Chevrolet Cruze 1.8 LS (2010)

autoreview

Chevrolet Cruze 1.8 LS (2010)

Signalement

UitvoeringCruze 1.8 LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste impressie

  • 2.000 km

Met veel plezier in de Tacuma gereden en na 5 jaar tijd voor wat anders. Veel proefritjes gemaakt in Toyota (avansis) Opel, Ford (Mondeo) en toen bij mij eigen dealer in de Chevy Cruze. Eerst in de 1.6 maar het motorvemogen viel een beetje tegen en toen in 1.8 LS benzine… verbazend lekker rijdt hij, en ik vind het een mooie sportieve auto. Mede door een prima inruilwaarde de auto gekocht. Nieuw kopen en dan 5 jaar rijden, dat bevalt mij uitstekend en door de goede prijs /prestatie van Chevrolet kunnen de europese merken hier niet aan tippen. Voor een Renault ben je gewoon veel te veel geld kwijt voor hetzelfde of minder.

Ok, nu rijden.

Verbruik:
Omdat onze vorige auto op LPG reed (1:10/11), ben ik erg nieuwsgierig naar het brandstofverbruik (benzine). Een route 45 km die ik vaak rij, bestaat voor 30% uit dorpen en binnenwegen en 70% autoweg (dus 100-110 km/u) en dan ligt het verbruik op 6.5 l/100 km = 1:15.6. Op een lang stuk snelweg (250 km gereden, af en toe file) zit ik op 7.3 l/100 km = 13.7. Van huis naar supermarkt, sportveld en andere korte ritjes is het toch snel 1:10. Gemiddeld kom ik uit op 1:13.5 en dat voor een 1300 kg auto is niet verkeerd.

Rijplezier:
Op de snelweg is het genieten, wat een stabiliteit en een rust (zowel bij 120 als bij 140), je zou bijna de afslag vergeten. Sturen en schakelen gaan soepel en ik hoor nergens een rammel of wat ook maar, alles voelt degelijk aan. Hoewel ik de kofferbakklep en het mechanisme hiervan erg blikkerig vind. De autoradio is van goede kwaliteit met een mooie volle bas in boxen. Bij de 1.8 LS versie heb je helaas alleen een AUX-ingang en geen USB of bluetooth, terwijl dat tegenwoordig standaard is op losse autoradio’s, maar ja die past niet in het dashboard.

Ruimte:
Aan beenruimte achterin geen gebrek. Stoelen voorin zijn in hoogte verstelbaar en het stuur kan zowel in hoogte als in diepte versteld worden, zodat je echt de meest ergonomische houding kunt aannemen achter het stuur. Kofferbak is met 450 l heerlijk ruim en als je de achterbank in zijn geheel of gedeeltelijk neerklapt schuif je er ook grote dingen in. Voor de vakantie heb ik een 550 l dakkoffer, dus 1 kuub bagageruimte en dat is meer dan genoeg voor ons.

Aanrader?
Ja absoluut, voor net iets meer dan 22 mille krijg je een prachtige auto, probeer maar iets vergelijkbaars te vinden voor deze prijs.

Problemen:
Geen

Een paar maanden verder

  • 14.000 km

Nu wat meer ervaring met mijn Cruze. En dat is een hele fijne ervaring; wat een heerlijke reisauto!! In de bergen voelt hij zich heel erg thuis, met gemak glij je de bergen op, rond de 3000-3500 toeren heb je heerlijk koppel en hoef je niet veel zorgen te maken over het schakelen. Mijn vorige auto had 105pk en dat is net niet fijn in bergen en steile heuvels.

Duitsland:
Bij 150-160 km/u heb je het gevoel dat dit de snelheid is waar de Cruze in zijn element is (lekker stil in de auto en rustig een muziekje luisteren). Bij 180 wordt hij toch wel rumoeriger maar voelt nog steeds super stabiel. En de topsnelheid moest natuurlijk ook getest worden; 212 op de teller 203 km/u op TomTom.... lekker op eens boven de 200 te rijden ;). Ook het brandstofverbruik valt nog mee bij 150-160 km/u op de lange afstand toch nog bijna 1:12. De bandenspanning had ik wel iets hoger gedaan (2.5).
Airco:
In Italië hadden we te maken met een buitentemperatuur van 39C en dat met mijn zwarte auto, maar zoals alles goed bevalt doet de airco zijn werk zoals hij moet doen en blijft het heerlijk koel in de auto. Wat ons ook opviel was dat het in de kofferbak redelijk koel blijft. De auto is dus blijkbaar aan alle kanten goed geïsoleerd. Weer een plus!
Problemen:
Helemaal niets, geen rammel, geen tikjes, gewoon van A naar B.
Nou... toch nog iest.. de kofferbak, die kan met een knop van je sleutel open, en dan moet je opletten, dat als dat per ongelijk gebeurt, je geen bagage verliest. En de beugel van de kofferbak zit toch in de weg met veel vakantiespullen.
Opmerking:
De standaard banden voelen goed en stil aan met droog weer, maar op nat wegdek maken ze meer lawaai en dat had ik bij mijn vorige auto niet met Michelin banden.
Ik cruze weer vrolijk verder met mijn heerlijk Cruze...

14 maanden verder

  • 24.000 km

Tijd voor een update van mijn Cruze ervaring.... Wat moet ik zeggen, hij bevalt uitstekend, het rijden is en blijft een genot in deze auto. De eerste onderhoudsbeurt heeft ie gehad; een beetje olie en alles even nakijken. Gezellige mensen bij de garage maar 1x per jaar bezoeken voor een beurt vind ik wel genoeg ;)
Wat mij erg opvalt na een jaar rijden in de Cruze, is de wegligging in de bochten. Ik ben een rustige rijder, maar in het bochtenwerk rij ik aanmerkelijk harder dan het meegaand verkeer. Dit komt door de geweldige techniek van de bolide die de bocht als een gegoten lijn volgt.
Het energieverbruik is nog steeds prettig, ik rij nu vaak een stuk van 56 km, dorp - 80 km - 100 km - snelweg - stad - paar stoplichten, en druk dan even de brandstofverbruiksteller op nul die dan oploopt tot ergens tussen 6.0 en 6.5 l/100 km (1:16 gemiddeld). Het blijft zo dat stadsverkeer de grootste aanslag doet op mijn benzinetank; 1:11. Maar ja als je naar het gewicht van de auto kijkt, is dit niet onlogisch.
Al met al, nog steeds een super tevreden mens met deze aanschaf

2 jaar rijplezier

  • 42.000 km

Twee jaar genoten van deze heerlijke auto. Bijzonder dat er niet meer rijden op de Nederlandse wegen. In zuid-europa zijn de mensen verstandiger.
Intussen de 40.000 probleemloos gepasseerd en de bijhorende onderhoudsbeurt. Deze auto ga ik voorlopig nog niet inruilen, ik wil hem gewoon niet meer kwijt! Nou, misschien inruilen voor de diesel-variant vanwege de hoge benzineprijs, hoewel een beetje rustig met de pedaal scheelt al snel 10-15% brandstof.

4 jaar

  • 76.000 km

Alweer 4 jaar rij ik nu in de Cruze en nog steeds met erg veel plezier. Verbruik ligt nog steeds ergens rond 1:14,5. Intussen de eerste APK keuring net gehad en de volgende weer over 2 jaar. Misschien is het dan tijd om hem in te ruilen voor een nieuw model of een auto die net zo'n fijne en stille reisauto is als deze Cruze
Kosten tot nu toe: nieuwe banden en nieuwe ruitenwissers.

Het afscheid

  • 96.000 km

Na bijna 5 jaar en bijna 100.000 km neem ik afscheid van de Cruze. Doet toch een beetje pijn, maar ja, tijd voor wat anders.
Erg gek dat deze auto in Nederland nooit populair is geworden, het is het meest succesvolle model van GM ooit. Geen wonder, want het is een heerlijke allround auto en muisstil op de weg. Hoewel de Renault Megane estate (diesel) die ik nu gekocht heb een fijne auto is, mis ik toch de stilte en het soepele bochtenwerk van de Cruze.

Dan de problemen van de afgelopen 5 jaar en 96.000 km; 1 lampje em 1 set ruitenwissers!!!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.