 60 kilometer over hoofdzakelijk 80 km/h wegen. Hier is de auto prima voor geschikt. Als ik dagelijks snelwegkilometers zou maken had ik geen C1 genomen.
Het geluid van de 3-cilinder motor van Toyota is vrij nadrukkelijk aanwezig, zeker bij het accelereren. Ik stoor mij hier helemaal niet aan, omdat ik het typerende geluid echt wel kan waarderen. Het hoort gewoon bij de auto.
Helaas heb ik op deze auto geen airco (meer). Aan de andere kant zijn er natuurlijk maar een paar weken (dagen) dat ik echt snak naar airco hier in Nederland. Het is een vrij prijzige optie, wat zou betekenen dat ik voor mijn gevoel net teveel bij zou moeten leggen op de inruil.
Voorin is de ruimte meer dan voldoende. De stoelen zijn redelijk goed in de stellen. Helaas alleen niet in hoogte en de rugleuning gaat trapsgewijs.
Om toegang te krijgen tot de achterbank moet ik de stoelen naar voren klappen en schuiven. Dit is echt een vervelend systeem omdat je vervolgens je stoel opnieuw moet gaan instellen. Zeker als mensen zelf proberen in te stappen snappen ze niet helemaal hoe dit werkt. Ik had liever een 4-deurs uitvoering gehad.
PRESTATIES
De 3-cilinder motor is natuurlijk geen strepentrekker. Echter, in de stad kom je prima mee en ook buiten de bebouwde kom is het prima te doen mits je goed gebruik maakt van de lange versnellingen. Dit komt misschien het benzineverbruik niet ten goede, maar je rijdt zo wel lekker vlot mee.
Inhalen op de snelweg is een ander verhaal. Je moet dan zeker terugschakelen, wat voor behoorlijk wat motorgeluid zorgt.
BETROUWBAARHEID
Hoewel ik de auto nog geen jaar in mijn bezit heb en nog maar 15.000 kilometer heb gereden heb ik het gevoel dat het een betrouwbare auto is. Hij start altijd en heeft me niet in de steek gelaten.
GEBRUIKSKOSTEN
De C1 is nu (nog) wegenbelastingvrij. Verzekeringspremie komt voor mij uit op € 35 in de maand (beperkt casco) en de benzinekosten vallen mee.
In februari heeft de auto een grote onderhoudsinspectie gehad. Geen mankementen gevonden. Totale kosten voor deze inspectie waren € 200,-.
Eind april heeft de auto APK gehad waar verder ook niets uitkwam. Tegelijk winter/zomerbandenwissel gedaan. Kosten € 65,-.
In juni begon ik me te ergeren aan een rammel in het raam. Toevallig had de garage een aanbieding voor een zomercheck voor € 9,95. Het raammechanisme is aangedraaid. Vanwege demontage zijn ze hier wel even mee bezig geweest. Kosten € 40,- totaal.
- 145.000 km
Onderhand al aardig wat kilometers erbij gereden zonder problemen. De auto heeft mij nooit in de steek gelaten en tot dusver heb ik niets noodgedwongen moeten laten repareren. Laatste onderhoudsbeurt (grote beurt) was inclusief bandenwissel een bedrag van EUR 400,-, maar dat was alleen het standaard werk (bougies, olie etc.).
De rammels en kraakjes beginnen wel wat meer te worden, maar dat neem ik maar voor lief. Ik ben van plan de C1 zover mogelijk door te rijden.
Het verbruik blijft netjes rond de 1:19,5. Vanaf dit jaar betaal ik wegenbelasting voor de C1, maar dit is afgerond 20 euro per maand.
Verkocht!
- 148.500 km
Ik heb de C1 verkocht en een Mini One uit 2005 teruggekocht. De C1 is gedurende ruim 2 jaar uitstekend bevallen. Het is een goedkope en betrouwbare auto gebleken. Vlak voor verkoop liet de ophanging van de uitlaat het afweten, maar dit was even lassen en klaar. De reden voor inruil was dat de restwaarde van de C1 de laatste tijd best is gedaald, onder andere doordat ze sinds dit jaar niet meer wegenbelastingvrij zijn. Voor mij was dit het moment om de restwaarde te benutten voor een auto die wat meer rijplezier biedt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.