Citroën AX 14 First D (1994) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | AX 14 First D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 250.000 km |
KM-stand laatst | 262.000 km |
ERVARINGEN
- 262.000 km
Als arme student denk je maar aan 1 ding en dat is geld.
Tijdens mijn zoektocht naar een goedkope auto (vooral in verbruik) kwam ik de AX diesel tegen. Door zijn lichte gewicht en lage verbruik was ik al snel verkocht.
Op internet kwam ik een aantal AX diesels tegen, hij moest aan een paar punten voldoen.
5 deurs
max 1000 euro
niet meer dan 250000km op de teller
Na lang zoeken (want ze zijn schaars op marktplaats) kwam ik een mooie ax tegen met 250000km op de teller, bj 1994 voor 900 euro met nieuwe apk, niet duur dus.
Het eerste wat mij opviel was het overduidelijke diesel geluid, vooral de eerste 5 min. kun je de radio nauwelijks horen. Maar de stoelen zitten echt heerlijk en de 5 deuren zijn echt ideaal. Het uitzicht is slecht, je kunt door het kleine voorraam slecht naar buiten kijken. Topsnelheid ligt rond de 150km/u, alleen maakt hij dan veel lawaai. Maar als je 110 rijdt heb je weinig te klagen en hij rijdt dan opzich heel lekker. Helemaal als ik hem vergelijk met mijn oude Panda.
Wat ik echt mis zijn een toerenteller, de koelvloeistofmeter en interval voor de ruitenwisser.
Wat echt heel goed is, is het verbruik, 1:25!! Heerlijk als ik voor 30 euro een volle tank heb en weer 700km kan rijden. Ik moet hier wel bij vermelden dat ik met dit gare hok niet harder rij dan 110 km/u.
Voor- en nadelen
+ zeer zuinig 1:24(zomers 1:26)
+ zeer licht 740 kg (wb €33 p/m)
+ goedkoop in aanschaf (€900)
+ goede stoelen
+ ligt goed op de weg
+ betrouwbaar
+ je kunt er veel zooi in kwijt
- met koude motor veel lawaai
- geen toerenteller
- geen interval voor de ruitenwisser (heel vervelend als het sputtert)
- geen meter voor koelvloeistof
- slecht zicht naar voren
Bij aanschaf heb ik de auto wel ff flink verwend.
Nieuwe olie/filter (vooraf oil treedment gebruikt)
Distributieriem vervangen (uiteraard ook de waterpomp + spanrollen meegenomen)
Brandstoffilter vervangen
Luchtfilter vervangen
Na deze beurt rijdt hij een stuk stiller.
PROBLEMEN
- 262.000 km
251000
Jawel, ik wil een paar kratten bier in de achterbak doen en de achterklep wil niet open. Achterbank plat gedaan en toen zag ik dat de hendel was afgebroken. Das mooi kloot’n dacht ik. Mijn vrouw zei laatst al dat hij raar deed, maar toen heb ik er weinig aandacht aan besteed. Dit probleem heb ik nog niet opgelost (geen zin).
251500
Dikke plas water onder de auto, eerst was ik bang dat het koelvloeistof was maar het bleek ruitenvloeistof te zijn. Het bakje kun je (te) makkelijk verwijderen en toen was er een piep klein scheurtje te zien, even met speciale lijm gemaakt en hij lekt nu niet meer! mooi.. kostte me niks.
255000
Ik heb de kleppen gesteld om te kijken of de motor nog lekkerder gaat lopen. de kleppenspeling moet zijn: inlaat 0.15mm en uitlaat 0.30mm. 3 van de 8 kleppen
moesten nodig gesteld worden, ik kreeg er zelfs geen voelermaat meer tussen. Het stellen van de kleppen viel mij heel echt mee. Na het stellen, start de auto beter.
258000
De AX diesel rijd nog altijd zeer goed, en vooral zeer zuinig. Het verbruik ligt nu rond de 1:26!!! En dat geeft een heerlijk gevoel van vrijheid als je rijdt. Verder laat ik de roest plekken ook binnenkort repareren. Er zitten grote gaten bij alle 4 de spatborden, ook zit er een gat in de dorpel.
262000
Hellaas heeft mijn vrouw onze mooie AX tegen een andere auto aangeparkeerd, en willen zelfs de achterdeuren niet meer open... R.I.P. AX diesel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.