Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)

autoreview

Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)

Signalement

UitvoeringSpark 1.0 LS BiFuel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst101.500 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 300 km

De eerste km's zijn met de nieuwe Spark afgelegd. Zonder ook maar 1 km proefgereden te hebben, heb ik deze Spark besteld. Ik ben uitgegaan van de meest positieve recensies op Internet en heb hierop mijn keus gemaakt. De auto oogt compact. Niettemin straalt hij wel sportiviteit uit. Als je plaats neemt achter het stuur, voel je dat de stoelen stevig zitten. Geen grote feauteuils, maar de zit is goed. Rugleuning en zitting zijn prima verstelbaar. Links en rechts electrisch bedienbare spiegels en 4 electrisch te bedienen portierruiten. Mooie geintegreerde blauwe zonneband in de voorruit. Dashboard ziet er groot uit. Het voelt alsof je in een veel grotere auto zit. Blauwe verlichting in de klokken en de radio. Even achterin plaats nemen, daar is het iets krapper. Niettemin kan ik met mijn 1.87 goed achterin zitten. De kofferbak geopend. Omder de mat in de uitsparing van het reservewiel ligt de LPG tank. Dus geen reservewiel en ook geen krik in de auto. Daarvoor in de plaats een compressor en een bandenvulmiddel, wat bij een lekke band ervoor moet zorgen dat je weer verder kunt rijden. We gaan er maar vanuit dit nooit nodig te hebben, maar ok het zal wel werken. Terug achter het stuur en de auto gestart. De motor slaat direct aan en loopt zijdezacht. Inderdaad heel erg stil. Het wegrijden gaat makkelijk. Geen bokkende motor, de Spark komt soepel op gang. Schakelen gaat goed. Even zoeken naar het juiste toerental. Iets boven de 3000 toeren opschakelen dan gaat dat heel soepel. Ja, inderdaad de motor is geen snelheidsduivel. Je voelt dat de auto iets langer nodig heeft om op snelheid te komen. Op de snelweg kom je best op de 120, maar het gaat niet snel. Ik bemerk wel dat je gaandeweg zelf ook relaxter wordt. In de stad en op de B-wegen geeft het geen problemen. De auto rijdt prima. Uiteraard goed geluisterd, of ik niet wat voelde bonken achterin, maar dat kan ik (nog) niet waarnemen. Deze dagen is het wat warmer, dus ook de airco aangezet. Tja en dan merk je weer dat het een kleine auto betreft, want je voelt het aanslaan van de compressor tijdens het rijden wel in de vorm van een kleine wisseling in toerental. De dealer adviseerde ook bij mij om de eerste 1000 km op benzine te rijden. Ik heb het hele www uitgeplozen, maar ik kan nergens steekhoudende argumenten vinden, waarom je niet direct op LPG kan gaan rijden. Hij wordt tenslotte af fabriek met een werkende LPG installatie geleverd, dus gas wil ik tanken. Overigens viel het gas tanken heel erg mee. Ik behoefde de benzinedop er niet af te halen en als je een klein beetje oplet, is de gasvulslang heel makkelijk aan te sluiten. Ik rijd de auto wel voorzichtig in. Niet boven de 3000 toeren en veel schakelen. 100 km/u op de snelweg maar even als max. snelheid aanhouden.
Kortom, de eerste km's zijn mij zeker niet tegengevallen. Het rijden voelt echt aan alsof je in een veel grotere auto zit, kijk strak voor je uit en je zou je best voor kunnen stellen dat je in een VW Golf zit. Sturen gaat soepel en direct. Remmen voelen stevig en direct vertrouwd aan. De eerste ervaringen zijn daarom zeker positief te benoemen. Als ik iets moet verzinnen, dan is dat het niet al te vlotte motortje. Hij schijnt makkelijk te chiptunen zijn. Wellicht dat ik dat later laat doen. Vooralsnog kan ik een ieder de Chevrolet Spark van harte aanbevelen. Wordt vervolgd.

De Spark voldoet na 4500 km nog steeds prima

  • 4.500 km

Inmiddels ruim 4500 km op de teller, waarvan de afgelopen weken 2000 km in Schotland gereden. De Spark start en rijdt (op gas) prima. Voor 2 personen is het de zuinigste auto die er nu te koop is. Verbruik op gas gemiddeld 1:13 tot 1:14. Het vermogen van de motor in Nederland is voldoende. Ga je ermee bergachtig gebied in, dan is het echt aanpoken. We hebben er verder een prima vakantie mee beleefd en voor zover zijn we uitermate tevreden met deze auto.

Still going strong

  • 10.000 km

Ik denk dat alles over de Chevrolet Spark in alle andere reviews al is benoemd. Ik kan daarom kort zijn; ben inmiddels de 10000 km probleemloos gepasseerd. De auto rijdt nog altijd prima. Deze week de winterbandjes er vast omgelegd (beter nu in het zonnetje doen, dan straks in de kou..;-). Een ieder die de aanschaf van deze auto overweegt, kan ik van harte aanbevelen de aankoop te doen. Verbruik op LPG tussen de 1:13 en 1:14. Een liter LPG kost bij mij in de buurt 63,3 cent. 300 km sturen en dan nog geen 14 euro gas tanken, kijk daar wordt een mens nou vrolijk van.

1 1/2 jaar oud en 40000 km verder

  • 40.000 km

De auto doet wat hij moet doen. Starten rijden en vooral weinig kosten. En hier houdt de Spark zich volledig aan. De 30000 km beurt heb ik overgeslagen. Ben van mening dat één onderhoudsbeurt per jaar voldoende moet zijn. Lpg verbruik ligt rond de 1:14. Tanken gaat probleemloos. Het is even een slag die je te pakken moet hebben en dan gaat het aan- en afkoppelen van de slang prima. Mijn Spark heeft wel een rammel achterin. Eenmaal zijn de dempers van de achterklep vervangen, maar dit heeft niet geholpen. Ik leef ermee. De auto bevalt zoals gezegd prima. Goedkoper kan je geen auto rijden..

2 jaar probleemloos rijden

  • 49.000 km

Inmiddels staat ruim 49000 km op de klok en heeft deze auto zijn (pas) 2e onderhoudsbeurt gehad. Kosten € 239,- vorige week bleek opeens dat LPG tanken niet meer mogelijk was. Inspectie bij de dealer gaf aan dat het 80% vulrelais defect was. Deze sensor bleef aangeven dat de tank vol zat, dus bleef de klep dicht, zodat er geen gas meer bijkon. Inmiddels is dit keurig onder garantie verholpen. Verder functioneert deze Spark nog steeds prima. Ok, hier en daar een klein rammeltje en de acceleratie houdt ook niet over, maar eenmaal op snelheid kan de auto prima meekomen in het verkeer. Aan de pomp nog steeds € 0,64 per liter LPG is natuurlijk de reden, waarom je deze auto rijdt. Een verbruik wat schommelt tussen de 1:14 en 1:13. Wegenbelastingvrij rijden, maakt deze auto verder erg goedkoop in het gebruik. Kortom ruim 2 jaar nu in mijn bezit en ik ben nog steeds erg tevreden.

De ton is gepasseerd

  • 101.500 km

Lange tijd geen reactie meer geplaatst. Inmiddels is de Spark ruim 4 jaar oud en de 100.000 km gepasseerd. Ik moet zeggen met 0,0 problemen. De voorremblokken zijn vervangen bij 60.000 km en zelf heb ik de bougies bij 80.000 km verwisseld. Binnenkort staat de grote beurt weer voor de deur. Deze ga ik vanaf nu zelf doen. lucht-, olie- en interieurfilter zijn goed zelf te doen. De motorolie vervang ik voor Valvoline Durablend 10W40. Kortom, ik ben nog nooit zo lang blijven hangen aan een auto. De Spark doet wat hij moet doen. Starten en rijden. Gasverbruik schommelt tussen de 1:13 en 1:14. Met een blijvende prijs van € 0,54 per liter hoor je mij niet klagen. Prima auto tegen minimale kosten. Goedkoper autorijden is vlgs mij niet mogelijk.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.