Citroën BX 19 GTI (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | BX 19 GTI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 166.900 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik, als autoliefhebber, heb altijd de wens gehad ooit nog eens een Citroën BX te rijden. Mijn vader, trouw citroënrijder, reed 3 BX’en, gedurende 13 jaar. Vele vakanties herinneren mij nog aan de bx. Twee rode en een witte. Vandaar dat er altijd een liefde voor is geweest.
Toen ik op een avond een hele mooie BX GTi te koop zag staan op internet, hakte ik heel impulsief plotseling de knoop door; die ga ik kopen.
Twee dagen later ben ik naar de auto gaan kijken; hij zag er erg mooi uit.
Het betreft een BX GTi van eind 1991. Een 1.9 122pk (peugeot 205 gti motor, mét katalysator, dus 10 pk minder).
Centrale deurvergrendeling op afstand (origineel Citroën), mistlampen voor, airco, electrische ramen voor en achter, electrisch te verstellen spiegels, middenarmsteun voor en achter, zonnegordijntjes achter, zeer mooie velours sportstoelen, oliedrukmeter, olietempratuurmeter, ect ect... Deze GTi was voorzien van praktisch alle luxe. De auto was nog 100% origineel, en natuurlijk... houden zo!
De fabrieksopgave is 0-100km/h in 10,9 en een top van 196. De 0-100 sprint kon ie echter in 9,5 en op de gps kan de BX 210km/h, echte km’s dus. Ik heb er als snelste 200 km/h op de teller mee gereden, maar het was een zeer snelle auto.
Het comfort stond op hoog niveau, maar zeker niet zo slap als de Xantia (waar mn vader in rijdt). Je kon er gruwelijk hard mee door de bocht, de wegligging was gek genoeg zeer goed, en ook nog erg comfortabel. Het koppelingspedaal en het rempedaal hadden een redelijk korte slag, dat was wennen, maar verder een super-fijn rijdende auto.
Het imago van de auto is zeer slecht. Ik ben regelmatig uitgelachten als ik het over de auto had, en veel mensen wilden hem geeneens zien. Echter, zodra mensen hem zagen of er in meereden, waren de reacties best heel positief. Verwacht dan ook geen positieve reacties als je een BX wilt gaan aanschaffen (behalve van Citrofielen), maar de bx rijder weet wel beter; wat een heerlijk rijdende auto. Als je een beetje handig bent is de auto heel goedkoop te rijden; het wagengewicht was voor deze gti 1095, een standaard bx weegt nog geen 1000kg. Lage vaste lasten dus.
Het verbruik vond ik tamelijk hoog voor een auto van dit gewicht, ook met de rijstijl die ik aanhield; redelijk rustig, en maar soms voluit: 1 op 10 a 1 op 11.
Al vanaf jongs af aan kwijl ik zodra ik een dikke Amerikaan zag rijden, en op een dag kwam ik deze tegen op internet, waarna ik deze gekocht heb. Een Chevrolet Caprice Classic Wagon 5.0 V8, lees mijn andere review.
Als student is het waanzin 3 auto’s aan te houden. Daarom heb ik de BX te koop gezet, waarna ik hem na 3 weken heb verkocht.
Ik heb de wens die ik altijd al had verwezenlijkt, maar zal nooit meer een Citroën rijden. De BX (en de eend een beetje) is de enige Citroën die me aanspreekt als auto om ooit eens te bezitten.
Ik heb zeer goede herinneringen aan de BX en heb er geen moment spijt van 3 maanden in deze Franse bolide rondgereden te hebben. Het waren mooie kilometers, maar nu tijd voor een 8-pitter...
PROBLEMEN
-De auto lekte LHM olie. Het waarschuwingslampje stop en ! begonnen te branden wanneer ik een strakke bocht naar rechts nam. Ik heb de retourslang rechts vervangen, de olie bijgevuld, waarna het probleem over was.
-De mistlampen voor doen het niet meer, ontstaan hoogstwaarschijnlijk door corrosie in de snoeren
Het olieverbruik was 1 liter over 3500km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren