Chevrolet Spark 1.0 LS (2012)

autoreview

Chevrolet Spark
Chevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet Spark

Signalement

UitvoeringSpark 1.0 LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst59.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 15.000 kilometer

  • 15.000 km

Begin januari voor het eerst een nieuwe auto gekocht. Inderdaad een Spark LS (LE) Bifuel. Kant en klaar afgeleverd voor € 8800,00. Een prima prijs voor dit mooie autootje. Daarmee doe ik hem eigenlijk al te kort, want hij is ruim zat. Zowel voor als achterin heb je voldoende ruimte. Voorin gewoon ruim en achterin wat je mag verwachten van een auto in deze klasse, voldoende.
Helaas was mijn ervaring met de verkopende dealer (Autopalace Zwolle) niet helemaal top. Een verschil van mening bleek verbaal niet op te lossen, waarna de hoofdverkoper zijn geduld verloor en erg onprofessioneel te keer ging en begon te schelden(ja echt). Ik ben zelf steeds beleefd gebleven, ondanks de soms drammerige manier waarop de verkoper zijn gelijk wilde.
Nog los van de vraag wie er nu gelijk had, (het ging om de type-aanduiding (LE/LS) die begin 2012 werd veranderd) een verkoper hoort professioneel te blijven.
Goed, na aankoop dus niet meer teruggekeerd naar deze dealer.

Terug naar de Spark. Aan het begin moest ik erg wennen aan het kleine vermogen van deze auto. Heb hiervoor een Daewoo (Chevrolet) Tacuma 2.0 gehad, dus vergelijken is eigenlijk oneerlijk :-)
Maar je raakt eraan gewend, en ik heb de Spark pittig ingereden en hij kan prima meekomen, als je maar op toeren blijft.

Het verbruik schommelt tussen de 1 op 13 en 1 op 14. Vooral woon-werk, waarbij ik moet aantekenen dat ik het niet kan laten om als eerste bij het verkeerslicht te willen wegstuiven, hetgeen grappig genoeg, bijna altijd lukt.

Verder niets dan lof voor deze auto. De zit is uitstekend. Ik ben nog nooit moe of gebroken uit de auto gestapt en ik heb er inmiddels de nodige tijd in doorgebracht. Wel heb ik een middenarmsteun ingebouwd en een budget Cruisecontrol (29,95 bij Conrad.) Dat irritante lampje van de airbag heb ik afgeplakt met een stukje zwart isolatietape (zie je niets van) en de achtergordels zitten vast, waardoor ook die lampjes niet meer onnodig 2 minuten branden na wegrijden.
Ook heb ik een klokje en temperatuurmeter gekocht en linksonder het voorruit bevestigd. Onbegrijpelijk dat er geen klokje in de auto zit.
Wegligging en handelbaarheid zijn dik in orde.
De standaard banden houden zich prima en ik heb geen rammeltjes of piepjes.
In juni ben ik ermee naar het Gardameer en Venetië gereden. Je merkt dat je dan wel wat aan vermogen mist, maar met wat schakelwerk kon ik prima meekomen met het meeste verkeer. Ik heb (in Duitsland) ervaren dat de opgegeven maximumsnelheid van 154 (echte) kilometer inderdaad kan worden gehaald en de auto blijft prima handelbaar. Bij een lange afdaling heb ik zelfs de 165 (ook weer echte kilometers) aangetikt, maar dan ga je wel echt hard in de Spark.
Gewoon meerijden met een gangetje van 130/140 is het over het algemeen prima te doen.
Ook het rijden in de Dolomieten ging prima, geen beklimming was te steil voor de Spark, waarbij ik wel moet aantekenen dat steil klimmen en de airco niet echt samengaan. Dan verlies je toch echt voelbaar vermogen.
Maar, ik kan niet anders concluderen dat de Spark ook voor de echt lange ritten een prima gezel is. Ik heb 1200 kilometer achter elkaar aan het stuur gezeten (wel af en toe ff uitstappen natuurlijk), zonder ooit het gevoel te hebben dat de auto oncomfortabel werd.
Tanken is wel een hele uitdaging onderweg. Je moet goed plannen en eigenlijk iedere 220 kilometer gaan tanken. Grappig om te zien dat het tanksysteem van de Spark in Italië gewoon standaard is. Bij elke (overigens altijd bemande) pomp, komt de pompbediende standaard met zijn eigen aansluitnippel aanlopen en deze schroeft hij er routineus op. Op deze manier heb je daar dus nooit een adapter nodig. Overigens is dit niet vreemd als je weet dat de LPG installatie in Italië wordt ingebouwd.

De eerste beurt kostte 205 euro bij de dealer in Nijverdal (Auto Aaltink, die mij overigens erg goed heeft geholpen) en daarbij werden de filters vervangen, een beetje olie (0,25 ltr) bijgevuld en nog iets aan de motor toegevoegd. Daarnaast is het droogfilter van de LPG vervangen.
Zelf heb ik al één keer een voorlamp moeten vervangen. Een klusje van niets gelukkig, wat ik, als ik de andere reviews lees, wel vaker zal moeten doen.
Ik heb er standaard 2 (Action) in de auto liggen. Als dat het ergste is, hoor je mij niet mopperen.
De Spark en ik zijn inmiddels dikke vriendjes geworden en ik hoop er nog veel fijne kilometers in te rijden.
Ik kan maar één ding zeggen tot slot. Voor dit geld, en met deze kilometerprijs (Ong. €0,05 per km) een absoluter aanrader.
Heb ik dan helemaal geen negatieve punten, jawel, eentje. Er kan alleen een fietsendrager op van de Chevrolet die meer dan €600 kost. Ronduit belachelijk.
Als iemand daar nog tips in heeft, hoor ik dat graag.

Ruim 30000 verder en stil going strong.

  • 34.000 km

Na ruim een jaar en 34000 kilometer ben ik nog steeds in mijn nopjes met mij Spark.

Behalve een lekke band, heeft de auto nergens last van. Hij rijdt nog steeds prima.

1 punt van absolute kritiek, de stoelen. Niet de zit, maar de stof. Wat een waardeloze keuze. Vlekken van alles. Ik krijg overal; vlekken van, zelfs gewoon van water of sneeuwvlokken. Heel vervelend. Dat zou toch anders moeten kunnen.

Maar goed, dat is het enige waarover ik kan klagen. Het verbruik is nog steeds rond de 1 op 14, (behalve als ik snelweg rijd, dan is het bij 130 km al snel 1 op 12 en in Duitsland zelfs tegen de 1 op 11 aan. Maar dan rijd ik ook pittig door.

Net alweer mijn 2e beurt gehad (€ 295). Niet goedkoop, maar het kan net. Geen bijzonderheden, hoewel ik mij afvraag waarom er een brandstoftoevoeging (Forte Gastreatment) wordt toegevoegd.

Ben met mijn vonkje naar Engeland geweest en daar merk je wel dat de relatief korte steile klimmetjes daar voor de Spark een echte uitdaging zijn. Soms kom je gewoon met 70km per uur boven in zijn 3e versnelling. Meer zit er dan niet in.

Maar ach, dat komt niet heel vaak voor. Ook met 4 volwassenen naar Frankrijk is geen enkel probleem voor de Spark. Alhoewel de hoeveelheid bagage per persoon natuurlijk niet overhoudt. Desalniettemin is iedereen zonder kramp etc. in Calais aangekomen.
Gewoon goed voor een auto met deze maten.

Het motortje moet dan natuurlijk nog wel iets harder werken, maar het is al met al best te doen.

Kortom. Ook na 34000 kilometer nog steeds erg tevreden over mijn aankoop. Uiteraard winterbanden gekocht en voor de zomer liggen stoere lichtmetalen velgen te wachten tot ze eronder mogen.

Ik zie uit naar de volgende 30000 kilometer.

Bijna twee jaar "on the road".

  • 59.500 km

Bijna toe aan de alweer vierde onderhoudsbeurt. Is hij wel aan toe, want het motortje begint wat te sputteren.
Verder blijft hij maar gewoon zijn werk doen. Iedere morgen trouw starten en rijden. Korte en lange afstanden zonder mopperen. Wel vervelend dat de stoelen zo snel vlekken. Het ziet er niet uit en schoonmaken lukt bijna niet. Dat is gewoon en verplaatsing van vlekken. De dealer heeft beloofd er nog eens naar te kijken. Even leek het erop dat de schokbreker rechtsachter begon te bonken, maar dat is gewoon weer vanzelf opgehouden.
Moet straks wel €30,00 per maand aan wegenbelasting gaan betalen. Beetje jammer. Ook de verhoging van de accijns van 7 cent leidt tot een 10% hogere kostenpost.
Dit drijft de kilometerprijs wel op.
Desalniettemin nog steeds heel tevreden met mijn Vonkje.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.