Chrysler Grand Voyager 3.8 V6 Limited (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Voyager 3.8 V6 Limited |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 250.000 km |
KM-stand laatst | 276.000 km |
Probleemloos cruisen
- 275.000 km
Vorig jaar zijn wij na meer dan 500000km op onze chrysler voyager te hebben gezet overgestapt naar zijn nieuwe broertje; de town&country. We hebben gekozen voor deze auto omdat we chryslers de meest comfortabele autos vinden, en er ook geen ruimere/fijnere autos in het minivan segment te vinden zijn volgens ons.
Dit is de variant met de 3.8v6/200pk, en dat is heel adequaat, zelfs voor een auto van 2000kg. Het is geen sportwagen, maar de 6traps met deze motor verrast echt wel bij het wegrijden van een stoplicht. Ook het geluid van de v6 is heerlijk. We zijn niet tetuggeschrokken van de hoge km stand, omdat we de auto uitgebreid hebben geinspecteerd, vastgesteld hebben dat er geen roest is, de motor goed loopt en de nodige service kreeg voor we ermee wegreden. Verder wordt deze motor al vele jaren door chrysler gebruikt en bewezen dat het een betrouwbare motor is. En er kwam een half jaar garantie bij.
Wat betreft looks; wij vinden hem van buiten een stuk mooier dan de vorige voyager, en eigenlijk ook mooier dan de andere beschikbare mpv's. Je moet maar net van het chroom houden, maar als je het mooi vind, zit je goed. Hij is nooier van binnen, maar de materialen zij hard. Nu is dat voor ons absoluut niet een probleem, de armleuningen zijn zacht ook in de deur. De rest raak je ijgenlijk noet aan. Er zit ook hier chroom en zelfs hout in het intetieur, wat er wel leuk uit ziet. Verder ziet alles er netjes uit.
Wat luxe betreft; ongelovelijk wat voor een hoeveelheid opties een minivan kan hebben. Dit model heeft ze allemaal op de dvd schermen in het plavond na. Om maar even een voorbeeld te geven: elektrische schuifdeuren en achterklep, stoelverwarming op 4 stoelen, 3 zone climate control, beide voorstoelen 8 richtingen elektrisch verstelbaar, elektrische pedalen, navigatie, achteruitrijcamera etc etc etc.
Comfort: doet niet onder voor al zijn voorgangers. Hier zit alleen wel een belangrijk verschil; de vering is stugger en het onderstel directer. Hij reageert echt niet meer lomp op bochten en veert absoluut niet na na een hobbel. Qua rijgedrag een flinke verbetering. Van binnen heeft iedereen de ruimte en bedienen de voorste 4 (!) passagiers hun eigen ramen, stoelverwarming, klimaat, verstelbare leeslampjes stoelverstelling (achterste 2 handmatig). Ook zijn er weer gewoon 12 bekerhouders, 2 dashboardkastjes, een middenconsole met 3 verschuifbare lagen, opbergvakken in het plafond en in de vloer (waar nu de lpg tanks liggen maar past nog teeds wat in) en natuurlijk het leuke stow 'n go.
En dan iets waar velen met dit soort autos sceptisch over zijn; verbruik. Het lijkt alsof je 'Een beetje geluk' moet hebben met je model, maar in dit geval zijn we zeer posotief verrast. 200pk uit een 3 8 bleek zuiniger dan de vorige 140pk uit een 2.4. Op lpg 1 op 7 tot 1 op 8, op benzine vrij gemakkelijk 1 op 10. Voor zo'n mega wagen is dat indrukwekkend.
Prestaties: 0-100 zelf gemeten 10s, elektronisch begrensd bij 185kmh, de motor zou nog gemakkelijk naar de 200 kunnen, en het is onduidelijk waarom de begrenzing hier ligt aangezien hij 193 zou moeten kunnen volgens de fabriek. Sprint dus zeer prima naar de 100, maar houdt dat ook vast. Voor je er echt erg in hebt zit je bij de 160, en je hoort het nauwelijks. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijk meekomt met de autobahn. De motor is stil as je dezelfde snelheid rijdt, maar trap je het gas in dan gaat hij brullen. Bochtenwerk vindt deze auto veel leuker dan zijn voorganger, al is het stuur wel erg licht.
Problemen:
Lpg sprong uit bij vol gas, software update gehad en opgelost.
Overhead leeslampjes werden zwakker, latten vervangen onder garantie.
Elektrische deuren gingen vlak voor het dichtklikken weer open. Gesmeerd door de dealer en daarnaa nooit meer gebeurd.
Sleutel/afstandsbediening reageerde niet meer, ook de elektrische schuifdeuren bediening niet. Dus nieuwe ontvangen en even zelf geprogrammeerd en nu probleemloos.
Dit na 20k kilometer, dus helemaal tevreden.
Powerr
- 276.000 km
Leuk puntje:
Zet esp uit.
Zet schakelen op handmatig.
Wacht op het groene licht.
Gas!!
Echt door esp uit te zetten en zelf te schakelen kom je in onder de 10s naar de honderd, denk ik.
Dit is overigens niet hoe ermee gereden wordt. Maar heel af en toe we leuk, met de v6.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.