Chrysler Grand Voyager 3.3i V6 LX (2002)

autoreview

Chrysler Grand Voyager 3.3i V6 LX (2002)

Signalement

UitvoeringGrand Voyager 3.3i V6 LX
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst166.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bevindingen na 21000 km sinds aanschaf

  • 149.000 km

Grand Voyager heb ik nu iets langer dan een jaar, hiervoor had ik een Chrysler Sebring maar vond het net even te krap en ik wil graag hoog zitten.

Voyager heb ik vorige jaar gekocht met 128000km op de teller, auto komt uit 2002 en had NAP. Er zijn weinig kilometers met deze auto gereden laatste 10 jaar.

Ik heb een van de meeste luxe modellen uit 2002, leder bekleding, elektrische schuifdeuren, 3 zone climate control met een extra digitale bediening voor de achter stoelen.
Grand Voyager is erg comfortabel, rijd voortreffelijk. Verbazingwekend voor een grote MPV maar zelfs in de bochten is de Voyager goed te noemen. Prestaties zijn goed in onze vlakke land maar als er bergen klimmen bij komt moet de 3.3L erg hard werken.

Wij hebben maar een kind van 17, Voyager is eigenlijk overbodig voor onze kleine familie. Maar ik wou graag een ruime auto en ik rij maar 9000km per jaar, echter laatste jaar ging dat mis, toen we in eens een grote auto hadden wilde we graag naar vakantie naar diverse landen in 4 weken tijd, wij zijn vorige zomer naar Italië gereden en na twee weken gingen we met een ferry naar Griekenland en wij zijn 2 twee weken daar gebleven, in die 4 weken tijd hebben we bijna net zoveel gereden wat ik normaal in een jaar rij. Zoals ik al eerder schreef, 3.3l heeft wel wat moeite als het gaat om klimmen maar als je een maal bergen rijden onder de knie heb gaat het best goed. Verbruik schiet wel erg omhoog tot wel 20L/100km.
Qua comfort heb ik weinig te klagen, auto is erg ruim, ik geloof dat Grand Voyager grootste MPV in europa is en dat merk je ook wel als je in de auto stap. Climate control werkt echt perfect in een grote auto als dit, vooral in warme landen als Italië en Griekenland hadden we erg aangename ritten.

Even over de achterhaalde techniek van de motor, ik begrijp nog steeds niet waarom Chrysler 2 kleppen per cilinder blijft aanhouden met deze Voyagers, zelfs de nieuwere modellen zijn met 2 kleppen uitgerust en dat maakt de auto niet zuinig. Ik begrijp wel dat het zoals Amerikanen noemen dat het “Bullet Proof” motor is, maar verder ontwikkeling mag wel na zoveel jaren. Het is wel fijn dat de motor een distributie ketting heeft.
Zou ik een 2.4 aanraden? Nou nee… ik heb paar 2.4’s proef gereden en motor is echt te klein voor een auto die bijna 2ton weegt en is ook niet echt zuiniger dan 3.3L als het aan mij lag had ik zelfs voor een 3.8L gegaan maar die zijn alleen import en was moeilijk te vinden.

Verbruik:
Ja… het is geen zuinige auto… Maar als je bedenkt dat de auto bijna 2 ton weegt en 7 personen riant kan ververvoeren dan besef je ook dat het meevalt, normaal gesproken zou je twee auto’s moeten hebben om 7 personen te vervoeren. Bij mij is het andere geval met een kind maar ik wist van te voren dat het geen zuinige auto was voor mijn gebruik.
Gemiddeld verbruikt de MPV ongeveer 13L/100km, op de snelweg als je netjes tussen 110 en 120km/h blijft met cruise control haal je 10L/100km maar praktijk leert dat je toch af en toe anders rijd wegens drukte enz. op onze wegen en dan is het tussen 11L/100km en 12L/100km. In de stad is het heel erg oppassen, als het kan vermijden we mijn auto en pakken we de auto van mijn vrouw (Skoda Fabia) voor boodschappen enz. Stad verbruik is hoog, zelfs met erg veel opletten kom ik op 20L/100km.

Kosten en betrouwbaarheid:
Chrysler is niet goedkoop in onderdelen (zie mijn Sebring review), maar als je beetje handig ben met ebay kan je veel uit Amerika halen en dat doe ik ook, dan is het toch stukje goedkoper dan hier vanuit de dealers zelfs met extra douane kosten.
Tot nu toe zijn er drie dingen stuk gegaan:
- ABS sensor linksvoor was stuk net zoals bij mijn Sebring, sensor was hier bij de dealer 180 euro en ik heb het via ebay nieuw voor 50 dollar gekocht inclusief verzend kosten.
- Stabilisatorstang rubber was uitgedroogd vorige jaar, net voor de vakantie heb ik het laten vervangen, was niet duur. Maar het lijk erop dat het een zwakke punt is bij deze MPV’s want rubber heeft alweer te veel speling en na 15000km is het best wel snel, wordt binnenkort weer vervangen.
- In de winter met al dat sneeuw heb ik mijn stuurbekrachtiging verloren op de snelweg en geloof me deze auto stuurt heeeeeeel erg zwaar zonder stuurbekrachtiging zelfs met een redelijke snelheid, oorzaak was een slang naar het radiatortje van de stuurbekrachtiging olie, na wat onderzoek op Amerikaanse forums bleek dat er een slechte kwaliteit rubber is gebruikt en dat het vaker voorkomt in koude weer. Omdat het toen niet duidelijk was heb ik de radiator laten weghalen en slang rechtstreeks aan laten sluiten, maar voor we naar vakantie gaan laat ik de radiator weer terug monteren met een betere kwaliteit slang.

Wat heb ik zelf aan de auto gedaan?
Ik sleutel graag aan mijn auto’s, dus ik kon het niet laten om het bij deze auto ook te doen. Ik heb een DVD speler in het midden console gemonteerd, het is anderhalve DIN speler omdat Chrysler een rare uitsparing heeft voor de radio moest ik een aftermarker WinCE speler kopen, een klap DVD scherm van 11inch voor de achter passagiers gemonteerd, dit viel niet mee omdat er een grote hobbel was in het gehemelte wegens de airco bediening voor achter passagiers, hiervoor heb ik een console uit Amerika moeten kopen maar resultaat is mooi. Parkeer sensoren en achteruitrijd camera gemonteerd, werkt perfect met de DVD speler scherm in het midden console. Een wind deflector op de motorkap gemonteerd en na lang zoeken heb ik laatst een nette onopvallende raam deflectors gevonden en gemonteerd, ik vind raam deflectors niet echt mooi daarom moest ik lang zoeken naar een onopvallend model. Ik had al een bordcomputertje in het gehemelte voorin maar ik wou graag een hele uitgebreide versie die alleen in Amerika uitgebracht was, dit heb ik laatst besteld, ik moet het nog ontvangen.
Auto had zonwerend ramen maar achter ramen waren niet donker zoals bij nieuwere modellen, op vakantie heb ik de ramen laten voorzien van zwarte raamfolie.

Ben ik tevreden met mijn Voyager?
Ja zeker! We zijn heel erg blij met deze MPV en vakantie van vorige jaar was echt leuk met deze auto dus we gaan dit jaar weer met de Voyager, zelfde als vorige jaar twee weken Italië en twee weken Griekenland, ferry tickets heb ik al gekocht in maart (was goedkoper dan daar ter plekke kopen)
Net voor de vakantie krijgt de Voyager zijn grote onderhoud beurt en dan kan ie weer tegenaan tot volgende jaar.

166.000 km op de teller en still going strong

  • 166.000 km

Auto zit inmiddels op 166.000km, sinds mijn vorige update zijn we naar vakantie geweest en geen problemen gehad, afgelopen maand auto laten keuren en toen bleek achter remmen blijven hangen in gesloten stand, er zijn twee nieuwe remklauwen en remblokken opgekomen en probleem was verholpen. Wat mij wel heel erg opvalt is de olie verbruik van deze auto, tussen de beurten van 15.000km was de olie verbruik bijna nihil! Dit had ik eerder niet meegemaakt met mijn auto’s.

Voyager gaat helaas weg, ik ben erg tevreden over deze auto geweest maar wij hebben en nieuwe huis gekocht en we moeten beetje op de kosten letten, want €250 aan benzine kosten alleen voor woon werk verkeer van 34km per dag was gewoon te veel . Auto is ook niet gebouwd om alleen met bestuurder naar werk heen en weer te rijden natuurlijk. Voyager maakt nu plaats voor en VW Golf Variant 1.6TDI Bluemotion uit 2010.

Kortom voor ons was het een hele betrouwbare auto die een stevig verbruik had.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.