Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)

autoreview

Chevrolet Spark
Chevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet Spark

Signalement

UitvoeringSpark 1.0 LS BiFuel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst10.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 250 km

Ik heb mijn auto op 5 januari opgehaald. Ik heb de welbekende Cocktail Green uitvoering met als extra de stootstrips in dezelfde kleur op de deuren en een iPod aansluitkabel. De rest is standaard. Ik had een tijdje geleden al een proefrit gemaakt en dat beviel me goed.

Bij de aflevering kreeg ik naast een volle tank benzine ook mooie originele Spark vloermatten, een setje reservelampen, een banden reparatieset, gevarendriehoek, een reflecterend vestje en dergelijke.

Een fijn idee is ook dat je levenslang recht op pechhulp hebt, als je de auto één keer per jaar een beurt laat geven bij de garage en de 3 jaar volledige garantie.

Ik gebruik mijn auto voornamelijk voor woon-werkverkeer (60- en 80-kilometer binnenwegen en in de stad), boodschappen en kleine trips. Daar is ie perfect voor.

Mijn eerste indruk is erg goed. De bestuurdersstoel staat in de hoogste stand en helemaal naar achteren maar dan kan ik prima zitten met genoeg beenruimte. De stoelen zijn lekker stevig. Ik las in een andere review dat de achterklep alleen met een hendeltje van binnenuit te openen is, maar ik kan alles met de afstandsbediening open en op slot doen en de achterklep heeft gewoon een handgreep waarmee die vanaf buiten te openen is. Dat hendeltje heb ik nergens kunnen vinden.

Op het dashboard branden af en toe wel rode lampjes van de veiligheidsgordels maar die gaan na een tijdje ook weer uit. Ik zit er niet mee.

Ik ben vooral onder de indruk van hoe rustig de auto is. Stationair of snelweg het maakt niet uit. Je hoort de motor amper. De muziekinstallatie is erg goed. Geweldig geluid en ook mijn iPod werkt er perfect op. Erg handig dat de USB-aansluiting als oplaadpunt gebruikt kan worden zodat ik er ook mijn telefoon mee kan opladen.

De wegligging is prima. Alleen op de snelweg had ik af en toe wat last van zijwind maar dat is makkelijk te corrigeren. De uitvoering met bredere 15" banden waarin ik een proefrit heb gemaakt, had daar iets minder last van. Bij drempels merk ik wel dat de auto vooral achter wat stug geveerd is, maar dat is een kwestie van je snelheid wat aanpassen.

Schakelen gaat als een zonnetje zo soepel. Ik herken me totaal niet de verhalen over een hakerige versnellingspook.

Over het verbruik kan ik nog niks zeggen. Ik rijd nog steeds op mijn eerste tank benzine omdat me geadviseerd werd de eerste duizend kilometer nog niet op LPG te rijden. Ik ben erg benieuwd hoe het tanken van LPG zal gaan en heb voor de zekerheid maar een waterpomptang in de auto gelegd mocht de bajonet niet los willen gaan, zoals iemand hier meldde. Hier in de buurt is een witte pomp waar het goedkoop is en waar medewerkers voor je tanken. Dus met hun hulp moet het toch wel lukken denk ik. :-)

O ja, een kleine tip. Je kunt de buitenspiegels handmatig inklappen. Dat gaat erg simpel net als het weer uitklappen. Dat vind ik wel prettig omdat het bij mij in de buurt wel eens is voorgekomen dat vandalisten spiegels van auto's hadden getrapt.

Zodra ik op LPG ga rijden, zal ik weer een update plaatsen en mocht iemand in de tussentijd vragen hebben, dan beantwoord ik die graag als ik kan.

Eerste keer getankt

  • 347 km

Vandaag ben ik maar eens gaan tanken. De benzinetank zat nog voor een kwart vol. Ik ben naar die witte pomp gegaan. De pomphouder deed al het werk voor me ;-) Hij had zo te zien genoeg ervaring met het tanken van LPG. Alles verliep heel vlotjes. In totaal ging er 16,2 Liter LPG in. Tegen 70,4 cent per liter was ik €11,40 kwijt. :-) Ik vermoed dat er toch nog wat gas in de tank heeft gezeten. Ik heb gelijk ook benzine getankt, omdat ik de auto nog aan het inrijden ben. Volgens de verkoper schakelt de auto na de inrijperiode vanzelf over op LPG. Ik ben benieuwd. Ik heb 25,66L benzine verbruikt op 347Km. Dat komt ongeveer neer op 1 op 13,5. Ik hoop na de inrijperiode nog wat zuiniger te kunnen rijden.

Pasgeleden heb ik de achterbank nog neergeklapt om wat grotere spullen te kunnen vervoeren. Ik moest de voorstoelen alle twee naar voren schuiven om de zittingen van de bank te kunnen omklappen zodat de rugleuning naar beneden kon. Beetje onhandig. Daarna konden de voorstoelen weer naar achter geschoven worden.

Tot nog toe ben ik nog steeds erg tevreden met mijn keuze voor de Spark! Volgens mijn eerste berekeningen en bij de huidige brandstofprijzen kan ik straks de hele maand heen en weer naar mijn werk voor ongeveer €45,- per maand. Da's goedkoper dan met de trein wat ik eerst deed en een stuk comfortabeler! :-)

5de maand bijna voorbij

  • 6.200 km

Tot op heden nog steeds erg tevreden met de auto. Je merkt wel dat ie weinig vermogen heeft. Bij het invoegen op een snelweg had ik soms wat meer power willen hebben, want dat gaat niet al te snel. Maar verder stoort het me niet.
Laatst zat er vocht in het linker achterlicht dat maar niet weg ging. Bij de garage hebben ze toen een compleet nieuw achterlicht besteld en vervangen. Uiteraard viel het onder de garantie. Ik heb er sindsdien geen last meer van gehad.
Het rijden op gas gaat prima. In het begin was het even wennen om zelf te tanken. Maar tegenwoordig gaat het heel vlot. Ik draai er wel altijd even de tankdop vanaf en houdt de tankslang vast tijdens het tanken om de koppeling te ontlasten. Ik houd alle kilometerstanden en tankbeurten bij. Gemiddeld rijdt ik tot nu toe net geen 1 op 14. Dat vind ik niet slecht. Soms was het wel handig geweest als de gastank iets groter was geweest, want ik sta nu toch wel minstens 1 keer per week bij de pomp. En het is altijd een beetje plannen als je voor het weekend je tank vol wilt hebben om ergens heen te gaan. Ik tank namelijk altijd bij dezelfde witte pomp. Dat scheelt wel een dubbeltje per liter met bijv. een Shell. Ondanks het kleine formaat van de auto is er toch best veel binnenruimte. Ik heb al een aantal keren met vier volwassenen in de auto gereden en één keer zelfs met drie opgeschoten pubers achterin en het was te doen. Voor de wekelijkse boodschappen is de ruimte achter niet altijd genoeg. Maar dan is er altijd nog de achterbank, dus een echt probleem is dat niet wat mij betreft. Regelmatig kijken andere bestuurders met waardering naar mijn lemongroene karretje. Dus hij valt ook wel positief op in het verkeer. Heel soms kom ik iemand tegen met dezelfde auto en dat is wel lachen, want zo vaak zie je ze nog niet. Kortom tot op heden ben ik een tevreden mens met m'n Chevy.

Over de 10.000Km grens!

  • 10.100 km

De eerste 10.000Km zitten er op na zo'n 7 maanden. Ik ben toch wat meer gaan rijden dan ik vooraf in gedachten had. Ook wat langere afstanden. Ik heb net een weekendje weg achter de rug met een rit van zo'n drie uur rijden. Ik vind het prima te doen. De stoelen zitten nog steeds erg prettig, ook bij lange ritten.

Tot op heden nog geen technische klachten. Ook niets hoeven te vervangen, zoals lampen. Wel is het opletten met schakelen in de achteruit. Soms pakt die niet goed als je te snel doet en dan maakt ie een rotgeluid. Het is echt echt even goed opletten of ie 'klikt'. Als ik twijfel, zet ik hem in z'n vrij, laat dan even de koppeling los en probeer het opnieuw. Dat werkt altijd.

Het tanken gaat tegenwoordig ook vlot. In het begin was het even wennen, maar ik heb er nu geen moeite meer mee. Ik draai wel altijd even de tankdop los zodat ik er beter bij kan. En ik blijf lachen aan de pomp met een volle tank voor iets meer dan een tientje... :-)

Ik hou het verbruik nauwkeurig bij. Gemiddeld rij ik ruim 1 op 13,5. Op de snelweg is ie wat minder zuinig. Het zuinigst rijdt ie op de provinciale wegen wanneer je zo tussen de 60 en 80Km rijdt. Dan haal ik 1 op 14,5.

Ik blijf het een prettige bijkomstigheid vinden dat de lampen automatisch uitgaan zodra je de motor uitzet en een deur opent om uit te stappen. Zo kun je nooit per ongeluk je lampen laten aanstaan.

Verder heb ik ontdekt dat de deuren ook automatisch op slot gaan ongeveer een minuut nadat je bent uitgestapt en alle portieren dicht zijn. Ik heb nog niet geprobeerd om te kijken wat er gebeurt als je de sleutel in het contactslot laat zitten. Overigens gaan de ramen niet automatisch mee dicht als je die nog open hebt staan.

Al met al ben ik nog steeds een tevreden Spark-rijder.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.