Citroen C1 1.0i Ambiance (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 48.000 km |
KM-stand laatst | 208.100 km |
Citroen C1 1,0 Ambiance (kopie ouder account)
- 48.000 km
Kopie eerdere review van account waar ik geen toegang meer van heb:
Daar is ie dan, mijn eerste autootje! Na een poosje sparen kon ik dan eindelijk mijn eerste eigen autootje verantwoorden voor woon-werkverkeer. Ik wilde een jonge auto met weinig kilometers, zuinig en wat luxe. Na een poosje op marktplaats speuren kwam ik uiteindelijk uit bij de welbekende drieling die eigenlijk aan al mijn eisen voldeden! Helaas geen dikke 'jeugdbak' maar een verstandige betaalbare keuze voor iemand van mijn leeftijd. Althans, dacht ik zelf;) Mijn oog was gevallen op een metallic zwarte C1 uit Groningen voor een betaalbare prijs. Na een telefoontje komen kijken en zonder teveel op de details in te gaan de auto gekocht van de occasiondealer.
Afijn, genoeg gebrabbel daarover, nu door over mijn ervaringen:
Comfort: De C1 voelt voor mij persoonlijk degelijk aan! Maar dat is ook niet heel vreemd als je nagaat dat ik heb leren rijden in een Suzuki Swift 1.0 uit het jaar 2000. Alle lof voor die auto overigens! Ontopic: Voor mij comfortabel genoeg dus! Dashboard ziet er leuk en speels uit. Het enigste wat na mijn idee een beetje zwak aanvoelt zijn de bedieningsknoppen van de luchtcirculatie en de verwarmingsregeling.
Voordat ik de auto heb aangeschaft heb ik natuurlijk wel enige vorm van research gedaan over de bekende kwaaltjes van de C1. Het constant terugkerende uit de forums was eigenlijk het vele lawaai op de snelweg. Persoonlijk stoor ik mij hier niet zoveel aan (Ik kom dan ook alleen maar op autowegen). Wel moet ik nageven dat boven de 100 Km/h het geluid wel iets meer van zich laat horen, maar zoals ik zei, voor mij persoonlijk is dit meer dan acceptabel.
Verbuik: Een beetje schrikken bij de eerste tankbeurt! 1 op 18.06 volgens de rekenmachine.. ai, en dat met een beloofde 1 op 22,2. Ik had die 1 op 22,2 dan wel niet meteen verwacht, maar toch had ik eigenlijk toch wel de stille hoop om minimaal 1 op 20 te rijden, zeker als je nagaat dat ik eigenlijk de 100 Km/h niet passeer! Desalniettemin toch nog een positieve instelling houden en hopen dat het de volgende tankbeurt groener uitkomt aan de onderzijde van de streep.
Geluidsinstallatie: Ja, 19 jaar en een groot fan van luide muziek. Mumford & Sons, Bastille en Stromae kunnen bij mij niet luid genoeg uit de speakers knallen! Helaas geeft de C1 zich op dit gebied niet thuis.. Het is voldoende om naar de gewone zenders en het nieuws te luisteren, maar het geeft echt niks extra's dan dat. Ik ben mij dan ook wel degelijk bewust van het feit dat ik dat eigenlijk ook niet mag verwachten voor een massaproductie autootje die gemaakt is voor zuinig en goedkoop rijden.
Tot zover mijn eerste ervaringen met de C1! Ik zal binnenkort weer eens een kleine update houden en kan dan hopelijk wat meer vertellen over de auto:)
Bedankt voor het lezen en reacties/tips zijn meer dan welkom!;)
Vriendelijke groet,
Andries.
7 jaar en 152,000 kilometer in bezit
- 201.800 km
Goedendag, na enige grappig bedoelde reacties en nu vanwege een isolatie omdat ik positief ben getest op Corona geeft mij dit mooi de gelegenheid om het een en ander te vertellen over mijn Citroen C1 die inmiddels alweer 7 jaar in bezit is. In deze periode heb ik zo om en nabij 150.000 kilometer met de auto gereden. Mijn inziens voldoende om hier wat nuttigs over te vertellen!
Als ik zo mijn eerste review teruglees kan ik er de humor wel van in zien. Mijn eerste autootje, helemaal zelf betaald met relatief weinig kilometers en een jong exemplaar. Zo trots als een pauw. Toen ik de auto heb gekocht had ik eigenlijk maar een aantal wensen: jong, weinig kilometers en niet te duur. Voor mijn budget destijds was dit een van de weinige opties. Met de wetenschap van nu kan ik niet anders concluderen dat dit een fantastische aankoop is geweest.
Gedurende de 7 jaar en 150.000 kilometer heeft de auto zich een zeer betrouwbare kompaan gebleken. Over deze periode zijn er anders dan het reguliere onderhoud een tweetal zaken vervangen: de waterpomp bij een kilometerstand van 80.000 kilometer, al was dit eigenlijk meer preventief. Daarnaast heb ik recent de raamschakelaar aan de bestuurderskant met pensioen gestuurd nadat deze eenmalig dienst had geweigerd. Immers; ik had geen zin om op een moment dat het niet uit komt stil te staan met een raam wat niet omhoog wil!
Daarnaast heeft mijn C1 ook een andere welbekende klacht meegekregen zo goed als af-fabriek; een lekkend 2e remlicht. Deze heb ik ongeveer van ~70.000 tot en met 180.000 continu provisorisch bijgehouden met het regelmatig bijstippen met Vaseline. Uiteraard wekte dit de nodige irritatie want na elke warme dag was dit weer weggesmolten en betekende de eerstvolgende natte dag weer een natte kofferbak... Toen ik op het punt stond de auto in te ruilen of de lekkage te laten repareren, heb ik toch gekozen voor het 2e. Zoals ik nu kan inschatten heeft deze periode van lekkage geenszins invloed gehad op het verdere bestaan van de auto.
Wat mij verder nog snel te binnen schiet is dat het bevestigingspunt van de einddemper eens is doorgeroest. De exacte kilometerstand ben ik hierbij vergeten. Maar goed, ook dit is een reparatie die geen naam mag hebben.
De auto gedurende mijn gehele gebruiksduur in onderhoud geweest bij een bevriende garagist. Met de APK's over de jaren heen zijn er een paar ''afkeurpuntjes'' gebleken, nl: corrosie op de remleiding RA, een aantal malen niet vrijlopende banden (remblokken/remschoenen?) en roest in de veerschotel RV die eigenlijk al 3 jaar lang een advies is gebleven. De meest recente APK bij ~200.000 kilometer had de volgende puntjes:
-Band RV loopt niet vrij
-kleine lekkage uitlaatbevestiging
Al met al niet heel schrikbarend!
U zult wellicht bij het lezen van deze review begrijpen dat ik uitermate tevreden ben met de Citroen C1 en ik zou met de wetenschap van nu gelijk weer eenzelfde auto zou aanschaffen. Toch heb ik een aantal maal sterk in twijfel gestaan om de auto in te ruilen, maar tot op heden is dit niet geconcretiseerd. Auto's waar ik mijn C1 tegenover heb gezet zijn de volgende:
~150.000km Kia Rio
~180.000km een Renault Clio Estate >2016
En uiteraard recent met al het elektrische geweld getwijfeld de C1 in te ruilen voor:
~200.000km Toyota Auris >2016
~200.000km Toyota Prius Plug-in >2016
Elke keer toch besloten dit niet te doen omdat ik het nodig ben om up te graden. Immers; nog geen kinderen maar ook de onduidelijkheid v.w.b. de koers van het (toekomstig) kabinet omtrent auto's. Ook is de kilometervergoeding van mijn werkgever (overheid) niet riant en kost het mij nu feitelijk al geld om op het werk te komen per gereden kilometer. Schandalig als je het mij vraagt.. Voorlopig heb ik besloten om het geld wat ik bespaar te sparen voor een nieuwe auto en met de komst van kinderen eenmalig een auto kopen die geheel naar wens is en waar geen concessies op gedaan hoeven te worden. Maar goed, dat is hoe ik er nu in sta. Of ik de C1 nogmaals 7 jaar in bezit heb kan ik niet garanderen!;)
Wat ook leuk is om te vertellen is dat ik bij bij een kilometerstand van ~180.000km heb besloten een afneembare trekhaak (i.v.m. kogel die voor kenteken valt) te monteren onder de C1. De reden hiervoor was dat ik een nieuwe hobby had opgepakt: mountainbiken. De definitieve doorslag hiervoor was dat de auto niet werd ingeruild op een Renault Clio. Het was echter nog wel wat puzzelwerk om er achter te komen van welke firma ik de trekhaak wilde hebben. Dit omdat de firma Brink voor de auto's zonder trekgewicht alleen speciale RMC trekhaken fabriceert. Dit wilde ik absoluut niet omdat dit de keuze voor een fietsendrager enorm beperkt! Het was voor mij vrij snel duidelijk dat het een Thule moest worden, maar de meesten hiervan zijn niet compatibel met een RMC haak. Uiteindelijk ben ik via een Nederlandse handelaar uit gekomen op een haak van de firma Steinhof uit Polen. Deze wordt tot op heden nog steeds naar volle tevredenheid gebruikt. Echter blijkt dat uit luiheid de fietsendrager niet meer wordt gedemonteerd en deze permanent achter de auto blijft hangen.
Wat ik ook nog met jullie wil delen is het verbruik van deze auto over de gehele periode. Dit is een getal bij benadering. Ik heb het verbruik voor een periode van 21.000 kilometer gemonitord en hier kwam een getal uit van 1 op 19,5. Dit was echter voornamelijk in de koude maanden waardoor dit wellicht een vertekend beeld geeft. Het komt namelijk ook in de zomer voor dat ik met regelmaat de 1 op 22 haal. Uitschieters zijn er van de 1 op >23. Hierbij moet ik zeggen dat ik bewust rijd en dat mijn woon-werk voor 90% (37,5km) uit snelweg bestaat. Uit mijn eerdere review las ik dat ik destijds 1 op 18 reed. het verbruik is mede verbeterd door het beter leren omgaan met de auto. Ik denk dat ik kan stellen dat ik over de bezitsduur deze auto heb leren rijden en aan voel wanneer deze het zuinigst presteert. Al kan dit ook gewoon meer rijervaring zijn!;)
Ook het olieverbruik is over al de jaren constant gebleken: namelijk nul, niks, nada. Regelmatig wordt het oliepeil gecontroleerd, maar telkens kan ik geen verbruik waarnemen. Wel heb ik eenmalig een verhoogd oliegebruik gehad, maar dit was onder ''extreme'' omstandigheden, nl: een tripje Inzell (~190.000km). Gedurende de heen en terugreis heeft de auto in Duitsland zo goed als continu volbeladen meegedaan (of althans geprobeerd) met de grote jongens. De naald tikte eigenlijk de volledige reis in Duitsland 150/160km/h aan op de teller. Saillant detail is dat hier ook het snelheidsrecord van mijn autootje is gevestigd: 182 km/h op de GPS (de naald loopt vast met 175km/h). Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat dit heuvel af was, haha.
Zonder gekheid: dit zware tripje Duitsland (2.000km onder hooglast) heeft al met al 3/4 liter olie gekost. Ik had namelijk de olie laten bijvullen voor de trip, en bij terugkomst stond het oliepijl net boven het onderste puntje op de peilstok. Hierna heb ik geen olieverbruik meer waargenomen. Het brandstofverbruik heb ik deze trip niet gemeten.
Goed, voor nu eindig ik de update. Hopelijk heb ik de geestige reacties onder deze review nu de mond gesnoerd. Uiteraard zijn reacties en vragen van harte welkom. Een tijdig antwoord kan ik niet garanderen, maar ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Andries.
Grote beurt
- 206.200 km
De Citroen heeft een grote beurt gekregen waar deze volgens fabrieksspecificaties aan toe was. Geen bijzonderheden. Op naar de volgende beurt bij 221.000 kilometer.
Wat ook leuk is om te vermelden is de prijs per gereden kilometer over 150.000km bezit. Deze heb ik berekend aan de hand van de data die ik nog heb en bij onbekendheden een rationele schatting gemaakt. Deze ziet er als volgt uit:
-0,0268 euro afschrijving
-0,0779 euro brandstof
-0,0118 euro verzekering
-0,0113 euro wegenbelasting
-0,0109 euro onderhoud
------------------------------------
-0,1387 euro per gereden kilometer
-13,87 euro per 100 kilometer
Condensor kapot!
- 208.100 km
Helaas, vandaag bij een kilometerstand van 208.100 kilometer bleek de aircocondensor overleden..
Eerder deze maand had ik al gemerkt dat bij het inschakelen van de airco deze in het interieur een ''ksssst'' geluid maakte. Het bekende geluid van een aircosysteem dat te weinig druk heeft. Dit had ik niet geheel verwacht omdat de laatste airco-service nog minder dan een jaar geleden was, namelijk mei 2020. Die keer daarvoor was in juli 2015, en toen was het verlies 400 gram van de 500. Kortom, dit was te snel.
Echter viel vandaag pas het kwartje. Toen ik de ruit wilde ontwasemen na de ochtendvorst duurde dit al wat langer dan normaal. Ook miste ik het altijd duidelijk merkbare inschakelen van de airco in de C1. Dit voel je overduidelijk in de aandrijflijn.
Naar aanleiding van deze ervaring de garagist maar eens gebeld en met enig onderzoek werd duidelijk dat de condensor waarschijnlijk is geraakt door een steentje die de definitieve doorslag heeft gegeven.
Ik zal het kort houden, balen maar geen ernstige tekortkoming. Immers; de condensor had al bijna 12 dienstjaren achter de rug en dit is wat mij betreft geen schande. Gelukkig had de onderdelenleverancier van de garagist een op voorraad en kon ik na 2 uren weer de weg op.
Super service!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort2
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Occasion Aankoopadvies: Citroën C1 (2005-2014)

Dubbeltest Citroën C1 vs. Kia Picanto

Test: Citroën C1 - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Ford Ka - Hyundai i10 - Kia Picanto - Renault Twingo - Opel Agila - Suzuki Alto - Nissan Pixo

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche

Designreview Ford Mustang Mach-E: 'met grotere wielkasten en grotere wielen beter geweest'
