Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Spark 1.0 LS BiFuel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Spark ervaringen
- 1.050 km
De Spark Bifuel is een leuke, stoere stadsauto met lange afstand aspiraties.
Een bij de tijdse auto, waarover is nagedacht met een zeer goede afwerking.
Nu een maand in de Spark gereden.
De motor hoor je nauwelijks tijdens stationair draaien en contante snelheid, tijdens optrekken hoor je dat er een motor inzit.
Veert goed voor een kleine auto (mijn andere auto is een Citroën BX, dus ik weet wat veercomfort is). Het overhellen in bochten valt mee.
De besturing is licht, maar niet overdreven. Op de snelweg is hij stabiel; loopt mooi rechtuit zonder stuurcorrecties.
Zijwind voel je wel door zijn hoge carrosserie, maar heeft geen invloed op de rechtuit stabiliteit.
De koppeling werkt zeer licht, de versnellingsbak schakelt soepel.
Af en toe een lichte haakneiging, maar dit verdwijnt na een paar duizend km volgens de dealer.
Met de dikke voorruit- en achterruitstijlen moet je rekening houden.
Personen tot ong. 1,90 kunnen voorin een goede zitpositie vinden; de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, evenals het stuur.
Achterin kunnen drie niet al te brede volwassenen over een korte afstand worden vervoerd.
De kofferbak is klein, maar de achterbank is in delen neerklapbaar.
Er zijn voldoende vakjes om je spullen kwijt te raken. Voor je zonnebril is er een aparte houder!
De toerenteller is goed afleesbaar
ook met zonlicht erin, maar de verlichting is niet regelbaar; 's nachts zou een dimmer welkom zijn, maar ik vind het blauwe licht niet storend.
De deurpanelen zijn plastiekerig, maar het algehele afwerkingsniveau is hoog en er is geen rammeltje of dreuntje te horen.
Tot 700 km op benzine (inlopen)en tot 1000 km steeds wat langer op LPG gereden.
Nu alleen nog LPG.
Overschakelen naar andere brandstof gaat naadloos. Het tanken is even wennen, vulnippel en tankslang erop draaien, maar als je moet betalen is het lachen!
Op benzine is de Spark al geen snelheidswonder. Op LPG in de vijfde versnelling moet je inhalen uit je hoofd laten, aub effe terug naar 3 of 4.
Het is een toerenmotortje, dat vanaf 3500 toeren trekkracht levert.
Maar rustig rijden met 50 km/u in de 5 is mogelijk. Hij protesteert niet en gas geven zonder zwaar ronken is mogelijk.
De Spark is waarschijnlijk geen zuinigheidswonder, maar kan het LPG-verbruik vanaf nu gaan bijhouden.
Tot nu toe zeer tevreden over de prijs/kwaliteitsverhouding van de Spark.
lpg verbruik
- 1.500 km
Verbruik: 1 op 14,5.
LPG verbruik
- 1.800 km
1 op 14,6 (60% autoweg en 40% stad)
LPG-verbruik
- 4.000 km
Het LPG-verbruik wordt geleidelijk meer.
Van 14,5; 14,1; 13,5; 12,8 en de laatste keer 13,5 km/l.
Oorzaak kan zijn meer files en gewenning aan auto. Met de auto wordt doorgereden, maar wel tijdig opgeschakeld, onder 3500 rpm.
Als het verbruik onder 13 km/l blijft, ga ik contact opnemen met de dealer.
Vakantie Tirol
- 10.100 km
Mijn Weblog | Vakantie Tirol
Probleemloze 2100 km. Km.stand: 10.000.
Het verbruik met airco en 130 km/u op de autobaan was 1 op 12,5.
LPG getankt bij Autohof(en)langs de snelweg; 1 a 2 km omrijden, maar vaak goedkoper en altijd LPG. Bij de reguliere pompstations langs de Duitse autobaan is dit niet het geval.
Tank op tijd! Er gaat maar 25 liter LPG in.
Na 225 km uitkijken naar een Autohof en gaan tanken; je zit dan toch alweer 2 uur, dus tijd voor pauze.
De Spark is de goedkoopste auto qua brandstofkosten, heeft een goede vering en is stil.
Gemiddeld verbruik is nu 1 op 13,1.
Zou nog wel een tweede willen kopen!
15.000 beurt
- 18.000 km
Eerste beurt van de Spark kostte €270.
Gaf schriftelijk 4 aandachtspunten:
1:De lade onder de passagiersstoel
werkte stroef; werd keurig gerepareerd.
2:Geluid van motor: bij hogere
toerentallen een zacht fluitend geluid
(lijkt op een turbo).
Riemspanningen waren goed; verder geen
actie.
3:Schurend geluid bij achterbrug,hoorbaar
op snelweg met neergeklapte achterbank:
geen afwijkingen gevonden.
4:Aanpassen overschakeltemperatuur
benzine>LPG kon niet, omdat de garage
de software niet heeft.
Punt 4 vind ik een misser: eventuele updates van BRC-gas kunnen dus niet ingevoerd worden?
Verder werd de olie vervangen door 5W30 longlife olie (10W40 zegt instructie-boekje!). Vind het onnodig deze over een half jaar te vervangen; LPG vervuilt de olie nauwelijks en een longlife olie mag toch wel 30.000km of een jaar gebruikt worden.
Het LPG-verbruik: 1 op 13,8, redelijk gezien gebruik; per week 10 korte ritten (< 5km), de rest snelweg (>20km) met 120 of meer.
De Spark staat nu op stalen velgen met nieuwe Bridgestone Blizzak 165/55R14 winterbanden. De auto is iets stugger en meer zijwindgevoelig.
De Spark is een aparte stadsauto, comfortabel, met zeer lage brandstofkosten, nu 3.7 ct/km.
De onderhouds(garage)kosten zijn momenteel 2.0 ct/km. Aan de hoge kant voor een nieuwe auto.
Om de drie jaar garantie en pechservice te behouden moet je om de 15.000km naar de dealer. Dit kost mij ong. € 600 met 30.000km/jr.
Als ik het normale onderhoud de laatste 2 jaar zelf uitvoer, bespaar ik ong. €500/jr, maar wel met verlies van garantie en pechservice.
Volgens de Europese wetgeving mag je een auto ook door en niet dealer-garage laten onderhouden zonder dat de garantie vervalt.
De geschatte kosten zijn €400/jr.
Ik denk, dat het een kwestie is van vertrouwen in de Koreaanse autotechniek of de Spark drie jaar of 100.000km zonder grote problemen haalt.
Mijn indruk tot nu toe is: dat haalt-ie makkelijk!
Andere mening? Ik hoor het graag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.