Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)

autoreview

Chevrolet Spark
Chevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet Spark

Signalement

UitvoeringSpark 1.0 LE BiFuel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sparkie Bifuel

Na verhuizing naar Soest en nog steeds werkzaam in Den Haag, zocht ik een auto in de kleine klasse voor woon/werkverkeer. Een diesel wilde ik op dat moment niet ivm de hoge MRB en niet wetende hoeveel mijn jaar kilometrage zou zijn. Aygo vond ik te blikkerig, Alto/Pixo niet mooi. De Sprak had als enige een 4 cilinder en als enige in zijn klasse lopende op LPG. Ik kocht het voertuig met een aanbieding (BTW aktie). Ruilde mijn tot op de draad versleten Matiz in en was blije eigenaar van Sparkie. Tot januari 2014 geen MRB betaald dus kassa. Ik hou er niet van om gelijk na 500 km iets over een auto te schrijven. In mijn beleving heb je dan ook nog weinig te melden. Sparkie is nu 3 jaar en heeft ruim 87000 km op het klokje staan. De auto is me altijd zeer goed bevallen en heeft me nooit laten staan. Ook heeft de auto geen extra kosten gehad. Het enige wat eraan vervangen is zijn 2 H4 lampjes voor, en 4 banden die ook geen drol kosten ivm de bandenmaat. De stoelen zitten lekker en ik kan achter mezelf zitten. Ik meet 1.87 meter en ben best stevig. In de nieuwe Megane van mijn vrouw zit ik achterin veel beroerder. De witte Sprak heb ik in LE uitvoering gekocht met een extra lang nippelsetje zodat je je benzinetankdop gesloten kan houden tijdens het tanken. Ook een Europasetje erbij gekregen. Sparkie wil om de 15000 km nieuwe olie en die krijgt hij ook. De eerste 1000 km op benzine gereden voordat ik op LPG ging rijden (advies vd dealer). Toen ik voor het eerst ging tanken op LPG was ik rond de 14 euro kwijt voor een volle tank LPG. Bruto meet de gastank 31 liter wat netto plm 26 liter betekend. De benzinetank meet 35 liter. Sparkie start op benzine om na 2 km over te schakelen op LPG. 1 keer in de 2 weken rij ik een dag woon/werk (170 km) op benzine. Sparkie verbruikt plm 1 op 14 op gas en 1 op 18,5 op benzine. Niks geen turbo of twinair maar gewoon een doodnormale 1 liter met 4 cilinders en 65 peekaatjes. De radio in Sparkie doet het prima en ondersteund mp3 en ik kan er een USB stick instoppen vol met muziek. Leuke bijkomstigheid met een hoge km stand. De Sprak heeft veen distributie riem maar een ketting. Scheelt ook weer. Onderhoudsbeurt mes variëren tussen de 250 euro en 350 euro. In november 2014 zonder problemen de APK doorstaan. Voor auto op LPG geld wanneer het nieuw is ipv 4 jaar de eerste keer 3 jaar op APK. Uitzonderingen misschien daargelaten, mijn auto heeft in de afgelopen 3 jaar niets gemankeerd. Voertuig is gewoon goed en goedkoop. Ik betaal nu MRB voor Sparkie en dit is in de regio Utrecht 89 euro per kwartaal. Dus om je te bescheuren. Ik tank bijzonder goedkoop, auto verbruikt niet veel, rijdt lekker en is betrouwbaar. Is er een minpuntje. Nee geen minpuntje, dat niet. Maar Sparkie is niet zo snel. Stoplicht sprint gewoon niet doen, tenzij je de joke van de dag wil zijn. Ik heb de auto op teller al op 165 km per uur terwijl de fabriek 148 km per uur aangeeft. Maar goed ik heb Sparkie ook niet gekocht om op een circuit te gaan racen. Daarvoor pak ik mijn motor wel (1000 cc en motorisch aangepakt) of met slecht weer de Megane van mijn vrouw (turboblokje) dan maak ik wat meer kans. Waar heb ik hem dan wel voor gekocht? Om onder de streep zo goedkoop mogelijk van A naar B te rijden. Ik gun die aasgieren uit Den Haag namelijk helemaal niets. En dat laatste lukt me goed. Om een lang verhaal kort te maken. Zoek je goed en goedkoop en betrouwbaar vervoer zonder dat je gelijk een berg MRB moet betalen dan is dit ideaal. Zoek je een race auto, zoek dan verder. Jammer is dat de Sprak niet meer nieuw geleverd wordt in Nederland anders zou mijn volgende auto ook een Sprak worden. Mazda 2 bifuel neem ik niet ivm kleppen verhaal. Kia Picanto bifuel, misschien, maar hoor daar nou niet zulke goede verhalen over. Nieuwe auto kopen en uit laten rusten met een LPG tank. Tegenwoordig kan bijna geen enkele nieuwe auto meer tegen LPG vanwege te zachte kleppen. Bovendien kost zo'n installatie met inbouw behoorlijk veel. Wordt mijn nieuwe auto weer een LPG auto? Ik denk het niet. En dat is niet omdat LPG mij niet bevalt meer vanwege alles wat je leest op internet over LPG en de kosten van revisie etc. Dus mijn volgende auto wordt een kleine diesel. Kan het uit, Jazeker, ik rij plm 35000 km per jaar. Moraal van het verhaal. De Chevrolet Sprak bifuel die ik in 2011 nieuw met nul kilometer heb gekocht heeft de 87000 km zonder problemen en storingen afgelegd. Sparkie zag de garage alleen wanneer hij nieuwe olie wilde. De enige extra kosten waren 4 nieuwe banden en 2 voor lampjes, thats it. Ik rij nog een jaartje door en kijk dan uit naar een diesel. Tenzij er een Hyundai i10 bifuel komt.....

Update:

Inmiddels heeft mijn Spark 204000 km gelopen zonder problemen en ander ongerief. Nog steeds komt mijn auto alleen in de garage wanneer er een beurt, APK of slijtage onderhevige dingen zoals banden of ruitenwissers vervangen dienen te worden. De auto doet het nog goed. Je merkt nu wel dat niet alleen de motor ruim 2 ton heeft gereden maar de rest ook. Ik ben inmiddels om me heen aan het kijken voor een leuke A segmenter. Op de eerste plaats staat een Hyundai i10. We gaan het zien.

Update 2:

Vorig jaar de Chevrolet Spark bifuel ingeruild. De auto had toen 211.000 km zonder problemen gelopen en rijd inmiddels nog rond. Omdat ik wederom een bifuel zocht een Dacia Logan MCV bifuel gekocht. En ik moet zeggen dat na 110.000 km de auto (de Dacia) me erg goed bevalt. Krijg van collega's wel de meest flauwe opmerkingen naar mijn hoofd maar dat boeit me helemaal niet. Hoofdzaak is dat ik met de reiskosten van mijn werkgever mijn auto kan betalen en niet alleen maar de brandstofkosten maar ook de verzekering en de MRB en met een beetje oppassen ook 50 procent van de onderhoudsbeurten. Dus lach maar. Maar ik rij erg goedkoop en hou geld over voor mijn passie namelijk motorrijden. En dat in deze dure tijd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.