Citroen BX 14 (1989)

autoreview

Citroen BX
Citroen BXCitroen BXCitroën BXCitroën BXCitroën BXCitroën BXCitroën BXCitroën BXCitroen BX - interieur

Signalement

UitvoeringBX 14
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf1998
KM-stand bij aanschaf94.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 22%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vering

  • 110.000 km

Na de Visa kreeg ik van een vriend als beloning een Citroen BX. De meest simpele goedkoopste uitvoering. In ruil voor dat ik hem had geholpen met opknappen huis.
In plaats van het luchtgekoelde twee cilinder motortje en het eigenzinnige waggelwonder. Werd het nu een stap naar het fameuze veersysteem van Citroen.
Toch viel het eerst heel erg tegen. De Visa reed beter dan de BX.
Toen het uitgezocht bij een gespecialiseerd bedrijf in Groningen.
Wat allereerst aan de hand is dat het veersysteem onderhoud vraagt. Om de 60000 km of binnen 5 jaar LHM olie verversen, en veerbollen op druk laten controleren.
Probleem is zodra de BX word ingeruild op een ander merk dan gaat, zoals in dit geval een Ford dealer, de monteur geen aandacht besteden aan de vering. Dus op de 98000 km toen ik hem kreeg was de olie niet ververst.
Dit veroorzaakt ook problemen in de hele mechaniek.
En de achterdraagarmlagers. Als ie te lang stil heeft gestaan gaat water in deze lagers lopen waarmee er roest ontstaat.

Toen deze reparaties waren gedaan reed het pas als een echte citroen.
Later nog een fixe reparatie gehad aan de veer leiding rem spiralen die achter aan zitten. Deze vertoonden ook lekkage.
En een lekke koppakking. Kortom om het half jaar onderhoud aan de auto laten doen. Wat niet goedkoop was...

Wat ook nog wel een ding was dat het dashboard zo ongelooflijk veel lawaai maakte... Al dat kunstof kraakte en piepte als een gek als ik over een klinker weg reed.

Het was dus een rode. En wat ik ook nog wel wil vermelden dat de BX en de XM heel laag zitten...
Je ligt bijna achter het stuur. En de stoelen gaven niet echt goed steun. Het zat meer als een zitzak. Kreeg daardoor wel de nodig rugklachten.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.