Citroën Berlingo 1.6 HDi 90 Multispace Image (2008)

autoreview

Citroen Berlingo
Citroen BerlingoCitroen BerlingoCitroen BerlingoCitroen BerlingoCitroen BerlingoCitroen BerlingoCitroen Berlingo - interieurCitroen Berlingo - interieur

Signalement

UitvoeringBerlingo 1.6 HDi 90 Multispace Image
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst192.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Helaas binnenkort afscheid nemen

  • 186.000 km

Waarom ik dit verslag schrijf? - Ik realiseer me dat wanneer in januari 2011 m'n volgende (lease)bak gereed staat, een kleine 2 ton aan betrouwbare kilometers met dit "hondenhok", zoals een vriend van mij schertsend zegt, zijn gedraaid.

Deze betrouwbaarheid valt des te meer op, omdat ik in vele andere reviews lees over knipperende waarschuwingslampjes (nieuw of oud, "hoge" of goedkope klasse, doet er niet toe, bijna allemaal...), lagers, rubbers en aandrijfassen dan wel portiersloten die defect zijn, etc. Ook de statistiek van de consumentengids liegt er niet om.
El Berlingo start altijd, kan met 90 km/hr door een 270-graden bocht in de buurt van het AMC (aanstormende BMW's na de bocht in de achteruitkijkspiegel...), hij ragt over verkeersdrempels, talloze verhuizingen voor kinderen of vrienden uitgevoerd, maar in het dagelijks verkeer zeer comfortabel. En mooi van lelijkheid, dus geen discussie over een nog "mooiere" auto.
Motivering voor de aanschaf: ik moet dieselen maar deze auto had een lage bijtelling, veel ruimte en voldoende comfort. Ik mag duurder rijden maar wil dat niet.

Wanneer de achterbank er uit gaat (boutjes los), kan links staand de fiets worden opgeborgen, met de voorstoel naar voren past rechts een 2-mtr luchtbed en er tussenin de spullen voor een trip naar de 71e breedtegraad (Noordkaap) van 8500 km zodat je niet iedere keer de tent hoeft neer te zetten. Scheelt heel veel in gemak en tijd. Dit soort ritten ook al vaak richting de Alpen uitgevoerd.

Ja, ik kan uiteraard klagen dat-ie met 140 km/h niet zo stil meer is, maar het meest rijd ik toch in NL en van het woon-werkverkeer mag ik maar 5 van de 110 dagelijkse km's boven de 100 rijden. Een verbruik van 1:20 bij rustig rijden leidt tot een kleine 1200 km zonder te tanken (max. was 1305 km op 1 tank).

Zoals gezegd, de auto heeft het nooit laten afweten maar dan toch maar even wat kleine ongemakken en garagebezoek op een rij:
(makkelijk als de lease-mij de registratie heeft gevoerd)
- meestal om de 25.000 km een standaard beurt met olie, binnenluchtfilter van airco, evt. een ruitenwisserblad etc.
- 40.000 km minieme olielekkage, carterpan is onder garantie vervangen;
- 90.000 km brommend geluid, isolatieschild van de turbo blijkt gescheurd (garantie). - Ik had er mee kunnen doorrijden.
- 120.000 km Brandstofmeter geeft niet altijd correct aan; zakt wat en komt later weer terug. Dat kan hinderlijk zijn als je gewend bent de tank vrijwel geheel leeg te rijden. Garage heeft onder garantie het element in de tank vervangen.
- in de loop van de tijd 1 gloeilamp, 1 stadslicht, 1 of 2 instrumentverlichtingslampjes vervangen.
- 145.000 km schakelmechanisme stroef(dankzij alle pekel): gangbaar maken;
- 180.000 km: remblokken en -schijven voor vernieuwd;
- 180.000 km: koppelingskabel gaat stroef, pedaal blijft soms wat hangen; kabel vervangen.
- 2 x / jaar standaard wissel zomer/winterbanden (en v.v.).
- tussendoor heb ik bij noodweer wel eens met 80 km/hr door een zeer diepe plas gereden waar het plastic binnenspatbord voorzijde niet tegen kan; dit raakt los en loopt tegen de band aan. Met de hand teruggeduwd en later door de dealer met een schroef vastgezet. Mijn vorige Berlingo had dit ook al eens (designfoutje).

Een echte designfout vind ik dat als de auto bij het tanken rechts 1 cm lager staat dan links, er plots 6 a 7 liter diesel minder in de tank kan. Dus ik kijk altijd goed naar hellingen bij het tankstation. Voor de zekerheid altijd (if possible) rechts 2 cm hoger zetten, dan gaat er 60+ liter in.
Wat een zeurpiet, zal je zeggen maar we maken al 100 jaar auto's en dan moet zo'n designfout niet voorkomen.
Trouwens het verwisselen van de linker koplamp kost de garage 20 minuten... Heeft men dan tegenwoordig geen chef-design meer die alles overziet? Rechter koplamp gaat wel sneller, zegt de garagist.

Ondanks dat ik zo weinig mogelijk voor bochten rem, zijn de zomerbanden na 85.000 km afgevoerd (restant 2 mm) en winterbanden met 49.000 km (restant 3 a 4 mm). Dat lijkt redelijk goed.
De meeste sores met deze auto zijn eigenlijk al die brieven van een overheids-instituut in Noord-Nederland geweest (CJIB) omdat ik weer 4, 14 of 24 km/h te snel ging... En ik ben nog in discussie met Zwitserland dat me 520 SFr wil aftroggelen (27 km/h te snel maar vormfouten in de bewijsvoering). Da's 350 euro.

Volgende auto zal toch geen Berlingo meer zijn, het nieuwe model vind ik zwaar en het oogt log. Jammer dat het 2008-model er niet meer is.
Ik heb naar een Lancia Delta diesel gekeken maar ik zit er niet optimaal in. En als er richting 30.000 pegels voor zo'n auto wordt uitgegeven moet-ie wel lekker zitten.
Dus zal ik de risee-van-de-straat worden met... Dacia Logan. Daar kan de racefiets ook (net) rechtop in staan. En een zeer lage bijtelling.
Jammer dat er geen Fiat Punto spaar-diesel stationcar is.

In stijl afscheid nemen

  • 192.400 km

Zoals de titel aangeeft: de Berlingo dieselde de afgelopen 6 weken gewoon door. Verbruik in de winterse periode 1:18.5 tot 1:20.5, mede door wat (sneeuw-)snelheidsbeperkingen en "te veel volk" op onze wegen.
Geen problemen gesignaleerd, of het moeten 2 achterlichten zijn geweest die stuk brandden. Mag ook wel, want 192000 km betekent ca. 2500 a 3000 uur rijden. Stel dat je 30% met licht aan rijdt, is dat een kleine 1000 branduren voor een lamp.

Ook in stijl was het ploegen door de sneeuw met winterbanden. Ik heb diverse 'moderne' auto's met weinig grondspeling en voorspoilers zien sukkelen en waar mogelijk snel achter mij gelaten. Als testje heb ik de Berlingo met opzet door ca. 20 cm opgewaaide stuifsneeuw laten gaan. Dan krijgt-ie het ook wel moeilijk maar het lukt.
En passant een collega met weggezakte VW Golf uit de sneeuw getrokken.

Niet zonder enige weemoed de auto vandaag ingeleverd, op naar het volgende voiture.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.