Citroen C1 1.0i Tendance (2013)

autoreview

Citroen C1 1.0i Tendance (2013)
Citroen C1 1.0i Tendance (2013)Citroen C1 1.0i Tendance (2013)Citroen C1 1.0i Tendance (2013)Citroen C1 1.0i Tendance (2013)Citroen C1 1.0i Tendance (2013)Citroen C1 1.0i Tendance (2013)Citroen C1 1.0i Tendance (2013)Citroen C1 1.0i Tendance (2013)Citroen C1 1.0i Tendance (2013)

Signalement

UitvoeringC1 1.0i Tendance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst167.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanshaf

  • 63.500 km

Zoektocht voor een ideale "boodschappenwagen"

Op zoektocht naar de meest voordelige vervoersmiddel die voldoet aan onze eisen. We moesten iets vinden waarvan de groot bagageruimte niet te groot moet zijn maar ook niet te klein zodat de kosten voor de wegenbelasting niet te hoog worden. Ook wilden we dat het verbruik zo optimaal mogelijk moet zijn en dat we voor de gebruikskosten zo veel mogelijk er aan over houden. Dus daar valt voor het zogeheten "Citybug" er goed bij.

Voor een prikkie hebben we een Citroën C1 uit 2013 aangeschaft voor €4000. Alhoewel de auto is voorzien van een Franse kenteken. Dus moet de auto worden gekeurd bij de keuringsstation en ontvangen we de Nederlandse kentekenplaten erbij. Dus konden we met vol enthousiasme de weg opduiken met de C1.

Opmerkelijk gezien was je in deze tijd (2018) voor wel minimaal €4500 kwijt van een C1/107/Aygo kwijt van hetzelfde jaar. Wat natuurlijk wel vanzelfsprekend is als je een auto gaat importeren vanuit het buitenland met meerdere keuzen voor een voordelige prijs ten opzichte dan in Nederland.






Indruk

  • 71.500 km

Wat mij erg verbaast is dat bij dit soort type auto's de Cruise Control en de Elektrische bedienbare buitenspiegels niet leverbaar zijn voor deze model. En dat de koppelingspedaal wat later aangrijpt tijdens wegrijden. Dit zal hoogstwaarschijnlijk te maken met de koppelingskabel (die men vergeet) tijdens elke onderhoudsinterval niet wordt afgesteld.

Maar dat houdt ons niet tegen over onze aankoop. Want buiten dat, hebben we een praktijkverbruik van 5,0L/100 KM (1 op 20) en een Airco die goed naar behoren functioneert voor in de zomer. Qua gewicht met betrekking tot de wegenbelasting betalen we voor deze 805 kg lichte voertuig voor zo'n €62,50 per kwartaal.

Kosten overzicht

  • 115.500 km

Na ongeveer 1,5 jaar in bezit te hebben, nemen we een kijkje waar we jaarlijks aan kwijt zijn voor de Citroën C1.

- Maandelijkse motorrijtuigbelasting € 21,57 p/m
- Verzekering (Afhankelijk van de bezitter) € 45,00 p/m
- Brandstofkosten € 83,65 p/m
- Onderhoud & APK en reparatie ≈ € 150 (In 1,5 jaar tijd)

Dit allemaal bij elkaar bedraagt de kosten tot € 2.853,96 in 1,5 jaar tijd wat erg mee valt op langere termijn. Zeker als de auto op kortere stukjes ermee gereden wordt (Wat eigenlijk deze auto ervoor bestemd is).

Opties & Upgrade

  • 154.765 km

Opties

Wat mij betreft bied dit type segment niet veel mogelijkheden met betrekking tot de aanschafprijs wat wij ervoor kregen. Zo is bijvoorbeeld de dashboard vrij kaal, is niet voorzien van een elektrische buitenspiegels en wordt de Cruise Control niet mee geleverd voor deze Citroën zoals ik dat eerder had benoemd. Wel is het mogelijk om dat achteraf in te bouwen. Alleen ben je wel zo'n gauw €850 kwijt wat de moeite in principe niet waard is voor een zuinige stadsauto.

Wel is de auto voorzien van een goed functionerende airco. Wat wel voor de zomer meer comfort geeft. Ook krijg je wel voor het verkoopprijs er wel meer voor terug.


Upgrades

Om de auto een stuk meer "uniek" te maken, is de auto nu voorzien van 2 din autoradio en navigatiesysteem, H4 Led verlichting (geen dagrijlicht) en oh ja een K&N Filter voor (5 pk extra) :) :) :). De navigatiesysteem zit al sinds oktober 2019 gemonteerd en werkt nog steeds naar behoren. Voor deze optie ben je al €200 kwijt. Voor de K&N Filter ben je zo'n €60 kwijt (wat vrij lang mee gaat). En voor de H4 Led verlichting ben je €120 kwijt. Wel vind ik deze opties de moeite wel waard voor een kleine stadsauto.


Kostenoverzicht Upgrades

K&N Filter € 60
Osram H4 Ledlampen € 120
2 din android navi € 200

Totaal € 380

Betrouwbaarheid

  • 155.000 km

Over de betrouwbaarheid valt er bijna niks op te merken. Je hoeft je geen zorgen te maken over de hoeveelheid kosten aan onderhoud. Wel krijg je te maken met de koppeling die vroegtijdig kan slijten bij dit soort type segment wegens gebrek aan afstellen van koppelingskabel (100.000 t/m 150.000 Km). Daar kan je rond €400 mee ver komen.

Verkocht

  • 167.500 km

Ondanks dat we in 6 jaar tijd aardig veel plezier in deze auto hebben kunnen rijden, hebben we besloten om te verkopen in verband met overstap naar elektrische auto. In 6 jaar tijd heeft de C1 ons nauwelijks in de steek gelaten. Geen hoge kosten voor reparatie & onderhoud of iets dergelijks. Inmiddels zijn we overgestapt naar een Seat Mii Electric Plus uit November 2020.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.