Citroën AX 11 First (1994) #4

autoreview

Citroën AX 11 First (1994)

Signalement

UitvoeringAX 11 First
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf113.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De eerste en tweede indrukken na een jaar en een dikke 8000 km.

De aanleiding voor een tweede autootje: verandering van werk, net te ver om iedere dag te fietsen.
De criteria : een heus budgetautootje ttz zuinig-licht-eenvoudig-bedrijfszeker èn goedkoop ook nog.

Na vele weken de bekende sites op de bekende japannertjes afgestruind te hebben is de keuze toch gevallen op deze AX, actiemodel ’First Impression’. Andere reviews hebben daar zeker bij geholpen.
Hij stond te koop bij een handelaar aan een woonwagenkamp. Na enig getwijfel vond ik dat ik juist nu een aanleiding had om me eens die kant op te begeven, en eerlijk is eerlijk : ik ben er vriendelijk geholpen door vriendelijke mensen.
De onderhoudshistorie gaf aan dat de eerste eigenaar er in zeven jaar nog geen 30000 km mee had gereden, dus vermoedelijk de rest door de volgende eigena(a)r(en), ergo de tellerstand leek me aannemelijk.

Met uitzondering van behoorlijk wat krassen, inbraaksporen en drie flinke roestplekken (wielkast in motorruimte, binnenkant achterdeur, achterspatbord) verkeert hij in picobello staat.
Een teleurstellinkje is het ontbreken van die leuke flessenhouder in de deuren (waarschijnlijk alleen voor driedeurs of oudere types?).
Andere kleine manco’s (zie verder) vielen onder de noemer ’dit paardje van 800 euri niet teveel in de bek te kijken’...

Rijden doet hij prima, een beetje zoekerig stuurgedrag op snelheid daargelaten. Eenmaal warm valt de herrie best mee. Tussen de 110 en 130 trilt het stuur een beetje, maar hij wordt voornamelijk ingezet in de stad, of ik de 1 op 20 ga halen is dus nog maar zeer de vraag, voorlopig is dat 1 op 15 à 16.
Wegens kinderen alleen maar vijfdeurs auto’s voor mij. Op de achterbank blijken ze dan niet alledrie lekker op hun zitverhoger te kunnen zitten (wielkasten).
Stuurbekrachtiging is geen gemis, centrale deurvergrendeling een beetje wel, maar da’s persoonlijk.
Een ergonomisch missertje : de knopjes voor de mistlamp en achterruitverwarming zijn weliswaar netjes verwerkt in de rand van het instrumentarium, ze gaan ook schuil achter het stuur, hoe ik ook zit. Overigens zit ik niet helemaal super in deze auto, maar ik ben verwend wat dat betreft.
Tevens moet ik nog achterhalen of het normaal is dat (alleen) de klokkenwinkel te allen tijde verlicht hoort te zijn.

Nog een pluim voor de zeer beschaafde clignoteurklik en de standaard fraaie aluvelgjes die ik in een grotere versie best graag op m’n andere auto zou willen!

Na een jaar kan ik zeggen dat hij voldoet aan de gestelde criteria.
Een belangrijk aandachtspunt is de roestvorming, deze auto verdient een tectielbeurt !
Een belangrijk verschil met japanse leeftijd- en klassegenootjes : de stoelbekleding voelt degelijk aan.

PROBLEMEN

Voor lief genomen :
-barst in de voorruit (achter de binnenspiegel),
-defecte achtersproeier,
-rammel in ’t vooronder op hobbelige wegen,

Zelf verholpen :
-afwezig openingsmechanisme dakraam,
-verlichting middenconsole,
-kortgesloten remlicht,
-ruitensproeier (verkeerd aangesloten),

Op de agenda :
-roestplekken wegwerken,
-raam en zwengel achterdeur zitten nog muurvast,
-de knop voor de verwarming / ventilatie maakt soms slecht contact, vreemd genoeg te verhelpen door de auto even geheel uit te schakelen met sleutel.

Tips van ervaringsgenoten over de laatste twee punten zijn welkom.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.