Chevrolet Spark 1.2 LT (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spark 1.2 LT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 59.000 km |
Leuke bak voor de kleine portemonnee
- 57.000 km
Goedendag, voordat ik begin met mijn review wil ik me eerst voorstellen zodat u mijn meningen eventueel beter kunt begrijpen.
Ik heb nu één jaar mijn rijbewijs en ben daardoor een relatief onervaren weggebruiker. Ik ben 19 jaar en ben student. Verder rijd ik voor mijn leeftijd veel en breng ik meer tijd in de auto door dan menig mens. Ik ben werkzaam bij een pakketbezorgingsdienst en heb daardoor al in een redelijke hoeveelheid verschillende auto's gereden. Hierdoor heb ik afgelopen jaar een ruime 25.000 km gereden en dat vind ik best aardig.
De Chevrolet spark die ik gebruik is eigenlijk in bezit van mijn moeder, maar ik mag deze gebruiken waar ik erg dankbaar voor ben.
Toen ik de auto tot mijn beschikking kreeg stond de teller op zo'n 46.000 km (ik heb er nu dus 11.000 mee gereden). En ik moet eerlijk zeggen dat die kilometers er op een prettige manier op zijn gekomen! De atmosferische 1.2 16 klepper komt redelijk goed mee met z'n dikke 81 pk's(!) In het alledaagse verkeer. De stoelen zijn prima het sturen geeft voldoende feedback en de auto heeft een verrassend goede wegligging voor dit segment. Dat komt enigszins ook door het lage gewicht van 835 kg rijklaar. Wat voornamelijk te danken is aan het geringe gebruik van isolatiematerialen in de auto. Dit is van een kant natuurlijk fijn, want je betaalt daardoor haast geen wegenbelasting in dit bakkie, maar op de snelweg is het al snel zo'n herrie in de auto dat je nog net geen megafoon nodig hebt om met de bijrijder te communiceren.
Verder is de 1.2 vrij speels en maakt deze graag veel toeren. Dat is helaas niet even goed voor mijn portemonnee, maar als je niet van veel herrie houdt kun je ook heel gemakkelijk weinig toeren rijden. 40 km/h kan gerust in z'n 4, maar je moet er dan wel rekening mee houden dat ie niet snel meer zal accelereren. Ondanks dat ik in de 'meest dikke' versie van de spark (LT) rijd wil dat niet zeggen dat er veel op zit, want er zit haast niks op. Je hebt 16" velgen, een cd-speler, radio met vrij goede speakers (eerlijk is eerlijk) en climatecontrol wat overigens erg lekker is! Maar dan houdt het al vrij snel op. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de prijs-kwaliteitverhouding slecht is, want hij kostte destijds ook zeker niet veel (nieuw)!
Hoewel ik er pas 1 jaar mee rijd staat deze Spark al 10 jaar bij ons op de stoep en is in de eerste 9 jaar alleen gebruikt voor boodschappen. Als je een beetje kan rekenen is dat inderdaad net een magere 5000 km per jaar. Veel te weinig voor een auto die niet binnen staat. Desondanks heeft deze dappere dodo ons nog geen enkele keer in de steek gelaten of mankementen vertoont. Dit komt natuurlijk ook wel, omdat m'n vader de auto altijd goed heeft onderhouden en altijd al zijn onderhoudsbeurten krijgt.
Ik woon in regio Den Bosch en werk in zuid-tilburg dit zijn niet al te lange ritjes (c.q. 24 km) en dat is een prima afstand voor deze auto, maar dat wilt niet zeggen dat er geen lange ritten mee worden gemaakt. Ik reis regelmatig naar Friesland (c.q. 200km) voor mijn schoonfamilie. Met deze afstanden begin je het gebrek aan luxe toch wel zeker te missen en dan met name cruisecontrol. Ook kom je er dan achter dat door het lage gewicht, maar ook het relatief grote oppervlakte van de auto deze gevoelig is voor wind. Dit zie je ook flink terug in het verbruik.
Het verbruik van de spark is niet geweldig helaas. De fabrieksopgave zegt een gecombineerd verbruik van 1:20, maar dat haal niet eens als je constant 100 rijdt. Mijn gemiddelde is op dit moment 1:15.9 wat natuurlijk vrij oke is, maar in vergelijking tot andere A-segmenters is dit nog aan de hoge kant. Dit komt voor een groot deel ook door de korte versnellingen, bij 120km/h c.q. 3000 toeren. Verder heeft de spark wel een grote benzine tank van 35l, dus heel vaak sta je ook weer niet aan de pomp. Mijn hoogste verbruik was 1:12.3 bij een constante snelheid over de afsluitdijk dit vond ik schandalig slecht en vond toen ook al snel de boosdoener, te slappe banden en veel wind :c . Mijn beste verbruik zat rond de 1:18 wat een erg net verbruik was voor een wat oudere 4 cilinder. Ook verbruikt de motor haast geen smeerolie.
Even kort samengevat:
+ Betrouwbaar (tot zover)
+ Vrij goedkoop in gebruik
+ Leuke speelse motor
+ Goed geluid voor dit segment
+ genoeg vermogen
+ Prima wegligging
+ Fijn stuurgedrag
+ Waar voor je geld
- geen aanrader voor lange afstanden
- veel lawaai op de snelweg door banden geruis en een luidruchtige motor.
- niet bepaald luxe, maar wat verwacht je.
- niet de meest zuinige A-segmenter
- korte versnellingen, de 5 had langer gemogen om wat minder toeren te maken op de snelweg.
Bedankt voor het lezen van mijn eerste review. Voor feedback of vragen kunt u een comment achterlaten!
Ruimte heb je zelf in de hand
- 59.000 km
Nu 3 weken en 2000 km verder leek het me een leuk idee om wat toe te voegen aan mijn review. Ook was ik hier en daar een paar dingetjes vergeten, die zal ik hierin ophelderen.
Ik heb eerder al vermeld dat ik op het moment van schrijven werkzaam ben als pakketbezorger/ koerier. Nu is het in deze tijden van onrust en onzekerheden extra druk op het internet met name bij webshops. De drukte is zo gigantisch groot dat de kerstdrukte in vergelijking niet veel voorstelt... Waarom ik u dit vertel? Het zit namelijk zo; we hebben de mankracht, maar niet de auto's. Dit leidde tot de vraag of ik niet met mijn eigen auto kon gaan rijden. 'ja dat kan alleen in uiterste noodgevallen.' tot zover elke dag. :{
Als ik nu mee zou doen aan het wereldkampioenschap Tetris had ik waarschijnlijk zonder moeite de titel gepakt. Het is namelijk niet de makkelijkste taak om veel in deze auto te krijgen, maar met een beetje inzicht en trial and error kom je een héél eind! Ik sta er oprecht versteld van, ik krijg één compleet gevulde rolcontainer in de spark! Dat staat gelijk aan ongeveer 2 m^3 bruikbare ruimte! Met de bank plat, dat natuurlijk wel. Dit is overigens niet het makkelijkste mechanisme en wanneer de achterbank mooi plat ligt heb je als bestuurder en bijrijder maar nauwelijks genoeg ruimte over (1.84m) om een beetje fatsoenlijk je benen kwijt te kunnen.
Het rijdt natuurlijk ook anders wanneer je een zwaar gevulde auto hebt. De wegligging wordt overduidelijk minder en de ophanging heeft het wat zwaarder over bulten en hobbels. Ook de motor heeft het flink te verduren, want 100-200 kg aan extra gewicht is geen kattenpis voor zo'n kleine auto. Maar hij pakt het goed op! Bij het accelereren gaat het minder snel natuurlijk, maar hij gaat niet trillen of schokken bij lage toeren (1200-1500). Respect! Verder is het verbruik helemaal niet zo heel veel hoger, ik moet nog tanken, maar ik schat 1:13/13.5. waarbij voornamelijk in de binnenstad is gereden. Wat ik wel heb gemerkt en wat ik vrij eigenaardig vind, is dat de koppeling in de loop van de dag wat begint te slippen(?) Bij het optrekken als ik stil heb gestaan. Dit gebeurt ook wanneer er bijna geen pakjes meer in liggen. Ik zal dit bespreken met de lokale garage, volgende beurt is een grote en zal plaats vinden in Juni of bij 63k km.
Nou genoeg over m'n werk en pakjes. Wat miste ik na het schrijven van m'n eerste review?
Eerst een paar mooie pluspunten:
+ De 1.2 motor van de spark verliest niet voelbaar veel kracht bij gebruik van de airco, ook gaat het verbruik niet veel omhoog.
+ Haast geen onderstuur. Ik heb de spark de afgelopen dagen voor de lol een beetje uitgedaagd en ben wat harder door scherpere bochten gegaan. Hij liet zich niet snel kennen.
Nou wat zijn dan de minpunten die ik vergeten was?
- geen armsteun bij de middenconsole en armsteun in de deur is nou ook niet bepaald geweldig geplaatst.
- slechte afwerking (ik weet het, het is een A-segmenter, maar ook dit moet dan besproken worden.)
Enfin, ik heb meer bewondering gekregen voor deze auto en zijn kunnen. Het is een plezierige en grappige auto die me tot nu toe steeds weer weet te verbazen. Ik hoop dat ik nog veel kilometers mag maken met dit ondergewaardeerde eendje!
Ik wens iedereen veiligheid en sterkte toe in deze aparte dagen. Zorg voor de mensen in je directe omgeving, maar doe dit op een veilige manier! Hopelijk is het allemaal snel voorbij.
-Gijs
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.