Chrysler Grand Voyager 3.3i V6 SE Luxe (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand Voyager 3.3i V6 SE Luxe |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik rij nu sinds 4 maanden in de ’grote Voyager’ en dat bevalt.
Hoewel onze vorige auto ook al niet onderbemeten was qua ruimte, is dit automobiel gigantisch groot; hij slikt met gemak diverse fietsen, bankstellen en dat alles tegelijkertijd.
Of, kan naar keuze worden omgebouwd tot een comfortabel 7 persoons ’busje’, waarbij er ook nog de nodige baggage mee kan; kortom: een ruimtewonder.
Technisch geen problemen tot op heden; de 6 cilinder presteert goed en is snel en stil; de automatische bak doet zijn werk vrijwel ongemerkt.
De stoelen en de zit zijn uitstekend op alle posities; alle denkbare voorzieningen zijn gemonteerd en werken goed (o.a. airco, navigatie en cruise-control).
Het algeheel comfort staat op zeer hoog peil, mede door de rust en ruimte in het interieur.
De rij-eigenschappen zijn goed, maar verwacht geen GTI besturing.
Kortom, dit is een uiterst ruime en comfortabele reisauto voor het hele gezin; vooral voor de grote afstanden.
Hij ziet er goed uit en is aan de buitenkant degelijk afgewerkt.
Toch nog een paar wat mindere puntjes:
- parkeersensors (die ik niet heb) zijn geen overbodige luxe; deze auto is echt groot.
- het is uiteraard geen al te zuinige auto; gemiddeld 1 op 10 is al leuk.
- de interieur afwerking kon beter.
- de stoelen en banken zijn weliswaar eenvouding te verwijderen, maar wel erg zwaar.
PROBLEMEN
Geen problemen, afgezien van een enkel rammeltje, dat door de dealer adequaat is verholpen.
Update juli-2005. KM stand 58000.
Nu ik ca 1 1/2 jaar in deze auto getoerd heb, is mijn mening ongewijzigd.
Met name voor langere afstanden (autobahn) en op de buitenwegen is dit een geweldige wagen; ruimte en comfort volop.
In het stadse werk is er eigenlijk ook niets mis mee;
de wat grote buitenafmetingen worden ruimschoots gecompenseerd door de schuifdeuren en de goede wendbaarheid.
Tot op heden geen enkel probleem met de auto.
Het enige minpunt dat overeind blijft is het hoge gewicht van de (te verwijderen) stoelen en bank; hier heeft Chrysler een oplossing voor bedacht; de huidige modellen kunnen met een inklapbaar stoelen systeem worden geleverd; tillen wordt overbodig; dit lijkt me een echte aanrader bij aankoop.
UPDATE APRIL 2006 - 70000 km
Nog steeds ben ik zeer tevreden over deze auto.
Mede ook gezien de prijs/kwaliteits verhouding is dit een echte aanrader, tenminste als je naar dit soort auto’s op zoek bent.
In het afgelopen jaar heb ik onder zeer barre omstandigeheden in binnen en buitenland gereden; bij temperaturen tot minus 25 graden en meters sneeuw, geen problemen. Wel heb ik een uitstekende set Vredestein winterbanden gemonteerd. Geweldig goede banden voor deze auto: geluidsarm, zeer goede sneeuwgrip en een keurige neutrale sporing.
Het enige probleem wat zich heeft voorgedaan waren de beide buitenspiegels: het in/uit klapmechanisme werkte niet meer. Ze zijn beide gratis vervangen door de dealer (na ruggespraak met Chrysler NL): compliment !
Ook heb ik een serie degelijke ’verbruikstesten’ gedaan. Reultaten:
Bij stevig autobahnrijden (150-160 km/uur over lange afstanden, zwaar beladen): 1 op 7.8.
Bij normaal Nederlands gebruik (o.a. 120 km/uur op snelweg, normaal beladen, anticiperend rijgedrag): 1 op 9.8.
Voor zo’n forse auto met automaat / airco e.d. vind ik dat niet slecht.
UPDATE SEPTEMBER 2006 - 80000 km
Naar aanleiding van je opmerking over het verbruik, heb ik nogmaals een test gedaan.
Bij gemengd gebruik (50 % snelweg, 25 % stad, 25 % buitenweg) kom ik nu op 8.7 km per liter.
Waarom jij dat niet haalt weet ik niet.
Ik doe er niets bijzonders voor en tank altijd Euro 95 bij de ANWB.
De demontabele dakdragers heb ik overigens wel verwijderd.
Voorts geen enkel probleem.
Nieuwe voorbanden gezet en remblokken (voor) vervangen bij 75000 km.
UPDATE MEI 2007 - 88000km
Dit wordt mijn laatste update van deze auto, ik heb hem namelijk ingeruild.
Bij een bezoekje aan mijn garage ben ik geheel gevallen voor het nieuwe model Grand Voyager, en met name voor het Stow & Go systeem, dat deze auto nog gebruiksvriendelijker maakt.
Over de ’oude’ Voyager ben ik nog steeds heel tevreden, anders koop je dezelfde auto niet meer.
Na 3 jaar en 60000 km rijplezier kom ik tot de conclusie dat:
- de auto nog steeds heel comfortabel rijdt
- er geen enkel ernstig mankement is geweest (kleine mankementen: lekke airco
condensor, inklapmechanisme spiegels, stabilisatorstangen)
- de onderhoudskosten laag zijn (Chrysler hanteert een systeem van vaste prijzen)
- de inruilwaaarde op hoog peil ligt (relatief lage afschrijving)
- de betrouwbaarheid goed is (geen enkel storing die het rijden heeft beinvloed).
Op de nieuwe kom ik een een volgende review terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.