Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spark 1.0 LS BiFuel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 17.000 km |
eerste indruk een 8
- 296 km
In deze tijd dat de benzine steeds duurder wordt en het feit dat ik mijn Renault Espace alleen berijd voor woon-werkverkeer en ik dus enorm veel kuubs lucht verplaats met een evrbruik van 1 op 10 was voor mij de reden om na te denken over een andere auto.
In Duitsland is me de reclamespot: Stark, Spar Spark bijgebleven. In Nederland de reclamecampagne bepaal zelf wat je betaalt.
Vooral de Bifuel uitvoering kreeg mijn aandacht en was de koop binnen een uur gesloten en twee weken later was de eerste echte nieuwe auto voor ons gezin een feit.
Mijn gezin bestaat uit lange mensen en die passen gewoon in de Spark zonder de benen in de nek te leggen of met het hoofd tegen het plafond te moeten zitten.
Deze kleine auto is zeer ruimtelijk van binnen, natuurlijk niet te vergelijken met een Espace want dat is een andere klasse. Maar als voormalig Espace berijder ben ik onder de indruk van de ruimte!
De bediening van de boordcomputer is niet geheel logisch want je moet over het stuur heen reiken, maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak moet je dat doen tijdens het rijden? Voor mij dus geen belemmering. Verder zit alles er op en er aan.
De wegligging is lekker strak, mischien wel wat hard afgeveerd maar kan ook de nieuwigheid zijn. Accelereren is normaal te noemen voor het reguliere verkeer.
Lekker rustig met 50 in de 5 tuffen is geen probleem, boven de 1000 toeren acceleert ie ook nog redelijk in de 5.
De koppeling en versnellingsbak is een verademing tegenover de Espace. Zo soepel en licht bedienbaar!
Op de snelweg geen snelheidswonder maar rond de 100 km/h is het een heerlijke rustige auto waarbij een conversatie met muziek op de achtergrond goed te doen is.
Boven de 100 km/h wordt de auto rumoeriger. Hoger dan 120 heb ik nog niet gereden.
De boxjes van de autoradio vind ik een beetje aan de magere kant, nagenoeg geen bass. Het bijschakelen van de airco is goed merkbaar aan het toerental van de auto, voor de 1.0 motor is dat toch een zware opgave. De auto doet vanbinnen niet warm aan door het hoge kunststof gehalte maar het comfort van het interieur vergoedt het visuele aspect.
Afgelopen zaterdag ook boodschappen gedaan en twee boodschappen kratjes gingen er makkelijk in. Oke de tildrempel is wel iets hoger dan normaal maar als je lang bent is dat minder een probleem.
Banken afklappen is in een handomdraai gedaan waarbij je toch redelijk veel ruimte hebt.
Iets waar ik wel moeite mee heb zijn de buitenspiegels die alles behoorlijk verkleinen. Dat verkleinen is gedaan om zo veel mogelijk in beeld te hebben, maar afstanden schatten wordt hierdoor moeilijker, vooral in onze vrij smalle oprit waarbij ik normaal op de spiegels de oprit indraai om te parkeren.
Voor de rest heb ik geen moment spijt van mijn keuze voor de Spark.
Verbruik kan ik nog niets over zeggen omdat ik aan de eerste tank bezig ben.
Wat me overigens wel positief opviel: mijn eerste beurt met de auto is na 15.000 km of na 1 jaar. Dat is bij andere merken toch echt wel anders.
De 3 jaar garantie zegt me verder weinig net als 7 jaar garantie bij andere merken. De moderne auto's kunnen heel wat hebben en de kwaliteit is gewoonweg goed, dus die garantie dat zit wel snor.
Ik zal mijn best doen om deze review bij te houden, ik hoop alleen dat het saai goed blijft, als ik veel moet gaan tikken is het dus niet goed!
de eerste tankbeurt
- 432 km
Gisteren was de eerste tankbeurt een feit.
Het lampje van de lege tank was al enkele kilometers aangesproken. Aangezien in Duitsland de benzine nog altijd zeker 10 ct/l goedkoper is even naar de Aral over de grens gereden. 32 liter Euro95 getankt á 1,56 euro/liter. Gezien het kilometrage is het een verbruik van 1 op 13,5. De fabrieksopgave is gunstiger gestemd, maar aangezien ik hier in Zuid Limburg woon en het redelijk heuvelachtig terrein is waar ik woon lijkt me dit logisch.
Bij de LPG tank brandde slechts 1 ledje en bij omschakelen naar LPG gebeurde er niet veel, dus lijkt me dat de hoeveelheid die de garage erin gepompt had, minimaal was.
Ook dus meteen in Nederland LPG getankt. Volgens de bijlage zou er 30 liter in moeten gaan, maar aan de pomp kreeg ik slechts 17 liter bijgepompt. Laten we het erop houden dat het de eerste keer is.
Wel lachen als je voor 11,05 euro de tank vol hebt!
De bijgeleverde "nippel" voor de LPG aansluiting is erg onpraktisch en ben benieuwd hoe lang dit mechanisme bestand is tegen afbreken. Metaalmoeheid en koude brosheid van het metaal als gevolg van expansie bij het tanken zouden wel eens voor een verrassing kunnen zorgen binnen pakweg nu en 3 jaar en 50.000 km verder.
Ik hoop dat mijn vermoeden niet uit gaat komen. Het loskoppelen van de slang die met zijn gewicht toch aan de vulnippel hangt is ook geen makkie. De nippel heeft namelijk de neiging om mee te gaan draaien met de vulaansluiting op de slang.
Kortom ik heb al eens makkelijker LPG getankt in mijn leven.
Parkeren in de oprit is en blijft lastig, de neiging om te ver van de muur te parkeren is en blijft aanwezig.
De gevoeligheid van de sleutel afstandbediening is erg hoog. Dus goed overtuigen dat je niet per ongeluk de auto geopend hebt bij het sluiten van de auto is noodzakelijk!
Mijn beoordeling van de auto na bijna 1 maand is gezakt met een half puntje naar een 7,5. Toch een mooi rapportcijfer!
een jaar verder
- 17.000 km
We hebben nu een jaar de Spark bifuell en eigenlijk wordt dit een hele saaie review. De auto is namelijk perfect voor ons. 5 volwassen mensen vervoeren van A naar B gaat prima. Woon- werkverkeer lekker goedkoop rijden.
LPG en belastingvrij, de beste keuze die ik ooit heb gemaakt! Aan de pomp voor 15 euro een volle tank LPG (25 liter) waar ik ca. 330 km mee kan rijden.
Doordat ik toch steeds vaker weer 120 rijd op de autoweg en op langere afstanden in België en Duitsland eerder 140 rijd daalt de prestatie van het LPG verbruik naar ca. 1:10.
Normaal haal ik tussen de 1:12 en 1:14 afhankelijk van mijn mood en drukte op de weg.
Voor een LPG auto nog steeds hele mooie cijfers.
Qua comfort, piepjes en kraakjes, storingen betreft kan ik helemaal niets mededelen. het comfort is prima en voor de rest nog niets gehad. Oké wel 3 x lampje (zelf!) vervangen 2 x links en 1 x rechts. Maar vooral het zelf vervangen was mogelijk, dus geen garage bezoek noodzakelijk!
De grote beurt bij 15.000 km kostte me 225 euro. Dus dat is ook een mooi bedrag.
Al met al een doodsaaie review met alleen maar hosanna geluiden! Zorgeloos op naar de 30000 km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.