Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2012)

autoreview

Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2012)

Signalement

UitvoeringSpark 1.0 LS BiFuel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst134.651 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Chevrolet Spark

  • 2.025 km

Onze vorige auto een Daihatsu Cuore, ingeruild voor de Chevrolet Spark. Het was erg aantrekkelijk om van de BTW actie van Chevrolet gebruik te maken.
Hiernaast rijden we ook nog een Fiat Panda 1.2.

De Spark is een fijne en complete auto in de LS uitvoering. Overigens de typen LS van 2010 en 2011 zijn rijker uitgerust. Deze kosten toentertijd 10.995. Onze LS is eigenlijk een LE, die door Chevrolet is opgewaardeerd tot LS en dan voor de prijs van 10.095 euro. Tja je moet het maar net weten. Toch zit alles erop en eraan, alleen vond ik het gebrek van een klokje een gemis.
Kwa uiterlijk ziet de auto er sportief uit, een van de mooiste in deze klasse. Enkel de Picanto ziet er van binnen en buiten wat mooier uit, maar dat is persoonlijk. Buiten staan de Spark en Panda naast elkaar. Ik vond de Panda er altijd mooi uitzien, maar in vergelijk met de Spark lijkt hij wel oudbollig.

De auto is stationair vrij stil, je hoort de motor amper draaien. Hierdoor slaat weleens de motor af bij het inparkeren. Op snelheid blijft de auto stil. De Panda is overigens op de snelweg nog stiller. De stoelen zitten goed en kwa ruimte voorin, lijkt het alsof je een klasse hoger zit. De geintegreerde radio ziet er prachtig uit en geeft ook nog eens een redelijk geluid. De ruimte achterin is redelijk, en voor kinderen meer dan voldoende.

Het verbruik is netjes, op benzine ligt het verbruik tussen de 1 op 16,5 en 1 op 18 op LPG tussen de 1 op 14 en 1 op 15.
(de Cuore verbruikte 1 op 21 en de Panda verbruikt gemiddeld 1 op 18)

Zijn er dan geen minpunten van de Spark? Yep die zijn er.
Het LPG tanken is omslachtig, wij hebben standaard de waterpomptang bij ons. Want de nippel heeft al 2x in de lpg aansluitslang vastgezeten.Toch was de nippel goed handvast aangedraaid. Het zal denk ik wel even wennen zijn.
Het aankoppelen gaat simpel enkel het ontkoppelen geeft problemen.
Wij hebben al een langere nippel bestelt bij de dealer, maar die komt pas in maart.
En dan die prijzen voor het tanken, heeeeerlijk een volle tank voor rond de 15 euro, dat is pas lachen. Vergeet je gelijk het geklungel van het tanken. Er gaat meestal rond de 20 liter in en dan brandt er nog 1 lampje. De lampjes zijn overigens bij daglicht slecht af te lezen.

Het motorvermogen is toereikend, je moet flink doortrekken in de versnellingen om de gang erin te krijgen (vooral met het inhalen). Je mist gewoon trekkracht onder de 3000 toeren.
De Cuore was ook gewoon een 1 litertje, maar als je in 5 (100 km) op de snelweg gas geeft, dan voel je hem duidelijk versnellen idem voor de Panda.

Verder heeft de Spark een flinke dode hoek, waarvoor je moet opletten.

De Spark is tot nu toe probleemloos, wij rijden flink wat kilometers. Dus we houden deze review up to date.

Verder heb ik de Daihatsu Cuore en de Fiat Panda als referentiekader gebruikt. Aangezien dit ook 2 auto's zijn in de het A-segment.

Voor betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik voorlopig 4 sterren gegeven. Deze kan ik in latere updates nog altijd aanpassen.

Tot nu toe uiterst tevreden over deze spaarpot!

Update 10.533 km (23-3-2012)

De Spark heeft zich de eerste 10.000 km probleemloos gedragen. Ook bij de strenge vorst in februari bij -17 graden, gewoon starten en de motor loopt gelijk mooi rond.

Verder heb ik ook nog geen vreemde rammels/kraakjes/piepjes gehoord, wat aangeeft dat de Spark degelijk in elkaar zit. De stuurbekrachtiging van de auto is precies goed, niet te licht en niet te zwaar.

Een paar dingen moet ik wel even vermelden
De 5e versnelling laat zich soms moeilijk
inleggen (lees hakerig).
Bij snel op schakelen, lijkt het of het toerental van de motor even blijft hangen.
Deze punten zal ik aangeven als de Spark zijn 1e 15.000 km beurt gaat krijgen.
Niet noemenswaardig, maar ik vermeld het toch maar even met de strenge vorst van februari, is het 3x voorgekomen, dat de radio niet aanging. Oplossing de auto opnieuw starten en probleem opgelost.

Verder moet ik nog altijd wennen aan de geringe trekkracht van de motor. Ik had persoonlijk liever gezien dat de auto wat minder pk's had en wat meer koppel onderin. Nu moet je de motor namelijk flink doortrekken om mee te komen met het overige verkeer. Het zicht naar achteren houdt niet over (dode hoek), dus goed over je schouder kijken is een must. Verder neemt het derde remlicht veel zicht van achteren weg.

Komen we bij het verbruik, de Spark is op een of andere manier zuiniger geworden na 5000 km. In het begin reden wij rond de 1 op 14, maar nu rijden wij gemiddeld tussen de 1 op 15,5/16.
Ik moet er wel even bij vermelden dat wij rustige rijders zijn. Wij rijden gemiddeld rond de 100 km per uur bij 3000 toeren (10% stad en 90% snelweg). Het hoogste verbruik hebben wij gemeten op 1 op 13,6 en het laagste verbruik is precies 1 op 17,0.

LPG tanken gaat meestal probleemloos, ik vraag mij wel af hoe lang zo'n vulnippel met schroefdraad meegaat.

De volgende update is bij 15.000 km. Ik maak dan weer een klein verslagje, waarbij ik de kosten van de kleine beurt zal vermelden en welke werkzaamheden zijn uitgevoerd.

Spark

Update 1e kleine beurt

  • 15.211 km

Op 13-4-2012 bij km stand 14.011 de 15.000 km beurt laten uitvoeren.

Omschrijving kleine beurt
Arbeidsloon
Onderdelen: oliefilter,carterring, airco filter, injectiesysteem reiniger

Diversen
Hulp- en kleinmateriaal, 0,5 liter ruitenreiniger, shell Helix+ 5w40

Verder is het gasklephuis gereinigd i.v.m. stationair toerental en is de versnellingsbak gesmeerd.

Totaal € 158,09 inclusief BTW

De kosten van de 1e beurt vallen dus mee.

Ik zag dat ik in mijn review de wegligging vergeten was, dus bij deze.
De vering en demping van de Spark is comfortabel, kleine oneffenheden in het wegdek worden hierdoor netjes glad gestreken. Spoorvorming in het wegdek heeft totaal geen effect op de Spark.
Zijwindgevoelig is daarentegen de Spark weer wel.
Ondanks de comfortabele wegligging, ligt de Spark goed op de weg een bocht met hogere snelheid nemen zorgt niet voor een portie onderstuur integendeel de Spark gaat de bocht in als op rails en blijft keurig op koers.

Het verbruik blijft schommelen tussen de 1 op 15 en 16.

Het overschakelen van benzine naar LPG duurt bij een koude motor een kleine 1,5 km.
Als de motor warm is, schakelt de motor bijna direct over op LPG.

Verder halen wij met een volle tank LPG makkelijk 350 km.

Bij de 30.000 km geef ik weer een update, met de kosten van de 2e beurt en eventuele problemen die zijn voorgekomen.

De 2e beurt (bij kilometerstand 30.813)

De Spark is alweer een half jaartje oud, dus het is weer tijd voor een update.

Bij kilometerstand 30813 (23 juli 2012), hebben wij de 30.000 kilometer beurt laten uitvoeren, wat is hierbij gedaan.
Pollenfilter vervangen, bougies vervangen, droogfilter v.d. lpg vervangen, oliefilter, gasket oil pan DRN plug, Spark Plug, airco filter, filter gas droog, remvloeistof, Shell Helix SW40.
Banden omgewisseld i.v.m. naar rechts trekken.
De kosten inclusief arbeidsloon bedroegen bij deze rekening 263,01 euro.

Er zijn verder geen kosten geweest aan de Spark op een kleine aantekening na.

Bij kilometerstand 28.422 een sterretje in de voorruit laten bijwerken bij Carglass zo gefixt toch. Helaas werd tijdens de reparatie het kleine sterretje een grote ster en jawel er moest een nieuwe voorruit in. Gelukkig heb ik geen eigen risico, dus het koste ons gelukkig niks.

Het verbruik schommelt nu rond de 1 op 15 bij veelvuldig gebruik van de airco.

Verder heb ik niet veel te melden, alle voor en nadelen zijn inmiddels al uitgebreid besproken in de reviews. Rest alleen nog maar de onderhoudskosten en de totale betrouwbaarheid van de auto.

En die vind ik tot nu toe uitstekend.

De volgende update vind weer plaats bij de 45.000 kilometer beurt.
(de huidige kilometerstand is nu 34.822)

de 3e beurt (bij km stand 48.775)

Bij kilometerstand 48.775 (19-10-2012)de 45.000 km onderhoudsbeurt laten uitvoeren.

Omschrijving werkzaamheden
arbeidsloon,
interieurfilter vervangen, voorbanden gebalanceerd (trilling stuur), oil filter, gasket oil pan drn plug, airco filter, 0,5 liter ruitenreiniger, Shell Helix+ 5 w40, hulp en klein materiaal, milieu heffing.

De kosten van deze beurt € 151,93

Tevens een lakstift aangeschaft € 6,80

Verdere bijzonderheden
- bij km stand 37.460 (22-8-2012) begon het gele waarschuwings/controlelampje te branden. De dealer heeft de storing uitgelezen (storing lambdasonde) en dezelfde dag opgelost.
- bij km stand 43.188 linker voorlamp kapot, dit is met een eenvoudige handeling te vervangen. Dankzij tip van een mede Sparkgebruiker, lampjes gekocht bij de Action € 1,90 per stuk.

Het verbruik blijft iets boven de 1 op 15.

Huidige kilometerstand 50.450

Aan het einde van het jaar maak ik een berekening. Wat de kosten per kilometer zijn geweest (inclusief afschrijving).

Update kilometerprijs

  • 57.992 km

Wat is het totale kostenplaatje geweest van onze Spark in 2012.
De aanschafwaarde was € 8611 (tijdens de BTW actieperiode aangeschaft).
Volgens de ANWB koerslijst op 31-12-2012 is de inruilwaarde van de auto € 7600 bij een maximale kilometerstand van 50.000 km.
Onze Spark heeft meer gereden en ik ga uit van een inruilprijs van € 7.000.
Als er iemand zijn Spark al heeft ingeruild ben ik benieuwd naar de werkelijke inruilwaarde van zijn Spark.
De Spark wordt gebruikt wordt voor het woonwerkverkeer en er wordt elke dag zo'n 200 kilometer gereden. Voor kleine ritjes in het dorp gebruiken wij een Fiat Panda.

Afschrijving 1611
Brandstof (incl. benzine) 3312
Motorrijtuigenbelasting 0
Verzekering 395
Onderhoud 584
----
Totaal per jaar 5902

Kosten per maand 491,83
Kosten per kilometer 0,1017

Bij kilometerstand 53.766 heeft het rechterlampje het begeven.

de 4e beurt

  • 61.126 km

Op 21 januari 2013 de 60.000 km beurt laten uitvoeren(bij km stand 61126).

Omschrijving werkzaamheden
Arbeidsloon
banden monteren/balanceren

Onderdelen
filter assy-oil, gasket oil pan drn plug, spark plug, luchtfilter spark, tunap actieve reiniger l.p.g. benzine, filter gas droog, bougies, hulp- en kleinmateriaal, remvloeistof, shell helix+ 5w40, milieutoeslag banden
2x buitenband continental contact 3

Prijs inclusief BTW 470,29

Bijzonderheden
Nieuwe voorbanden laten plaatsen, profiel dikte was na 60.000 km 2,7 mm.
Bij kilometerstand 59.227 linkervoorlamp vervangen.

Huidige kilometerstand 61.141

De 5e beurt

  • 78.278 km

De Spark is alweer ruim 1 jaar oud en hij is alweer toe aan zijn 5e beurt.De 75.000 km beurt laten uitvoeren op 29 april 2013.

Omschrijving werkzaamheden
Arbeidsloon
Gasket, Oil Pan DRN Plug, Oliefilter Spark, Hulp- en kleinmateriaal, milieuheffing, Ruitenreiniger, Shell Helix+ 5w40

Totaal € 145,36 incl BTW

Bijzonderheden
De roestvorming bij de LPG aansluiting is door de dealer bijgewerkt (rondom de LPG aansluiting was de verf aan het bladderen en hieronder was roest ontstaan).
Het verbruik is verder ongewijzigd gebleven
en varieert tussen de 1 op 15,5 en 16,5.

De 6e beurt

  • 93.570 km

Op 12 augustus 2013, alweer de 6e beurt laten uitvoeren bij km stand 93.570.

Omschrijving werkzaamheden
Arbeidsloon, Gasket oil Pan DRN Plug, Oliefilter, Airco Filter, Spark Plug, Filter Gas Nat, Luchtfilter, Bougiekabels, Hulp- en Kleinmateriaal, Milieu Heffing, Ruitenreiniger 1/2 liter, Shell Helix+ 5W40

Kosten inclusief BTW 495,63 Euro.

Bijzonderheden
- bij 93.444 sterretje in voorruit laten repareren bij Carglass kosten 78,00 euro
- verbruik wisselend tussen de 1 op 15 en 16,5

De 100.000 km is bereikt

  • 100.000 km

Vandaag 15 september 2013 heeft onze Spark de 100.000 km bereikt.
De auto ziet er op wat steenslag na (voornamelijk op de motorkap) er nog netjes uit.
Ook is het interieur nog altijd rammel en kraakvrij.

In het logboek kunt u zien, dat de Spark nagenoeg geheel probleemloos heeft gefunctioneerd en dat verdient een pluim.
De Spark is geen perfecte auto, het geringe motorvermogen en de onoverzichtelijkheid rechts over de schouder is daar debet aan.

Daartegenover staan de ruimte voorin, het stille interieur, de goede stoelen (belangrijk voor de lange ritten)en natuurlijk de lage kilometerprijs.

Op de laatste tank is er 347 km gereden.
Getankt 21,39 liter lpg a 0,699 = € 14,95.
Verbruik 347 : 21,39 = 16,22 en dat is vind ik een nette waarde.

Helaas is ook met het bereiken van de 100.000 km ook de garantieperiode verstreken.

Dus ik ben benieuwd hoe de Spark zich verder houdt de komende kilometers.
Verder is het onderhoud van de Spark wat hoger als zijn mede concurrenten in het A-segment.
Zolang het kosten/baten plaatje positief blijft, blijven wij voorlopig dit jaar doorrijden met de Spark.

De 7e beurt

  • 112.556 km

Op 3 december 2013 de 7e beurt laten uitvoeren bij km stand 112.556

Omschrijving werkzaamheden
Arbeidsloon, Gasket oil Pan DRN plug, Oliefilter, Hulp en kleinmateriaal, milieu heffing, Shell Helix+ 5W40.

Totaal € 144,15 incl BTW

Bijzonderheden
- achterbanden dienen te worden vervangen
(zijn dus ruim 100.000 km meegegaan)

Het verbruik blijft verder ongewijzigd tussen de 1 op 15 a 16.

In het jaar 2014 gaan we ons weer licht oriënteren op een nieuwe kleine auto.
Onze Spark heeft ons tot nu toe overal keurig gebracht, echter het aantal kilometers vliegen erbij en ik weet zelf niet hoeveel km onze Spark nog maximaal aan zou kunnen (lees zonder hoge onderhoudskosten).

Ondanks de Spark betrouwbaar is gebleken, is zijn aanschafprijs sterk gestegen.
Een nieuwe Spark Bifuel incl rijklaar maken kost nu zo'n € 13.000 en dat vind ik te veel voor deze auto.

Leuke auto's in het A-segment zijn nu.
- de Mitsubishi Space Star (zuinig en ruim)
- de nieuwe Hyundai i10 (waarschijnlijk wordt deze auto de nieuwe maatstaf in het A-segment).

De 8e beurt

  • 127.414 km

Op 11 april 2014 de 8e beurt laten uitvoeren bij km stand 127.414 km.
(voorop deze review staat 147.414 ik krijg echter deze tikfout niet verbetert).

Omschrijving werkzaamheden
Grote onderhoudsbeurt volgens fabrieksvoorschrift.
Arbeidsloon, Interieurfilter, Filter gas droog, Gasket oil pan drn plug, Spark plug, Oliefilter Spark 1.0, Airco filter, Lamp 12 V/5W steekglaslamp, Achter wisserblad Spark, Filter gas nat, Hulp- en klein materiaal, milieu heffing, Remvloeistof, Ruitenreiniger 0,5 liter, Shell Helix+ 5W40
Totaal € 427,14 incl. BTW

Bijzonderheden
- gasnippelaansluiting lak bijgewerkt

- op 16 december 2013 achterbanden vervangen
155/80 R13 Continental Eco Cont 3 79 TL
€ 139,00 incl BTW en balanceren (aanbieding Profile Tyrecenter)

- verbruik ongewijzigd tussen de 1 op 15/16

Laatste update en afscheid van de Chevrolet Spark

  • 134.651 km

De laatste maanden hebben wij ons georiënteerd op een nieuwe kleine auto in het A-segment.

Na wat dealers te hebben bezocht van Hyundai (i10) en Mitsubishi (Space Star).
Is onze keuze gevallen op de Space Star.

We kregen een goede offerte van onze eigen dealer en we besloten hiervan gebruik te maken.

Wat wij belangrijk vonden
- ruimte
- verbruik
- 5 zitplaatsen
- airco
- in hoogte verstelbare bestuurdersstoel
- gescheiden neerklapbare achterbank
- radio
- not but not least de prijs

2 auto's voldeden aan onze voorwaarden en dat waren de i10 en de Space Star.

De i10 (i-Motion) heeft een mooi afgewerkt interieur en een grote kofferbak en daarnaast biedt Hyundai 5 jaar garantie onbeperkt.

De Space Star (Inform) heeft een gemiddeld interieur, met voor en achterin veel ruimte.
En heeft verder een complete uitrusting.

Het grote verschil, wat bij ons de doorslag gaf, was de prijs. Tussen deze 2 wagens zat een verschil van een kleine € 2000 euro en dat vinden wij veel voor een auto in het A-segment.
Ook over het verbruik van de i-10 had ik mijn twijfels. De ECE verbruikscijfers liggen welliswaar dicht bij elkaar, echter als ik naar de verbruiksmonitor kijk van beide wagens, dan zie ik toch aanzienlijk verschil in het voordeel van de Space Star.

Vandaag hebben wij de Space Star opgehaald en we zijn er blij mee.
Natuurlijk komt er van deze auto een nieuwe review, maar eerst een paar duizend kilometer rijden om wat ervaringen op te doen.

Wij hopen een kleine 3 jaar en 100.000 km te rijden met deze auto.

De Chevrolet Spark heeft zich verder bewezen als een zeer betrouwbare en comfortabele auto. Het is geen perfecte auto (trage motor), maar de auto start altijd en zal je comfortabel overal brengen door weer en wind.
En tenslotte bij het tankstation, krijg je altijd een glimlach op je gezicht.

Een diepe buiging voor de Chevrolet Spark!

Bij deze wil ik ook Dorus Bakkum bedanken voor het steeds updaten van deze review.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.