Citroën BX 16 TGI (1992) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | BX 16 TGI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 233.500 km |
KM-stand laatst | 252.000 km |
Ervaringen
- 240.700 km
19 augustus 2008. De dag dat ik ben geslaagd voor mijn rijbewijs!
Toen wilde ik natuurlijk graag een auto hebben. Het moest zo ie zo een Citroën worden, dat was zeker. Van jongs af aan, ben ik al helemaal weg van de BX! Mijn keus was dus snel gemaakt.
Ik totaal heb ik 4 BX'en bekeken. 1 in Utrecht, BX 14i Deauville (Dat was donderdag 21 Augustus), waar we mee met pech langs de weg kwamen te staan. Was mijn eerste ritje in een BX.. Niet echt een goed begin dus!
Daarna nog een BX bekeken in Nijmegen, BX 16 TZi (Dat was vrijdag 22 Augustus), waar ik erg over twijfelde of ik die wilde. Vervolgens naar Groningen gereden (Ook vrijdag 22 Augustus) en daar twee BXen bekeken. Dat was een grijze BX 16i Chic, en deze groene BX 16 TGi Progress. De Chic had op de bekende BX plekken zorgwekkende roestplekken, en ook waren bij de achterdeuren beide kokerbalken flink door. Erg jammer, want ik was echt verkocht aan die Chic! Die zag er zo mooi uit!
Vervolgens deze groene BX 16 TGi Progress bekeken. Deze stond bij een Citroën/Peugeot specialist in Groningen. Na deze BX uitgebreid bekeken te hebben, was het al snel duidelijk: Deze BX stak er met kop en schouders bovenuit, één klein roest plekje, en zeer goed onderhouden. De motor had al 234.500 KM gelopen, maar draaide als een zonnetje! Paar dagen geleden een nieuwe APK onderhoudsbeurt gekregen, waarbij vervangen zijn:
- Complete uitlaat
- Dynamo
- dimlichtje
- 2 nieuwe banden
Die donderdag had ik in een BX 14i Deauville, zonder stuurbekrachteging gereden. Dat vond ik echt lood zwaar gaan! Nu stapte ik in deze Progress, die ook geen stuurbekrachteging heeft. Maar wat een veschil! Nu kon ik met gemak met 1 hand het stuur rond krijgen, mits ik ook maar een beetje rolde. Het is wel zwaar als de auto stil staat, maar alsnog prima te doen.
- Het comfort.
Het comfort is prima! Ik vond het eerst wat tegen vallen, eerlijk gezegd. Vooral kleine onteffenheden worden soms keihard doorgegeven! Maar drempels blijven heerlijk gaan. Zodra ik in de auto van mijn vader/moeder rijdt, valt gelijk op wat voor verschil er in de vering zit! Zalig!
- De Prestaties
Die vind ik behoorlijk spectaculair voor een 1.6. Ik kan hardstikke goed met het verkeer mee komen, de BX ligt lekker fel op het gas. Stoplichtsprintjes gaan hardtikke lekker. Ook heb ik de 170 al eens gepasseerd op de snelweg. Met een auto zonder stuurbekrachteging is dat geen prettige snelheid, dus maar wel snel afgezakt. Wat ik ook één groot nadeel vind, is het geluidsniveau. Wil ik de radio nog een beeje fatsoenlijk horen, of nog fatsoenlijk met mijn medepassagiers praten, moet ik niet harder dan 100 rijden. Dan is het prima uit te houden. Maar vooral bij 120 en harder is het een enorm kabaal in de BX. Erg jammer.
- Betrouwbaarheid
Starten en lopen! Op dit moment wat problemen met een vervuilde hoogteregelaar voor, maar dat is niet zo'n probleem.
- Gebruikerskosten
Wegenbelasting kost mij 84 euro per kwartaal, 28 euro in de maand.
Een volle tank benzine is rond de 65 euro. (66 liter tank) Gelukkig is de benzine nu weer lekker goedkoop. Eerst zat ik steeds rond de 90 a 100 euro voor een volle tank. Dat was niet leuk meer.
Verzekering is 43 euro in de maand, verzekerd via de BX Club.
Totaal: 136 euro aan vaste lasten per maand. Toch netjes?
Ik geniet nog elke dag als ik in de BX stap, en hoop dat nog lang te mogen doen!
Problemen
Tot nu toe nog amper.
Op dit moment heeft de BX alleen last van een vervuilde voorste hoogteregelaar, waardoor de neus soms omlaag blijft staan.
Dit probleem deed zich enkele weken geleden voor. Toen ben ik gelijk de LHM verversen. Ik sloeg mijzelf voor m'n kop dat ik dit niet eerder had gedaan. Wat een donkerbruine vieze troep kwam daar uit! Geen wonder dat die hoogteregelaar vast zat van het vuil. Toen heeft de BX weer enkele dagen fantastisch geveerd, maar vlak daarna kwam het probleem weer terug. Wederom een vervuilde hoogteregelaar. Waarschijnlijk is door die nieuwe LHM weer nieuw vuil los gekomen, en dat gaat dus zitten op plekken waar het niet hoort.
Update 17-03-2009
- 242.000 km
Inmiddels alweer de 242.000 gepasseerd!
Nog steeds dik tevreden over de BX.
Ik schreef eerder over een vervuilde hoogteregelaar voor, maar dat is inmiddels opgelost!
In deze zware winter heeft de BX mij geen één keer laten staan, starten en lopen! Dat was bij de Fiat Multipla van mijn buurman wel anders....
Een BX Progress is een kale BX, geen luxe of opties dus. (zoals stuurbekrachtiging, elektrische ramen, elektrische spiegels of centrale vergrendeling, helemaal niks heb ik).
Ik zelf misde het eigenlijk ook niet, op één ding na: Centrale vergrendeling.
Ik rij dagelijks met 4 of 5 personen in de BX, en ik was het zat om steeds die auto door te kruipen om de deuren op te maken. Ik wilde het dus in mijn BX bouwen. Ook werd mij toen aangeraden om gelijk elektrische ramen in de bouwen, was een klein beetje werk extra.
Ik heb uit een sloop BX de kabelboom, en alle mechanieken van de centrale vergendeling en elektrische ramen gesloopt, om het in mijn BX te bouwen!
Het is een gigantische klus, maar daar had ik het voor over. Het hele interieur moest leeg, om de bekabeling te leggen etc. In totaal 2 zondagen mee bezig geweest, en het werkt!!
Kortom: Ik geniet weer lekker!
Late update
- 252.000 km
Een beetje een late update.
Maar in December 2009 is de BX verkocht met 252.000 kilometer. Ik heb er een hele fijne Xantia voor in de plaats gekocht. Dat de nieuwe eigenaar er veel plezier van mag hebben!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.