Chevrolet Spark 1.0 LT BiFuel (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spark 1.0 LT BiFuel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 312.000 km |
De eerste week
- 1.600 km
Ik begin deze review na zo'n 1600 km gereden te hebben in de Spark. Allereerst maar eens een paar positieve en negatieve punten, vooral in vergelijk met mijn vorige auto.
Positief:
- prima zit
- zeer stil
- zeer complete uitrusting (LT)
- ruim achterin
- fijne radio
- comfortabel
Negatief:
- trage motor
- vrij kleine kofferruimte
- zicht achteruit beperkt (door derde remlicht)
- actieradius beperkt op lpg
Ik ben erg tevreden met de Spark. Een hele fijne auto om mee te rijden. Het grootste minpunt is de trage motor. Onder de 3000 rpm is er weinig trekkracht voorhanden. Het maximale koppel komt ook pas bij 4800 rpm vrij! Flink doortrekken in de versnellingen dus. De bak schakelt nog wat hakerig maar dat gaat nog wel beter worden. De veel gehoorde lpg tankproblemen zijn mij niet opgevallen, gewoon een beetje voorzichtig doen en meteen de verlengde nippel meebestellen bij de dealer.
De auto is geleverd door van Mill in Gorinchem. De indruk van deze dealer is goed.
Ik ben na 250 km op lpg gaan rijden. Het eerste verbruik op lpg is 1 op 14.7 over ruim 1300 km. Dat schijnt vrij goed te zijn maar ik vind het aan de hoge kant. Het 1000 cc motortje moet er hard aan trekken. Met de toch wat gezapige Twingo I 8v van 2007 reed ik regelmatig 1 op 20 (benzine) met een vrij gematigde rijstijl. Dat zie ik de Spark niet halen, ook niet op benzine.
Wordt vervolgd bij 2500 km.
Probleem met LPG tanken
- 1.647 km
Vanochtend lukte het LPG tanken niet. Er ging slechts voor € 0,10 in terwijl de tank toch echt helemaal leeg was. Meteen naar de plaatselijke Chevrolet dealer (Bakkenes Apeldoorn). Ik werd goed en snel geholpen en de monteur ging nog een keer mee naar het tankstation voor een derde poging. Helaas geen succes. Conclusie: de 80% afsluiter is defect. Helaas niet op voorraad. Dus een paar dagen op benzine rijden. Dinsdag a.s. wordt de reparatie uitgevoerd.
Probleem opgelost
- 2.340 km
De 80% klep is vervangen. De auo rijdt weer
op LPG. Het verbruik op benzine was 1 op 16,4 bij een vrij rustige rijstijl en lange afstanden op de snelweg. Mijn vorige auto (Twingo) reed onder deze omstandigheden moeiteloos 1 op 18
Verbruik op LPG
- 7.450 km
Tussentijds een bericht over het LPG verbruik. Tot nu toe 1 op 14.4 gemeten over 6400 km.
De vervangen 80% vuller werkt niet helemaal goed. Er gaat nog maar net 20 liter LPG in de tank. Ik wacht tot de eerste (15000) beurt om dit te laten herstellen.
Eerste beurt en 80% vuller
- 16.682 km
Ik heb vandaag de 15000 beurt laten uitvoeren. Ik had daarbij de klacht dat na het vervangen van de 80% vuller (ik kon geen LPG meer tanken) ik bij een volledig lege tank nog maar net 20 liter kon tanken. Voor de storing was dat 25 liter. Er zou naar gekeken worden en ik had de LPG tank speciaal helemaal leeg gereden. Bij het ophalen was er tot mijn grote ergernis helemaal niets aan gedaan. De receptionist rekende mij voor dat 80% van 30 liter toch echt 20 liter is ? Volgens mij is 80% van 31 liter nog altijd 24,8 liter. Het verschil kwam omdat er toch een paar liter achterbleef in de tank volgens de receptionist.
Ik heb toen de overigens vrij forse prijs van euro 229,85 voor de beurt afgetikt en ik ga nooit meer naar deze dealer toe.
Op de rekening staan zaken als:
- benzine injectie cleaner a 18,15
- Ruitcleaner (zat vol) a 3,20
- Pollenfilter vervangen a 18,92
- Pollenfilter zelf a 12,89
In totaal 53,16 waarvan ik mij afvraag of dit nu wel echt nodig was.
Contact met Chevrolet Nederland over de 80% vuller
Ik heb gisteren een klacht ingediend bij Chevrolet Nederland en ik kreeg vanmorgen een telefoontje. De callcenter medewerker had contact opgenomen met de technische dienst en het antwoord was exact gelijk aan dat van de dealer. 80% van 30 liter is 20 liter en ik kon ooit dan wel 25 liter tanken maar dat kwam omdat de 80% vuller kapot was. Er is overleg geweest tussen de technische dienst van Chevrolet Nederland en de dealer en de conclusie is dat de reparatie juist is uitgevoerd en er niets aan te doen is. Ik kan echter altijd voor een second opinion naar een andere dealer gaan.
Hoe moeilijk kan dat nou zijn om die 80% vuller te demonteren, de vlotter 1 centimeter de goede kant op te buigen en het ding weer terug te zetten? Ik zal eens kijken of ik de aanpassing bij een LPG specialist kan laten uitvoeren en de auto gaat voor de volgende beurten naar een vrije garage.
De auto bevalt mij verder prima maar voor mij geen volgende Chevrolet meer.
Gemiddeld verbruik op LPG is 1 op 14,1
Verbruik in Duitsland bij 125 km/h 1 op 12
Comfort, degelijkheid en verwarming allemaal uitstekend.
200.000 km gereden
- 200.000 km
Ondertussen is deze auto 4 jaar in mijn bezit. Op 4 juni 2017 was de kilometerstand van 200.000 km bereikt. De onvoorziene reparaties zijn een stuurkogel en de airco condensator. Naast een paar setjes ruitenwissers en de normale bandenslijtage geen extra onkosten gehad. Ik heb al wel zeker 10x nieuwe koplampen gemonteerd. Ik rijd dan ook altijd met licht aan. De auto heeft nog de eerste remmen en de eerste accu en rijdt al 100.000 km op dezelfde bougies. Ook de stoelbekleding en de lak zien er nog prima uit. Valt helemaal niet tegen. Ik ga voorlopig nog even verder. Het grootste nadeel is nog steeds de trage motor. Daar leer je wel mee leven maar leuk is het niet.
300,000 km gereden
- 312.000 km
Op 27 december 2019 had de Spark 300.000 km gereden. Ondertussen zijn de remschijven en blokken vervangen en achter de wielremcilinders. Ook was de koelvloeistoftank kapot, een pijpje was afgescheurd. Op 9 juni werd de Spark bij een km stand van 312.000 zonder problemen apk goedgekeurd. Buiten de normale banden, ruitenwissers en koplampen geen verdere bijzonderheden, ook nog steeds de eerste accu en de eerste uitlaat. De auto ziet er nog steeds prima uit, alleen van de dakrails bladdert de verf af. Dat heb ik al bij meer Sparks gezien. Lak en stoelbekleding blijven netjes. Op naar de 400.000
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Chevrolet Spark 1.0 BiFuel - 2011 – 354.933 km - Klokje Rond

Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2013)

Rij-impressie Detroit: Chevrolet Spark EV

Test: Mitsubishi Space Star - Opel Agila - Chevrolet Spark

Test: Chevrolet Spart 1.0 LS BiFuel - Nissan Pixo 1.0 Acenta
