Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Spark 1.0 LS BiFuel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
update na 6 jaar en 132.000 KM
- 132.000 km
Een nieuwe update na 6 jaar en 132.000 KM:
De metalic blauwe Chevrolet Spark 1.0 LS Bifuel is eind 2011 nieuw aangeschaft. Ik had een klein campertje die prima voor dagelijks gebruik geschikt is, maar voor die prijs kon ik hem niet laten staan. Het campertje gebruik ik nu alleen voor vakantie en als ik eventueel een aanhanger moet trekken. De rest (~20.000 km per jaar) wordt met de Spark gereden. Het campertje slijt dan niet zo hard en niets is zo goedkoop als rijden met een kleine auto op LPG.
Door LPG was de CO2 uitstoot verlaagt waardoor je geen BPM en wegenbelasting hoefde te betalen. En de importeur had een actie dat je geen BTW hoefde te betalen. De dealer gaf nog steeds een beetje korting en gaven blind via internet nog € 1000 euro voor mijn oude auto die misschien nog 300 euro waard was. En vervolgens heb ik nog misbruik kunnen maken of de offerte nu met of zonder metalic lak was. Uiteindelijk hoefde ik maar €7.750,00 te betalen met inlevering van mijn oude auto. Dat was inclusief aflevering met een volle tank benzine en LPG.
Auto was redelijk compleet: airco, centrale portiervergrendeling, elektrische ramen, 7 airbags, radio met MP3 USB aansluiting, 5 portieren. Maar er missen ook wel enkele zaken zoals klokje en kofferbakverlichting. Iemand had op internet uitvoerig met foto's beschreven hoe je een Conrad cruise control in kan bouwen. Deze had ik toevallig ook in mijn oude auto zitten. Dus deze daar gauw uitgesloopt en in de Spark in gebouwd.
Je kan nog redelijk goed met 4 volwassenen in de auto zitten. Er zitten achterin zelfs gordels voor 3. En je kan dan nog 2 boodschappen kratten met een flinke kop in de kofferbak kwijt. Voorin heb je niet het idee dat je in een kleine auto zit omdat de voorruit ver naar voren staat. De auto is best wel stil. Vooral stationair hoor je de motor nauwelijks. Omdat er geen doorstartblokkering in zit moet je dan niet per ongeluk voor een 2e keer starten want dan gaat hij knarsetanden. De afwezigheid van een doorstart blokkering is wel weer makkelijk als je de motor per ongeluk laat afslaan, want hij is dan zo weer gestart.
Nadeel van een kleine 4 cilinder motor is dat hij onderin vaak weinig koppel heeft. En daar heeft deze motor, vooral op gas, veel last van. Bij het optrekken geef ik meestal vol gas en regel ik hoe snel ik wil optrekken door wat verder of minder ver door te trekken in de versnellingen. Want de motor wil best toeren maken en dan is hij wel wat vlotter. Motor is (vooral op LPG) niet erg zuinig. Maar omdat ik erg rustig rij (vaak met de vrachtwagens mee) haal ik wel 1:15 a 16. Standaard is de actieradius erg klein maar met wat aanpassen en zuinige rijstijl haal ik wel 450 a 500 km op 1 LPG tank. Tegenwoordig betaal ik dan ruim 17 euro. Dat is 4 cent per kilometer! Daar kan elektrisch rijden nauwelijks tegenop. En je hebt geen last van dure accu's. Wegenbelasting valt met kleine auto's op LPG wel mee: €32 per maand.
Een ander klacht wat je bij deze auto hoort is dat de koplampen maar zo kort mee gaan. Na 15.000 km tijdens regen in een donkere polder waren de koplampen zo'n beetje tegelijk stuk gegaan. Dat komt dan slecht uit. Ik heb het probleem opgelost door 2 weerstanden bij de koplampen aan te sluiten. Nu gaan ze heel lang mee. De standaard indicatie voor LPG voorraad is niet nauwkeurig. Ik heb dat opgelost door een boardcomputer (Ultra Gauge) op de OBD aan te sluiten. Na het tanken resetten an nu kan ik tot op bijna een liter nauwkeurig de LPG voorraad aflezen.
De dealer gaf gratis 7 jaar garantie met een maximum van 100.000 km. Maar dan moest ik hem wel bij die dealer laten onderhouden. Meestal doe ik het eenvoudige onderhoud zelf. Bij die dealer was het onderhoud best wel duur. Ik heb er op gegokt dat ik niet veel garantie hoefde te claimen en wat onderhoud zelf gedaan of elders laten doen.
Vlak na aankoop heb ik onder garantie 1 band laten vervangen omdat deze wel erg hobbelde.
Bij 90.000 km probeerde ik de orginele bougies te vervangen. Draaide een bus van een bout in het plastic huis van de inlaat mee. Heb toen bij een universele garage de bougies voor een schappelijke prijs laten wisselen.
De ruitenwisser voor zijn vervanging en achterwisserrubber had ik 2 maal vervangen
Nog de de originelen bougiekabels.
Heb voor maar € 50,= 4 velgen met bijna nieuwe banden kunnen aanschaffen maar deze zijn nu ook bijna op.
Bij 125.000 KM de condensor laten vervangen. Garage Snel in Hilversum was hier niet zo voortvarend mee. Hebben na een paar maanden de airco voor een 2e keer zonder overleg alleen maar gevuld zonder fluoriserend spul. Dus 100 euro verder en dan alleen weten dat hij nog steeds lek was. Toen een andere garage het laten fixen.
Ik denk dat ik totaal zo'n € 900,= euro aan onderhoud/reparatie heb uitgegeven.
Dus goedkoop in aanschaf, brandstofkosten en onderhoud. Dus zoals al meer eigenaren van een Chevrolet Spark zeggen: goedkoper rijden kan bijna niet. En ik vind dat je hiervoor maar weinig hoeft in te leveren.
Na ruim 6 jaar en 132.000 km:
8000 aanschaf 15-12-2011
4000 geschatte restwaarde
---- -
4000 / 132.000 = 3,0 cent/ km
1408 belasting 32 per maand vanaf 28-04-2014 ((12 * 3) + 8 ) * 32
1440 verzekering 15 18 19 19 22 22 per maand (20 * 12 * 6)
900 onderhoud
---- +
3748 / 132.000 = 2,8 cent/km
Brandstof:
LPG 1:15 a 60 cent = 4,0 cent/km
Benzine 30L op 9000 KM = 0,5 cent/km
Totaal 10,3 cent/km (of ben ik nog wat vergeten :-)
KM prijs lijkt wat te stijgen doordat er geen wegenbelasting voordeel meer is en de brandstofprijs ondertussen wat is gestegen. Op weg naar mijn werk kom ik langs de snelweg 2 tankstations tegen. Bij ene kost het 60 cent bij de andere 30% meer: 80 cent. Dus wel opletten waar je tankt!
Hier nog een ANWB occasion test: https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/CHEVROLET/SPARK/2010-01-01/2013-04-22/1940
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.