Citroën BX 19 TZI (1992) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | BX 19 TZI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is mijn vierde BX (na een 1.9 diesel, een turbodiesel en een zeer fraaie TZD-Break) en zeker niet mijn laatste. Ongelooflijk zoveel rijcomfort en rijplezier de BX biedt voor zo weinig geld. Met een gewicht van rond de ton blijft ook de snelle 1.9 TZI met al zijn opties (elektrische ramen voor en achter, stuurbekrachting, c.v.) zeer betaalbaar: lage wegenbelasting en een relatief laag benzineverbruik (1:13 bij een pittige rijstijl). Vijftien jaar oud en toch afgelopen jaar probleemloos naar Warschau (in 11 uur!), Straatsburg en andere verre bestemmingen. Kruist nog vrolijk 170-180 op de Duitse Autobahn. Het perfecte hydraulische veersysteem zorgt voor een perfecte wegligging, hoge actieve veiligheid en veel comfort, tegen lagere onderhoudskosten dan een auto met conventionele schokbrekers. Na vijftien jaar trouwe dienst (ik kocht deze auto met keurig bijgehouden onderhoudsboekje) zoeven de elektrische ramen nog net zo soepel naar beneden en omhoog als in een nieuwe auto; kom daar maar eens om bij een Duits merk! Van roest heeft de BX nog nooit gehoord. Het is sowieso een zeldzaam onderhoudsarme en storingsongevoelige auto. Zolang ik BX rij, heb ik nog nooit tevergeefs de startsleutel omgedraaid of de Wegenwacht hoeven te bellen. Zowel de diesels als de benzinemotoren van Citroën zijn zeer betrouwbaar en lachen om kilometerstanden van boven de 2 of 3 ton. Met zijn ruime afmetingen, redelijk luxe interieur, goede uitrusting (slimme bediening van de ramen voor én achter), vier hoofdsteunen, middenconsole achter en een separaat neerklapbare achterbank, plus gedistingeerde grijze metaliclak én achterspoiler kan je met deze BX nog steeds voor de dag komen. Oké, het model mag gedateerd zijn, maar dit wordt vast en zeker een klassieker, zoals menig andere Citroën. Mijn BX kostte twee jaar geleden 650 euro; mits goed onderhouden zou dit oudje over een paar jaar wel eens het driedubbele kunnen opbrengen. Wat mij betreft, is een nette BX uit begin jaren negentig een prima investering. Tegen een BX kan vrijwel geen andere oudere occasion op! Voor wie veel kilometers maakt, is een diesel ook een geweldige optie. De Citroën/Peugeot-diesels uit de jaren ’80-’90 zijn m.i.z. veruit superieur aan Duitse of Japanse dieselaars, qua snelheid, betrouwbaarheid en levensduur.
PROBLEMEN
Enige punt van zorg (in feite gewoon onderhoud!) kunnen de wiel- en stuurlagers en de distributieketting zijn. Ook wil bij de oudere BX’en nog wel eens een slangetje gaan verpulveren, met wat LHM- of carterolielekkage als gevolg. Op tijd laten controleren voorkomt ergernis. Een BX is gevoelig voor het juiste type banden (altijd Michelin-X laten monteren!) en voor balanceren. Trilling op stuur en dashboard bij hoge snelheden is vrijwel altijd het gevolg van slecht uitgebalanceerde banden, en dus makkelijk te verhelpen. Een 1.9 benzinemotor wil nog wel eens een beetje olie verbruiken; moet dus in de gaten worden gehouden. Ten slotte wil de verwarmingsslang nog wel eens losraken. De oplossing: een slangklem. Zo simpel is dat bij een BX.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.