Chevrolet Spark 1.0 LS (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spark 1.0 LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 31.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
De eerste twee weken.
- 31.500 km
Nu de Rodius is ingeruild voor twee wagens, rijden wij nu twee weken in de Chevrolet rond. Een fijn klein wagentje. Na wat wennen aan de koppeling, rijd je er gemakkelijk mee rond. In de stad rijdt het makkelijk, maar ook een wat langere snelwegrit is geen probleem.
De auto is ruim genoeg voor vier personen en in de koffer passen dan nog twee flinke tassen of een krat plus een tas.
De auto stuurt en rijdt strak, soms iets te hobbelig op slechte wegen. Rammelen doet er niets en de auto is met de kleine viercilindermotor ook stil. Alleen de banden maken op bepaalde soorten asfalt wat lawaai.
De Spark ziet er zeer netjes uit en we gaan ervoor zorgen dat dat zo blijft. Vooral van voor en achter is het een mooie auto, verder valt het volwassen dashboard op, wat in het donker uitgebreid en ijsblauw verlicht is: heel mooi!
Problemen: natuurlijk nog niet na 500 km.
Een half jaar en ongeveer 10.000 km verder
- 40.000 km
De Spark was bedoeld als tweede auto, maar....als we kunnen gaan we met de Spark! Zuinig, praktisch en comfortabel.
Naast twee nieuwe wisserbladen en een nieuwe accu, beide garantie, was er niets! Komende vrijdag wordt de auto APK gekeurd, ik weet dat de voorbanden ver versleten zijn, dus dat worden twee nieuwe banden.
De auto is vlot genoeg, maar iwe rijden er rustig in. Het is een sport om zo zuinig mogelijk te rijden, de 1 op 20 hebben we net niet gehaald. Daarvoor zit er ook teveel kort stadsverkeer tussen. Gemiddeld 1 op 17. Al met al goedkoop rijden in een origineel en fijn karretje met alles erop en eraan.
Een aanrader voor iedereen die een leuke kleine wagen zoekt.
Een jaar verder
- 47.500 km
We rijden een jaar in de Spark, ongeveer 16.000 km verder. De teller staat op 47500.
Na de APK keuring deze zomer, er was niets, heb ik begin november twee nieuwe voorbanden gekocht, 148 euro. Daarna een grote beurt voor 225 euro en nu kunnen we weer ruim een jaar vooruit!
Zo goedkoop heb ik lang niet gereden.
De Spark bevalt uitstekend, rijdt goed, is groot genoeg voor 4 volwassenen. Ik zou niet weten wat ik er op kan aanmerken. de Spark rijdt beter, stiller, dan bijvoorbeeld de nieuwe Aygo, Panda of Picanto. Misschien wat minder snel.
1 dingetje: de ruitenwissers maken de laatste tijd lawaai en stuiteren soms over de ruit. Ik heb de indruk dat de wisserbladen niet versleten zijn. Iemand een tip?
Probleemloos jaar
- 63.000 km
De Spark is bij de garage geweest voor een grote onderhoudsbeurt. Verse bougies, filters, remvloeistof, de gewone dingen. Oh ja, 1 lampje vervangen bijnhet nummerbord. 300 euro afgerekend en rijden weer.
Problemen? Niets!
De Spark is echt een fijn karretje, luxe, rijdt stil en best strak. Het zit allemaal degelijk in elkaar.
Minpunten die ook na langere tijd opvallen: slecht zicht naar achter bij achteruit rijden, koppeling heeft een plotseling aangrijpingspunt: als je even niet oplet valt de motor uit, vooral bij bv inparkeren.
Er staan veel versies te koop op dit moment, in frisse kleuren, luxe uitvoeringen, weinig kms. De prijzen zijn relatief laag sinds het merk uit Nederland is verdwenen. Aanrader!
Een jaar verder
- 81.000 km
Deze review wordt saai, er gebeurt niets: gewoon rijden als hiervoor beschreven. Apk, beurtje, wisserbladen, lampje.
Deze zomer zijn we met twee auto’s op vakantie geweest naar de Vogezen. Heuvels betekenen terugschakelen en gasgeven. Maar op de rit van 650 km achter een auto met aanhanger aan eindelijk de grens van 1 op 20 doorbroken. Het kan wel!
De Spark anno 2020
- 120.000 km
Tijdje niets geschreven, maar er is ook niet zoveel nieuws.
Naast normaal onderhoud gebeurt er niets met de Spark. We rijden er steeds meer in, meer woon-werk verkeer.
De Spark is een fijne wagen die op de snelweg wat stiller zou mogen zijn. gelukkig is de geluidsinstallatie goed. De koppeling blijft van het 'aan-uit' type en blijft met kouder weer soms wel wat hangen. Ach. Misschien is vervangen wel de oplossing, maar zolang het werkt, doen we dat niet.
Groot voordeel is het verbruik (1 op 16 a 17), de ruimte en de luxe uitstraling. Er zitten 10!!! airbags in de Spark (2011), zodat het met de veiligheid wel goed zit.
Blijft goedkoop en betrouwbaar rijden!
Verkocht
- 180.000 km
We hebben de Spark ingeruild voor een Mitsubishi Space star in augustus 2021. We zijn veel meer gaan rijden en deze Mitsubishi is een heel passende opvolger. Iets groter, comfortabeler en zuiniger (ongeveer 1 op 25 is haalbaar).
Reden om in te ruilen is dat een motormanagementlampje ging branden, reparatiekosten zouden ongeveer 800 euro zijn. Hoewel dat best mag (niks gehad tot nu toe) voor 180.000 km, besloten we hieraan niet te beginnen. Want meestal is het zo dat als de kosten beginnen te komen, daar geen einde aan komt.
Verstandig geweest en ingeruild dus.
Inmiddels zie ik de Sparks minder vaak rijden, maar als u overweegt er een te kopen: gewoon doen!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.