Chevrolet Spark 1.0 LS (2011)

autoreview

Chevrolet Spark
Chevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet Spark

Signalement

UitvoeringSpark 1.0 LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf400 km
KM-stand laatst31.060 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

mijn ervaringen

  • 14.900 km

Hallo, we hebben begin jan dit jaar onze 'nieuwe' Spark BiFuel (een demo) geleverd gekregen; een zwart metallic exemplaar. Het verbruik van onze voorgaande auto een Renault Twingo viel ons tegen: circa 1:16- 1:17 + daarbij nog houderschapsbelasting van 75 euri's per kwartaal, het was nog een 2008 exemplaar vandaar. De nieuwprijs was extreem laag, minder dan 10.000 incl. metallic lak en de afleveringskosten, da's toch een leuk koopje. Natuurlijk kregen wij niet de hoofdprijs voor onze Twingo. Maar het kan makkelijk uit voor ons, doorrijden was veel duurder.

Ervaringen tot nu toe.
Aflevering:
helaas wat probleempjes (wellicht omdat het een demo was?) zoals kromme sleutels en ontbrekende kleine zaken zoals bijv. een trekoog e.d. De dealer (in het Noorden des Lands ) werkte zeker in eerste instantie niet prettig mee.
Onze ervaringen:
De auto is relatief ruim ook achter. Bij de eerste rit naar huis merkten wij al gauw dat het zicht schuin naar voren belabberd is. Het stormde die dag en het was al direct duidelijk: deze auto zet een flinke stap opzij bij een windvlaag op de zijkant. Dat was op een gegeven moment best wel even schrikken. Dit alles was bij onze Twingo wel beter.

Geluidsproductie:
Stil wanneer ie stationair loopt en snelheden tot 85 km/h. Daarboven wat luidruchtiger maar het gaat wel. Bij optrekken hoor je 'm wel maar niet heel storend. De Twingo was in dit alles toch iets beter.
De auto trekt (als bekend) onder de 3000 toeren niet geweldig. Daarboven wordt het beter en boven de 4000 toeren is hij best wel pittig gezien de cilinderinhoud.

Verbruik LPG:
De auto verbruikte tot circa 4000-6000 km circa 1 op 14. Daarna is het gemiddeld verbruik iets beter geworden. Nu circa 1:15. Daarbij gezegd dat ik circa 70% provinciale 80 km wegen rij. 20% snelweg (gem. 115 op de teller) en de rest stad/ dorp. Haal op één tank ongeveer 375 km. Het benzine verbruik in de LPG modus is eigenlijk best wel relatief fors, ik schat dat circa 100 liter benzine per jaar verbruik. Dus het netto gasverbruik is +/- 1 : 13,5 tot 1:14. Als daarbij nog de teller afwijking van circa 6-7% in acht neemt, dan is het netto echte gasverbruik circa 1:12,5 á 1:13. Dit valt eigenlijk best wel tegen. Voor de info: ik rijd redelijk rustig inclusief het optrekken e.d. Trek tot circa 3000- 3500 toeren door alvorens door te schakelen.

Overige opmerkingen:
Ik heb bij het passeren van verkeersdrempels last van een bonkgeluid achter hoewel het de laatste tijd veel beter is geworden. Wel is de achteras/ dempers? luidruchtig wanneer ik over onregelmatige klinkers rijd. Klapperende geluiden. Dit is best wel irritant. Wie heeft hier ook last van (gehad)? En eventueel hoe is dit opgelost? Dit hoort beslist niet, heb dit nog nooit meegemaakt bij een andere auto.
Schakelen: gaat redelijk goed, is niet echt een fijne bak. Ook ik heb een 'hikje' bij optrekken in de 2e of 3e versnelling vlak boven de 3000 toeren. Dit hoort eigenlijk niet maar er is mee te leven vind ik.

Olieverbruik:
Hij/ zij? verbruikt iets olie. Circa 1 liter per 15.000 km. Zou eigenlijk niet moeten mogen. Misschien wordt het nog beter. Ik hoor dat ook anderen hier 'last' van hebben.

Wegligging: bovengemiddeld goed. Je kan er best wel hard mee om de bocht. Prima remmen.

LPG:
Problemen met gas tanken heb ik niet. Wel de vulnippel heel goed aandraaien, dan gaat de vulslang na het tanken goed los zonder de nippel los te draaien. Het is wel even een kunstje. Wel irritant dat de benzinedop los moet. Oh ja over benzine gesproken ik tank BP ultimate om 'm zo schoon mogelijk te houden. Hoeft er ook geen injectie cleaner in wat schreeuwend duur is.

Ervaring 1e beurt:
Bij 14.300 km bij servicedealer Veldma te Groningen laten uitvoeren. Ben er tevreden over. Helaas was er wel een misverstand wat er aan de Auto moest gebeuren. Zo meende ik dat volgens de gegevens van de dealer die 'm afgeleverd heeft,DE VERSNELLINGSBAKOLIE gewisseld moest worden. Dit hoeft volgens garage Veldma te Groningen niet. Ik denk dat bij de start in 2010 de importeur een nulletje te weinig heeft ingevoerd...... De versnellingsbakolie hoeft zoals gebruikelijk slechts bij 150.000 km op 10 jaar te worden vervangen. Ik vrees dat zeer velen hierin bij de poot zijn genomen. Hoor graag bij wie allemaal ten onrechte de versnellingsbakolie gewisseld is bij de eerste 15.000 km buurt.
Ook hoefde het gasfilter niet vervangen te worden volgens Veldma. Dat vond ik zelf ook al. Geldklopperij als het wel gebeurd. Tevens is op mijn verzoek geen benzinetoevoeging gedaan en ook geen interieurfilter. Rekening: een schappelijk 120 euro.

Radio e.d.
vind 'm redelijk klinken voor een auto in deze prijsklasse. De USB aansluiting nog niet gebruikt. Ga ik binnenkort wel doen want CD tjes wisselen is een beetje ouderwets aan het worden als je deze feature aan boord hebt. Ontvangst radio 4 niet echt super hier in het noorden.

Wordt vervolgd.
Groetjes,
Keesch

2e beurt gehad

  • 31.060 km

net vandaag 2e beurt gehad. En ja hoor de hoofdprijs moeten betalen voor ruim 1,5 uur werk inclusief bougies verwisselen wat ongeveer 3 kwartier kost. Prijs hiervoor: 333 euri's (en dat ook nog zonder benzine toevoeging, ander kwam het op 356).
Volgens de servicedealer kunnen zij niet onder deze prijs uit omdat de importeur deze prijzen dicteert.!?!>>???!!
Verder valt het mij op dat de prijzen van verschillende onderdelen rap omhoog gaat zoals:
carterring van 0,26 ex naar 1,60 excl (het gaat om het idee). Bougies van 7 naar 8,30 excl. Verwisselen bougies van 0,6 uur naar 0,8 uur a 85 incl. BTW per uur. en ga zo maar door. De prijzen gaan elk jaar stevig omhoog. Het lijkt er op dat de importeur als volgt redeneert: zo we hebben nu 10.000 tot 15.000 op de weg gezet (het loopt nu niet meer goed met de Spark want geen BPM vrijstelling meer vanaf 1-1-2013), dus moeten we maar op een andere manier ons geld verdienen.
Dus in de garantieperiode, waar ze allemaal zo'n beetje nog inzitten, stevig de prijzen per jaar verhogen. Hier wordt je toch wel een beetje misselijk van.
Bedankt Chevrolet Nederland!!

Interieurfilter voor het eerst gewisseld. Heb de oude gezien en concludeer dat dit echt niet vaker hoeft dan eens in de 30.000 km. Dit geldt ook voor het gasfilter. Weinig vervuiling te zien. Kan wel zijn dat in bijv. de Randstad het interieurfilter eerder vervuild raakt.

De auto rijdt met de nieuwe bougies beter in het gebied rond de 3000 toeren. Dus bougies m.i. wel tijdig laten vervangen.

De laatste (rij)ervaringen met de auto:

hij rijdt voor een kleine auto nog steeds bovengemiddeld goed hoewel, ik meld het toch nog maar weer even: de windgevoeligheid bij rukwinden, in de gaten houden!
Bij resp. 17.000 en 19.000 km heb ik de gloeilampen (voor) verwisseld. Dat ging gemakkelijk. Wel vroeg, komt door te hoge boordspanning van misschien wel 14 volt.
Achteras, veren en schokbrekers: het is een lawaaiige auto (rammelend geluid) op kinderkopjes. Ook krijg ik soms een heftige bonk/ klap te horen wanneer ik over bepaalde verkeersdrempels rijd. Dit vind ik lastig en dit hoort niet zo te zijn. Het lijkt er op dat hij iets is gaan kraken bij sommige omstandigheden. Veel en ergerlijk is het (nog)niet.

Lak:
onze carbon flash black lak is van inferieure kwaliteit. Veel steenslag en overal krassen (o.a. wasstraat?) waarbij duidelijk de witte(!) grondlak zichtbaar is.

Brandstof verbruik:
is iets zuiniger geworden.
Nu gemiddeld 1: 15 tot 1:15,5 incl. circa 5-10% benzine. Inclusief de afwijking van de teller van 7 % is dat een werkelijk verbruik op gas van ongeveer 1:12,5 - 1:13. Toch niet echt zuinig, maar het kan. Rij circa 55% op 80km wegen; 15% op 100km wegen; 15% snelweg (max 115-120 p/u) en 15% in bebouwde kom.

Olieverbruik:
Iets minder olieverbruik. Nu schat ik het
olieverbruik op 1 liter op 15.000 km.

Airco:
niet bepaald krachtig, eigenlijk onvoldoende. (ook al is de auto zwart en moet ie wellicht meer werken)

Banden:
Continental: zullen naar verwachting alle 4 bij 40.000 km helemaal versleten zijn. (heb ze omgewisseld bij 27.000). Mijns inziens veel te snel. Wie heeft hier nog meer last van?

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens