Citroen BX 14 TE (1989) #2

autoreview

Citroen BX 14 TE (1989)

Signalement

UitvoeringBX 14 TE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf1998
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Lezerswaardering: 32%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Achterdraagarmlagers

  • 125.000 km

Een vriend van mij die een dealerschap van Ford had kreeg ik voor een klusjes die ik voor hem had gedaan een BX. De meest eenvoudige met een 1400 cc motor. Eindelijk dan een citroen met het befaamde hydrauliek systeem. En inderdaad als ie voor het huis stond dan zakte hij langzaam door zijn knieën. Ik vond dat een prachtig schouwspel. En dan starten en omhoogkomen. Alleen de vering vond ik in het begin een stap achteruit. De Visa reed beter dan de BX die ik nu had. Met deze motor kon ik wat gemakkelijker meekomen in het verkeer. Totdat ik es het een en ander liet uitzoeken bij een citroen specialist. Wat een typisch euvel is dat als een hydraulische citroen word ingeruild op een ander merk, de ford of Opel dealer niet weten hoe de vering van zo'n citroen periodiek onderhoud nodig heeft. Bijvoorbeeld om de 60000 km LHM olie verversen. De veerbollen op druk controleren. Als dat niet op tijd gebeurd loopt de auto tegen onnodig slijtage op. Dit was dus niet gebeurd bij de desbetreffende ford dealer. Wat ook het geval was dat de achterdraagarm lagers waren versleten. Door stilstand loopt daar water in en veroorzaakt roest. En dan kunnen de achterwielen niet meer optimaal uit en inslaan. Toen de reparaties waren gedaan reed het dus inderdaad stukken beter. En ook beter dan de Visa. Maar ook een ding was dat de auto voor 50% uit kunststof bestaat. Dit hoorde je vooral in het interieur. Alles piepte en kraakte. Als je over een klinkerweg reed dan rammelde alles in de auto mee. Heel veel herrie. Maar het deinende zweven was geweldig. Vooral op de a6 van Emmeloord naar Amsterdam.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.