Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)

autoreview

Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)

Signalement

UitvoeringSpark 1.0 LS BiFuel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst45.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 4 maanden

  • 7.255 km

Na 11 jaar gereden te hebben in een Opel Vectra Station diesel was het tijd voor een andere auto. Het zou een kleinere auto worden naast onze andere auto Seat Alhambra. Na reclame te hebben gezien in de media hebben wij een dealer bezocht om te kijken of wij erin passen (2 volwassenen en 2 kinderen (4/6 jaar)) en dat paste prima. Auto zag er leuk uit en na een proefritje hebben wij besloten dat deze moest worden. Kleur carbon flash zwart, stootlijsten, lichtmetalen 5-spaaks velgen zwart/grijs en winter banden op de stalen velgen). Auto is netjes afgeleverd inclusief. matten en wieldoppen op de stalen velgen.

Bij aflevering was ik blij verrast dat de achterklep voorzien was van een vergrendeling waarmee je hem zonder sleutel aan de buitenzijde van de auto kunt openen zonder dat de sleutel daarbij nodig is. Dit in tegenstelling met de auto die wij in de showroom hebben gezien. Op de km teller stond 11km.

Er is ons niets verteld over het inrijden op gas of benzine. Voor de zekerheid hebben wij de eerste 750km afwisselend benzine en gas gereden waardoor er nog niets over het verbruik gezegt kan worden.


Het tanken van LPG gaat prima echter is het wel lastig dat de benzine dop er telkens af moet en daarom hebben wij een verlengde adapter besteld op ebay (Tank-adapter LPG Autogas Bajonett M10 Holland verstärkt). Echter deze heeft een smalle afdichtring waardoor het gas ontsnapt en voor mij niet bruikbaar is. In tegenstelling tot wat ik bij anderen lees heb ik geen last gehad dat er onnodig veel LPG ontsnapt tijdens het tanken (niet meer dan bij andere LPG auto's).

Tijdens het proefritje vond ik het wel dat de auto erg langzaam was echter dit valt nu wel mee. Het is en kwestie van wennen en verder gewoon iets hoger in toeren rijden en dan valt het wel mee. De topsnelheid ligt rond de 160 km / uur maar dan moet je wel een lange adem hebben. Het is al met al dus geen snelheidsmonster maar dat kun je ook niet verwachten van een dergelijke auto.

De radio beschikt over een USB aansluiting en dit werkt wel erg handig. Je stopt er een USB stick in met MP3 nummers en je kunt ze direct kiezen. Ook hiervoor heb ik een kleine mini/micro USB stick besteld zodat deze bijna niet opvalt als deze in de radio zit.

Inmiddels 4 maanden en 7255 km verder is het verbruik gemiddeld over deze hele periode 1 op 14,0 waarbij veel woon-werkverkeer zit met een enkele reis-afstand van 25km (geen snelweg). Bij ritten met veel snelweg km is het verbruik 1 op 11 en bij ritten waar je rustig aan rijdt is het 1 op 16. Niet superzuinig qua verbruik maar met een gemddelde literpijs over de afgelopen 4 maanden van nog geen 0,62 cent kost deze auto 4,4 cent per km aan brandstofkosten (en is wegenbelasting vrij). Dus qua kosten is dit een zuinige auto.

Naast de positieve punten zijn er nog enkele negatieve punten:

- binnen verlichting gaat direct uit als de portieren dicht zijn
- geel lampje die aangeeft dat de airbag geactiveerd is brand continu, is hinderlijk
- portieren dienen harder dichtgegooid te worden dan b.v. de Opel Vectra
- als je over een vieze weg rijdt of in de berm dan hoor je het opspattend water/rotzooi tegen de onderkant van de auto aankomen; dit hoor je veel meer dan b.v. bij een Opel Vectra of Seat Alhambra (is wellicht ook niet een eerlijk vergelijk maar is wel een constatering)

Al met al hebben wij veel plezier met deze auto en is het met name een goedkope manier van auto rijden.

Foto's volgen binnenkort.

weer een half jaar en een kleine beurt verder

  • 15.148 km

Wij rijden nog steeds met veel plezier in deze auto en hebben tot nu toe geen problemen of gebreken gehad.

De eerste kleine beurt is inmiddels ook geweest bij 14.434 km en daarbij zijn ook mijn eigen winterwielen gemonteerd. De totale kosten hiervoor bedroegen 128,87 Euro.

Over de gehele periode bedragen de gemiddelde brandstofkosten 0,05 Euro per km.

Wij hadden deze auto ook uitgekozen met de verwachten goedkoper uit te zijn dan met de Opel Vectra die wij hiervoor hadden en dat lijkt goed te lukken.

Zojuist heb ik de auto gewassen en enkele foto's toegevoegd zodat ik een belofte van een half jaar terug ben nagekomen...

nu 2 jaar oud

  • 45.000 km

We hebben de spark inmiddels 2 jaar en zo'n 45.000 km gereden. Hij bevalt ons nog steeds prima.

Recent weer een beurt gehad. Voor die tijd had de auto dat hij af en toe inhield bij het stationair lopen. Dit was na de beurt verholpen. Verder af en toe een koplamp kapot.

Tanken met de adapter gaat prima. Tijdens de kou is het wel nodig om de adapter extra strak aan te draaien. Het was wel praktischer geweest als er zonder adapter getankt kon worden. Van de benzinepomp waar we regelmatig tanken hebben we gehoord dat ze een keer een keer bij het afkoppelen van de tankkoppeling een achterlamp hebben geraakt die daarna kapot was. Zelf nog geen last mee gehad.

Op naar de 100.000 km.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.