Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011) #3

autoreview

Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)
Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)

Signalement

UitvoeringSpark 1.0 LE BiFuel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst136.260 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

May I present to you: Dale EarnSpark!

  • 128.122 km

Tsjah... Loop je hard van de daken te blazen dat je aan een onstilbare 'PK-honger' lijdt, koop je een astmatisch koekblikje zoals dit... Hoezo dat nou weer?

Nou, om een lang verhaal kort te maken: Mijn oom heeft een eigen bedrijf, waarvan dit een oude poule-auto is. Mijn oom vroeg aan mij om hem te helpen om 3 nieuwe bedrijfswagentjes aan te schaffen tvv het huidige wagenpark. Als dank voor mijn verrichte werkzaamheden mocht ik deze Spark tegen een symbolisch bedrag overnemen. Best fijn, zo'n 4 persoons LPG brommer voor een prikkie!
Oh en voor wie het mocht interesseren: Het zijn 3 stuks witte Opels Karl geworden.

Enfin, dan verder met de Spark; met als bijnaam: "Dale EarnSpark".
Een woordspeling op NASCAR race legende, en meervoudig kampioen Dale Earnhardt Sr. die helaas tragisch om het leven is gekomen tijdens een race ongeluk in 2001.
Earnhardt had als trademark een ' sinistere' zwarte GM Goodwrench livery, en een nogal intimiderende rijstijl. Hierdoor kreeg hij de bijnaam "The Intimidator".
Uiteraard TOTAAL NIET van toepassing op deze lullige Spark, maar daardoor juist een grappige pun voor een zwart Chevroletje. Als de tijd het toelaat ben ik dus van plan om de Spark te voorzien van GM Goodwrench bestickering, zoals te zien op de laatste afbeeldingen, welke ik in Forza Motorsport in elkaar heb geflanst.

Daarnaast zal ik de 13 inch fietsbandjes vervangen voor 16 inch zwart staal met 205 brede banden er omheen. Hij zal er vast iets trager van worden, maar hij mag best wel wat meer grip hebben in de bochten, en het oog wil natuurlijk ook wat.


Dan inhoudelijk over de Spark:
Het is dat ik hem supergoedkoop heb mogen overnemen (bijna gratis) maar kan mij niet voorstellen dat men hier meer dan 2k voor zou willen lappen. Al met al ben ik blij dat ik de A7 er nog naast heb ter compensatie...


Motorisch:
Als referentiekader heb ik qua A-segmenters betreft enkel ervaringen met een Ford Ka, Toyota Aygo, Opel Adam en recentelijk dan nog 3x de Opel Karl. (En dan nog een verdwaalde Tata Nano, maar die valt uit het alfabet vandaan. Dus geen A-segmenter :) )
Vanuit deze referenties concludeer ik: 3-cilinders zijn beter dan 4-cilinders in dit segment. Veel meer koppel en pit in de motoren.
Hij is echt niet vooruit te schoppen. Met Airco aan en op LPG wordt het nog dramatischer. Al moet ik wel zeggen; het motortje is heerlijk stil en loopt zeer rustig. Maar voor enigszins een beetje acceleratie moet je hem vol door de toeren heen jagen. Achja, draagt bij aan het NASCAR gevoel denk ik dan maar...
Vooral het contrast tussen Karl en Spark vind ik echt gigantisch, terwijl ze toch echt in de basis aan elkaar verwant zijn (de Karl wordt buiten Europa verkocht als Chevy Spark). De 1.0 3-cilinder in de Karl maakt finaal gehakt van de 1.0 4-cilinder van de Spark, met maar krap 10 pk meer. Vooral de afstemming van het gaspedaal is verschrikkelijk in de Spark. Er zit ruim een halve seconde vertraging tussen input van het gaspedaal en respons van de motor. Dit draagt dus bij aan het gezapige karakter van de 1.0 16v S-TEC II motor.
Mocht je dus een A-segmenter willen kopen en het budget over hebben voor een Karl; neem die nou maar gewoon. Krijg je geen spijt van.

Interieur:
Uiteraard harde plastics en goedkope materialen. Dunne deurpaneeltjes en kunstof stuurwiel en pook. Stuur is niet verstelbaar helaas. Tsjah, nadelen van de kale LE uitvoering.
Gelukkig zit er wel hoogteverstelling op de bestuurderstoel, zitten er elektrische ramen vóór en heeft hij standaard airco.
Qua binnenruimte valt de Spark mij niet tegen. Genoeg hoofd- en beenruimte achterin als je geen overdreven ruime zitpositie aanneemt op de voorstoelen. Je kan dan gerust met 4 volwassen kerels ergens heen rijden (Wel op tijd vertrekken want het gaat niet snel). Maar waarom er in vredesnaam een 5e hoofdsteun in zit? Geen flauw idee. Wanneer een kind lang genoeg is om met zijn/haar hoofd bij de hoofdsteun te komen, pas je al niet meer met z'n drieen op de achterbank in mijn optiek.

Betrouwbaarheid:
Lijkt tot nu toe erg positief gezien het gebrek aan reparaties in de onderhoudshistorie. Enkel regulier onderhoud en de standaard vervangingsonderdelen. Goede vooruitzichten dus.

Rij-eigenschappen:
Op 13 inch fietsbandjes van merk Viking, kan ik als enig positiefs melden: ze zijn zwart, rond en het rolt.
Ik ga er vanuit dat met de 205/45/16 Maxxis bandjes (nog steeds geen A-merk, maar ik had ze nog op zolder liggen) de stuureigenschappen er aardig op vooruit gaan. Wel ga ik er vanuit dat de auto nog trager gaat worden door het toegenomen gewicht.
Uiteraard moet je geen te hoge verwachtingen hebben bij een A-segmenter. Maar ik merk wel dat er in 6 jaar tijd grote stappen zijn gemaakt richting de Opel Karl.

Volgende update nadat ik wat meer KMs gemaakt heb!

En tot dan; "HELL YEAH BROTHER, DO IT FOR DALE AND WE'LL FRIGGIN' SEE YA LATER"

16 inch wielen gemonteerd

  • 128.710 km

Via Facebook Marketplace heb ik een setje 16 inch stalen vijfspaaks velgen weten te scoren van een Renault Clio (Of Captur). Staat was praktisch nieuw, , met 4 Hankook 4-seizoen banden met 80/90% profiel uit 2017. En dat alles voor 50 hele Euro's :)

FYI: de banden alleen zijn al 75 euro per stuk nieuw! Dus die slijt ik wel met wat winst.
Dus ik ben even aan de slag gegaan en de Maxxis 205/45R16 banden om de velgjes heen gedrukt en zie bovenstaand het resultaat.

Lang niet verkeerd toch?

De rijeigenschappen zijn er wel op vooruit gegaan. Ja; de auto rijdt nu iets gezapiger (wielen zijn bijna 2x zwaarder dan de originele 13 inch ' Buggaboo' wieltjes). Maar qua bochtenwerk voelt de auto nu zo veel stabieler. Heerlijk. En nee, het is niet zo dat ik er mee loop te hoeken, daar is het de auto niet voor uiteraard. Maar de standaard wielen doen bij regulier huis-tuin-en-keuken-verkeer al gevaarlijk aan. Je hebt continu het gevoel dat de banden van hun velg af lopen... Vast doelbewust gedaan om door de eland-test heen te komen of iets dergelijks...

Verder heb ik een lederen stuurwiel bij een sloperij op de kop getikt voor 75 euro van een laat model LT. Dat zal vast een stuk fijner in de hand liggen dan het gummy exemplaar die 99% van de Sparks hebben...


Dan voor degenen die in de toekomst dit lezen en denken; HEE DIE WIELEN WIL IK OOK:

Specificaties:
Renault Clio/captur stalen velgen
steekmaat 4x100
6,5x16 inch maatvoering
ET44 offset
GEEN aanloop problemen, 100% flush met de wielkasten.
Foto's spreken voor zich.

We zijn in ieder geval weer een stapje dichter bij de doelstelling voor Dale EarnSpark :p

Afscheid nabij

  • 136.211 km

Ja u leest het goed; het afscheid is nabij. Ik heb onze Sparkly online gezet, en binnen 2 dagen was er al een overeenkomst met ene potentiele koper.
Geeft toch weer aan dat leuke/compacte gebakjes op LPG in deze tijden erg in trek zijn!

_____________________________________________________________
[Omschrijving op Marktplaats:]

Hierbij te koop aangeboden:

De stoerste Chevrolet Spark BiFuel van Marktplaats!

Origineel Nederlands geleverd.
Kilometerstand: 136.322 km (NAP✅).
Bouwjaar: 12/2011.
Gewicht: 929 kg.
Wegenbelasting (NH): 30 Euro per maand.
2 Sleutels aanwezig.
BiFuel: zowel benzine (E10) als LPG (G3).
LPG: 19 euro een volle tank (= 300 km)
Volledige onderhoudshistorie aanwezig en ingevuld.
Boekjes compleet.
NIET IN GEROOKT! ?

20 oktober bij 135.890 km nog zijn laatste beurt gehad waarbij het volgende is gedaan:
✅ Ruitenwissers voor vervangen
✅ Nieuwe olie + oliefilter (GM Dexos2)
✅ 4x Denso iridium LPG bougies
✅ Nieuw luchtfilter
✅ Remmen gelakt voor en achter
✅ Beide lampen voor
Feitelijk ready to rumble!


Verder heeft deze Spark een aantal interessante features;

- Centrale deurvergrendeling.
- Elektrische ramen voor.
- Airco (werkt perfect en wordt koud).
- Radio met AUX en USB aansluiting.
- Lederen stuurwiel (Zeldzaam! Bijna alle Sparks hebben gummi stuurwielen!)
- Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar.
- Metallic lak
- Achterspoiler in carrosseriekleur.
- Interieurdelen en B-stijl gewrapt in Black Sparkle vinyl. Lijkt mat zwart op een afstand, geeft echter een leuke glinstering in het licht.
- 16 inch zwarte velgen met 205 brede banden met goed profiel en superieure grip. Transformeert het weggedrag echt naar een klasse hoger --> De standaard stalen 13 inch "fietswieltjes" die je op alle andere Sparks ziet, zijn in mijn ogen levensgevaarlijk. Overigens krijg je deze set (met nagenoeg nieuwe Viking banden) er gratis bij.

Algehele staat; Technisch perfect! Optisch hier en daar wat kleine gebruikssporen zichtbaar, maar netjes schoon, verzorgd en geen schadeverleden. Geen afgetrapt stadsbakkie met vette en smoezelige interieurdelen ?!

De reden dat wij onze Sparky te koop aanbieden is omdat wij een cabrio op LPG hebben aangeschaft.

In deze tijden zijn er praktisch geen goedkopere vervoersmiddelen dan deze!

_____________________________________________________________

En dan hoor ik u wellicht denken: En de DALE EARNSPARK plannen dan?
- Tsjah, de prijs om stickers op maat te laten drukken ligt om en nabij de halve aanschafprijs van de Spark. En verder zou mijn vriendin weigeren erin te rijden omdat ze, naar haar eigen zegge; "voor lul zou rijden in dat hok".

Al met al, een prima tijdelijke oplossing geweest voor de reparatieperiode van de A7. Echter, veel te ondergemotoriseerd in mijn ogen.

Verkocht

  • 136.260 km

Nu officieel verkocht.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.