Chrysler 300C Touring 3.0 CRD (2006)

autoreview

Chrysler 300C Touring
Chrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C SRT8 TouringChrysler 300C SRT8 TouringChrysler 300C SRT8 TouringChrysler 300C SRT8 TouringChrysler 300C SRT8 TouringChrysler 300C - interieurChrysler 300C - interieurChrysler 300C - interieurChrysler 300C - interieurChrysler 300C - interieurChrysler 300C SRT8 TouringChrysler 300C SRT8 Touring

Signalement

Uitvoering300C Touring 3.0 CRD
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst210.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

groot en comfortabel rijden voor weinig.

  • 170.000 km

Mijn vorige auto, een A6 (8 jaar met plezier in gereden), was 11 jaar oud en had inmiddels 260.000 op de klokken staan. Ik was letterlijk aan de beurt met deze auto: distributieriem(knap duur voor een 6 cylinder), grote beurt, 4 banden, remschijven,blokken en nog wat kleine zaken. De rekening zou op minimaal 2.000 uitkomen. De waarde van de auto was ca. 4.000. Wat te doen?
Na wat rekenen en verschillende opties bekeken te hebben(weer een A6,een Mercedes E of een Volvo V70 maar zeker geen BMW) besloten om te gaan voor een 300CRD Touring en de A6 vaarwel te zeggen.
Sommige mensen willen er zelfs niet dood in gezien worden maar ik vind het een auto met een geweldige uitstraling. De auto is natuurlijk "fout" maar dan op de juiste wijze. Ik moet toegeven dat ik een zwarte wel erg heftig vind en ben dus uitgekomen op een decente metallic blauwe. Alles aan deze auto smoelt goed:de grille en koplampen, de prachtige grote 18 inch LM velgen met echte banden en niet van die ultra platte dingen, de kleine zijruiten, de chroomlijsten, de aflopende daklijn tot en met de simpel gehouden strakke achterkant.
Binnen is het zeker niet vergelijkbaar met de A6. Het oogt allemaal veel goedkoper hoewel de kwaliteit goed is, geen rammeltje te beluisteren en alles voelt stevig aan en werkt naar behoren. De geluidsinstallatie is top en ik heb nog nooit een auto gehad met zo'n puike zitpositie en zulke lekkere stoelen.

Ondanks zijn mercedes techniek is de 300CRD als occasion belachelijk goedkoop. Ik kocht de mijne, een fully loaded exemplaar (zelfs met een af fabriek ingebouwde dvd voor de achterpassagiers), nog net geen vier jaar oud en met 150.000 op de klok voor 18.000. De auto heeft nieuw ca 65 mille gekost!!. De eerste eigenaar heeft dus jaarlijks 12 mille afgeschreven. Ik rij doorsnee zo'n 8 jaar met een auto, dus ik reken met 2 mille afschrijving per jaar.
Al met al ben ik op basis van ca 20.000km per jaar en 8 jaar rijden zo'n 600 per maand kwijt aan de auto. Ik vind dat erg weinig voor wat je ervoor terug krijgt. Een nieuw hondenhok als bijvoorbeeld een VW Polo kost je al snel zo'n 450 per maand.

Rijden.
Het rijdt geweldig en de auto is zeer rustgevend. De auto is verbazingwekkend rap gelet op het gewicht van ruim 1.800 kg.
Met name de tussenacceleratie is fenomenaal. De motor doet verder zijn werk in alle rust. Het veercomfort is prima en zeker niet week.
Het verbruik is redelijk voor zo'n auto, ca. 1:13 op de snelweg maar in de stad kom je niet verder dan 1:8. Gemiddeld haal ik ca 1:11. Je hebt in de stad natuurlijk niets te zoeken met een auto, daarvoor zijn tram en bus, maar met deze auto al helemaal niet. Door zijn forse afmetingen zijn parkeergarages geen onverdeeld genoegen en moet ik met regemaat constateren dat dat ene vrije parkeerplaatsje toch net te krap is bemeten voor de 300C. Deze auto is ruim maar heeft ook ruimte nodig!

Kosten.
Inmiddels zitten er 20.000km op en heb als enige kosten de vervanging van stuurkogels en -stangen voor de kiezen gekregen.De auto maakte steeds meer bonkende geluiden op slecht wegdek. Ik heb de auto zonder garantie of keuring gekocht bij een handelaar via marktplaats, dus een geval van rekening man.
De officiele Chryslerdealer wou me een compleet nieuw stuurhuis met toebehoren aansmeren. Dat leek mij nogal stug dus toch maar weer naar mijn lokale garagemannetje voor een second opinion. Het stuurhuis was prima, slechts de stangen en kogels waren versleten. Was nu 600 kwijt ipv 1400. De Chryslerdealer ziet mij niet meer!
Zoals gezegd ligt het verbruik op ca 1:11.
Al met al komen de kosten redelijk overeen met mijn calculatie. Het enige wat een beetje pijn doet is de maandelijkse automatische incasso van de belastingdienst voor de wegenbelasting: 170 euro!. Een groot onrecht dat ik met suf betaal terwijl mijn buurman tweemaal zoveel kilometers maakt met zijn Prius en dus de weg en het milieu per saldo meer belast en geen cent betaalt. Rare jongens die politici..

Conclusie.
Een zeer betrouwbare, comfortabele auto die alles meeheeft inclusief zijn uiterlijk. Voor de kosten hoef je het zeker niet te laten en met zijn mercedes techniek heb ik er alle vertrouwen in dat de 300C de 3 ton met gemak op de klokken zal zetten zonder buitensporige onderhoudskosten.

nog steeds tevreden

  • 210.000 km

De auto is inmiddels weer 2 jaar ouder en de km teller is ruim de 200.000 gepasseerd.

Verbruik.
Dit blijft schommelen rond de 1:11. Rustig rijdend op de snelweg is 1:14 haalbaar.

Kosten. Buiten de reguliere beurten om geen extra kosten aan de auto behoudens de reparatie van het opendak wat lekte a.g.v. een verstopt zittende afvoerslang, kosten 250 euro. Zelfs nog geen nieuwe banden/remschijven ed.

Storingen.
Helaas wel enkele storingen. Ten eerste geeft het navigatiesysteem telkens aan dat de DVD onleesbaar is, dit gaat gepaard met een storend waarschuwingspiepje dat elke 10 min wordt herhaald. Heb de DVD er maar uit gehaald en ben nu verschoond van dat irritante gepiep en een TomTom werkt ook prima.
Voorsts heeft de auto me enkele keren in de steek te gelaten. Bij het omdraaien van de contactsleutel gebeurde er helemaal niets meer. Accu goed, startmotor goed, alle controle lampjes branden maar vervolgens helemaal niets. De auto uit laten lezen maar er is niets geconstateerd. Sinds het dak gerepareerd is en er dus geen vocht meer in de auto is heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Hij doet het weer prima maar of het nou verband hield met het vocht of dat er toch een andere reden voor is blijft een raadsel. Toch een minpuntje voor de betrouwbaarheid.

De 300C was al geen auto die je op elke straathoek tegenkwam, maar het lijkt of er toch aanmerkelijk minder 300C's rondrijden dan enkele jaren geleden. Op de tweedehandsmarkt is deze auto een drama, dus er zullen waarschijnlijk al de nodige 300C's geexporteerd zijn.

Conclusie.
Nog immer een zeer fijn rijdende, comfortabele auto. De totale kosten vallen erg mee vanwege de verhoudinggewijs lage afschrijving en de bovenverwachting hoge betrouwbaarheid en dus lage onderhoudskosten. De grootste kostenposten blijven diesel( 1:11) en mrb ( ruim 2.000 per jaar!).
Als ik zo de reviews lees van Audi en BMW rijders dan is zo'n 300C in elk geval qua kosten zo gek nog niet. Je moet er wel in gezien willen worden natuurlijk :-)

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.