Chevrolet Lumina (1997)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 4, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 116.482 km |
KM-stand laatst | 118.512 km |
Monte Carlo = geen Lumina (Monte Carlo LS 3.1 1997
- 118.512 km
You hate it or like it,a few people love it.
'Een Chevrolet? Wat voor model is het?Hoe kom jij daar nou weer op? Grappig, nog nooit gezien! Wat is die lelijk zeg! Oh wat een gave bak, bijzonder! '
Een kleine greep uit de reacties die ik krijg. Maar wat voor auto is het eigenlijk?
Het betreft een Chevrolet Monte Carlo LS uit 1997. Het is mijns inziens het 'stoerdere' broertje van de Chevrolet Lumina. Dat vind ik dan toch een saaie 4-deurs sedan, echter is deze Monte Carlo een tweedeurs coupé met eenzelfde lengte van 5,11 meter. Er zijn in totaal ruim 376.000 stuks geproduceerd tussen 1995 en 1999 in de GM-fabriek te Oshawa, Ontario in Canada. Mijn Monte Carlo is voorzien van een 3.1 V6 gekoppeld aan een 4 traps automaat.
Maar voor ik daar meer over vertel flitsen we eventjes terug naar het jaar 1995 toen deze Monte Carlo werd gelanceerd: in Nederland was airco toen nog een echte luxe, meestal als optie leverbaar. De Fiat Panda 1000 fire van mijn moeder uit 1992 had nog geen rechter buitenspiegel, laat staan enig elektrisch comfort. De tijd waarin 75pk sterke Opel Astra's en Daihatsu Charade's nog het straatbeeld vormden.
In deze tijd bedacht een makelaarsdame uit Hasselt (België) zich om deze Monte Carlo via de officiële wegen bij Chevrolet aan te schaffen. Omstreeks 2013 is ze op leeftijd en ruilt de auto in voor een Mercedes. Tot 2018 heeft de Chevy heeft de auto bij de dealer in een 'verdommenishoek' gestaan totdat DG auto's de vondst ontdekt en deze in zijn showroom met doel om zelf te houden. De auto heeft geen enkel roestpuntje, alles werkt naar behoren! De tellerstand staat dan op 116.000 aantoonbare kilometers en de eigenaar besluit deze aan mij te verkopen. In al die jaren is de auto louter buiten geweest voor korte onderhoudsritjes op groene platen en zodoende ben ik dus de tweede eigenaar. De auto staat ingeschreven als 141pk waarbij mijn vermoeden is dat dit overgenomen is uit de Belgische papieren. Daar was (of is) het zo dat vermogen zwaarder belast werd vanuit de overheid. Echter is het doch echt de LS82 motor die af fabriek is geleverd.
De Monte Carlo!
Deze 26 jarige Chevy is voorzien van: KM/H teller, lederen bekleding, elektrisch verstelbare passagiersstoel, een airco die ik ook graag in mijn woning zou willen hebben, cruise control, interval ruitenwissers, centrale deurvergrendeling op afstand, idem voor de kofferbak! cd speler, stereo met behoorlijk geluid, verstelbare spiegels, ruime achterbank met armsteun en nog veel meer. De kofferruimte is werkelijk gigantsch! Ik ben 1,84m en ik moet nog er letterlijk inkruipen om bijv. een petfles te pakken die is ontsnapt van de boodschappentas. De stoelen zitten als een gentlemen's sigar lounge, heerlijk!
Luxe is het sowieso maar visueel word ik niet echt geprikkeld qua interieur. Het is de tijd van General Motors waar alles met gigantische knoppen, harde plastics en nephout werd gefabriceerd. Toegegeven, degelijk is het wel!
Hoe rijdt dat dan?
161 pk en 251nm klinkt best aardig maar de auto weegt ook 1505kg. Snel is de auto niet, ik vermoed 10 seconden naar de 100? Interesseert dat? Nee totaal niet! De auto is het toonbeeld van rust. Het stuurgevoel rond de middenstand is precies naar verwachting: 0,00..! Ook is de draaicirkel best groot waardoor ik met inparkeren bij de supermarkt soms wel 2 of 3 keer moet steken. Ik vind het wel grappig, ik hou immers van grote auto's. Bijna onmerkbaar schakelt de automatische bak naar de gewenste versnelling. Qua stand staat deze overigens altijd in overdrive, meer heb je simpelweg niet nodig. Het is net een schip, want gas loslaten betekent nauwelijks snelheidsvermindering en laat zich dus lekker uitrollen. Wil je gasgeven? Dan denkt de automaat net zo lang als de gemiddelde dame bij het shoppen in een pashokje. Maar als dan wordt teruggeschakeld? Dan laat de motor zich lekker horen en voel je met name het koppel dat indrukwekkend geleverd wordt. Die heerlijke roffel met optrekken vanuit stilstand blijft verslavend en mag van mij best iets luider. Zodoende ben ik opzoek naar een betaalbare einddemper. Flowmaster 80 series? Niet te heftig, wel zwaar en bombastisch is het doel. Benieuwd hoe de auto nu klinkt? https://youtu.be/3eU3fnhy3L0
Het verbruik? Best netjes, in de stad 1 op 8,5! Op de snelweg is dat 1 op 12 a 13 hetgeen prima is. Gelukkig lust de 3.1 ook gewoon euro 95 en is de Belgische grens slechts 10 kilometer rijden.
Is alles dan koek en ei?
nee, want ik ben er nog steeds niet uit of ik de auto echt mooi vind of niet?! Het is geen uitgesproken design, eerder anoniem. Het rijdt fantastisch, het klinkt goed en is best wel betaalbaar.
De luchtmassameter heeft wat kuren dus die is reeds besteld (vanuit garantie) evenals de sensor die de hoeveelheid koelvloeistof monitort. Beide mankementen zijn gelukkig niet mechanisch en gemakkelijk verkrijgbaar. De remmen zijn perfect in orde maar bij flink remmen krijg je te maken met de massa en komt de achterkant echt flink omhoog waarbij ik de eerste keer toch wel schrok. Anticiperen is de gouden regel dus!
Als autoliefhebber ben ik bijzonder tevreden met de auto na 2000 kilometer. Het blijft een bijzondere auto die volgens mijn onderzoek slechts 2 exemplaren heeft rijden in Nederland en België.
Oh ja,
AutoWeek heeft in 1996 de Chevrolet Lumina getest, check maar eens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.