Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spark 1.0 LS BiFuel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 205.000 km |
Goedkoper kan niet
- 205.000 km
Ik heb zo'n 6 jaar van de Spark kunnen genieten. En nog steeds doe ik dat als ik er een zie rijden. Het is er een met een gewild uiterlijk. Compact, maar van binnen voor mijn lengte toch echt ruim genoeg. Hij heeft goed zicht, stoelen zitten prima en zelfs op de achterbank ligt je niet compleet opgevouwen. Verrassend hoe ze hem zo in elkaar hebben weten te zetten. Ook interieur is echt goed over nagedacht. Je kan alles op een goede manier kwijt, en er is echt veel beenruimte.
De Spark rijdt op benzine, maar heb je een BiFuel dan kan je ook op LPG rijden. Het lijkt wel alsof in deze tijd ik veel meer Sparkjes zie rijden, en eerlijk: ik snap ik dat heel goed. Want goedkoper rijden kan bijna niet. In de zes jaar dat ik in deze auto heb kunnen rijden, betaalde ik 30 euro per maand aan wegenbelasting, ongeveer 30 euro per maand aan verzekering, en voor 30 euro per maand reed ik er zo'n 600-700 km per maand mee. Afgezien van het onderhoud, wat ook ontzettend meevalt, wil ik voorzichtig zeggen dat het echt niet goedkoper kan in Nederland. Het onderhoud is trouwens voor iemand die redelijk handig is ook prima zelf te doen, als je weet wat je doet uiteraard.
Paar puntjes:
- Na ongeveer 100.000km zijn de schokdempers achter vervangen. Na een jaar weer (en toen besloot ik het onderhoud zelf te doen), en sindsdien altijd met vlag en wimpel door de APK. Wel hebben deze karretjes wat licht gebonk achterin. Heb het idee dat het de rubbers van de stabilisatorbalk zijn, maar kan geen speling ontdekken. Alles zit na 11 jaar nog perfect en geen droogtescheurtjes of vergaande rubbers te zien. Rijdt prima!
- (droog) gasfilter vervang ik na 25.000km, want je merkt meestal dat hij bij lage toerentallen optrekkend gaat inhouden of gaat schokken. Veel over gelezen, meningen zijn verdeeld, sommige zeggen dat je dan meteen bobine bougiekabels en bougies moet vervangen. Ik merk dat hij na het vervangen van het drooggasfilter (klusje van 5 min!) weer helemaal als een zonnetje rijdt.
- Standaard heeft de Spark dakrails. Die verf die er op zit is niet best, ik heb dat simpel opgelost door de verf er af te schuren, te ontvetten en de dakrail netjes in een soort wrapfolie in te pakken. Carbon look dakrails, helemaal hip. Vervolgens met een dakkoffer naar Portugal heen een weer. Met een twee volwassenen. En een kind. En kamperen :D. Je raad het al: auto en dakkoffer tsjokvol, maar ontzettend genoten want zwaarbeladen nog steeds 100-120 km/u comfortabel genoten en met goed uitkiezen van tankstations nog driekwart op LPG kunnen rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.