Citroën 2CV (1971)

autoreview

Citroën 2CV (1971)

Signalement

Bouwjaar1971
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf56.000 km
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

back to the future?

  • 77.777 km

Ooit hadden we als werkstudent met zijn vieren een 2cv uit 1959 van een van onze moeders overgenomen. In onze jeugdige overmoed waren we in 1967 hiermee in de zomervakantie richting Kabul vertrokken. We wilden de officiële organisatie die deze Riad (Rallye) Paris- Kabul voor 1970 aan het plannen was de loef afsteken. Helaas vond de Deuche haar Waterloo in Ankara en moesten we berooid al liftend terug.

Toen ik ging werken heb ik als eerste in 1971 een net uitgekomen 2cv4 gekocht. Wat een weelde. 435 CC en 18 pk! Met flinke wind mee tikte de snelheidsmeter 110 aan. Helaas werd dit kaartenhuis op wielen in Bodegraven door een slapende achterligger platgereden toen ik voor een afslaande auto moest stoppen. Hoewel ik dankzij een tante een prachtige Corolla Coupé (Mark 2) uit 1974 kon overnemen zat het me niet lekker dat ik nooit zelf afscheid van mijn Deuche had genomen.

In 2013 tipte een broer mij dat er een 2cv4 uit 1971 in de Bourgogne te koop stond. Wat een plaatje in prachtig Bleu Thosos die alleen in dat jaar verkrijgbaar was geweest. Zij is nog helemaal origineel en ziet er nog fantastisch uit. De sommelier die haar destijds had aangeschaft moet er super zuinig op zijn geweest. Alleen in de herfst ging hij er de wijnhuizen mee langs om wijn te keuren en te kopen. Na zijn overlijden kreeg zijn neef de 2cv. Hij had al een auto en deed er niets mee. Daarom bood hij haar te koop aan. Dit kon ik niet laten gaan, ook al had ik een Peugeot 206 CC ; een Mazda MX5 en een Lancia Flavia coupé.

Minimalisme en eenvoud ten top.
Eindelijk weer een auto die mij vriendelijk met een soort kniebuiging of reverence begroet, als ik instap. Genoeg hoofd en beenruimte voor mijn 188 cm en ook voor nog 3 medepassagiers met ieder een eigen deur. Nog steeds geldt dat als ik het dakje oprol het gevoel heb van "dit rijgenoegen kan een Rolls-Royce je niet verbeteren.
Met mijn linker handen is dit de enige auto die ik een beetje snap. Dankzij de 2CV Club kan ik voor een groot deel het onderhoud zelf uitvoeren.
Ongelooflijk hoeveel mensen een herinnering aan de een 2cv hebben. Ook een kleuter die voor het eerst van zijn leven een 2cv zag riep enthousiast uit: "O kijk toch eens oma wat dat voor leuke auto is!"
Wel verbaasd hoe ik ooit met mijn oorspronkelijke eend uit 1971 in één ruk van Bled in toenmalige Joegoslavië naar huis reed om op tijd bij een feest te kunnen zijn.
Zelfs met mijn huidige dagelijkse auto, een Tesla Model 3 kan ik dat niet meer nadoen.
Een leuker contrast tussen de beide automobielen is niet denkbaar.
wordt vervolgd...

Still going strong

  • 78.000 km

Heden verblijft het Eendje rustig in zijn garagebox. Er ligt sneeuw op het dak van de box en de pekelwagen strooit zijn toxische zout royaal over de weg. De accu is aan een zonnepaneeltje gehangen dat op het dak ligt.
Is rust roest? Zo eens per maand draai ik met de slinger het motortje even rond, zodat alles gesmeerd blijft. Ook de mechanische benzine pomp. Want die voorziening had de 2CV al. De Kevers, Fiats 5 en 600, Renaults 4cv en Dauphine hadden nog de tank hoger dan de motor hangen waardoor zij geen pomp hoefden te hebben, maar wel brandgevaarlijker waren. Wel is er een pees van het canvasdakje gesprongen. Als winterklus heb ik een oud dakje waar ik een goede pees uit kan halen. Ik moet er toch maar mee aan de slag want via de mail krijg ik al een uitnodiging voor de eerste voorjaarsrit van de 2CV Club.

Wat de foto's betreft: De eerste is mijn Eend in Bleu Thasos. De tweede foto is van een Franse blogger. Hij heeft in zijn rode 2CV een IPad geplaatst waardoor het een wannabe Tesla M3 (mijn daily driver)geworden is.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.