Chevrolet Aveo 1.3D LT (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aveo 1.3D LT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 67.778 km |
KM-stand laatst | 89.234 km |
De eerste kilometers...
- 254 km
Zo, de kogel is door de kerk en heb een tweedehands Chevrolet Aveo 1.3d LT aangeschaft. En heb de eerste kilometers er mee gereden. De auto bevalt in ieder geval goed, voor zover je dit voor nu kan zeggen er is duidelijk nog sprake van een rozebril effect.Een nieuwe (voor mij dan) auto vertroebelt de objectiviteit altijd een beetje.
Algemeen;
Wat me als eerste opvalt is dat de auto ruim (lees breed) is, vier volwassen kunnen hun plek echt prima vinden, genoeg been- en hoofdruimte. De Aveo is standaard al rijkelijk uitgerust en heeft zelfs nog wat opties zoals het Garmin navigatiesysteem, lichtmetalen velgen en (achter)parkeersensoren en een afneembare trekhaak. De meeste bedieningsknoppen zitten op een logische plek en laten zich makkelijk vinden. Ik maak graag gebruik van de cruisecontrol en dit vraagt nauwelijks enige gewenning. Schakelen gaat redelijk soepel en precies. De motor vertoond grote gelijkenissen met mijn vorige auto (Fiat Grande Punto 1.3 Mjet) maar dan met 95 pk t.o.v. 85pk. Dit verschil is goed merkbaar in oppikken vanuit lage toeren en een net wat beter koppel.
Over duurzaamheid kan ik nog weinig zeggen, de tijd zal het moeten leren. Het begin is in ieder geval goed.
Weekend Duitsland
- 69.143 km
Zo, we zijn een weekend naar Duitsland geweest. Ik was vooral benieuwd naar wat de Aveo zou gaan gebruiken als de snelheid wat hoger lag. In Nederland hou ik me redelijk aan 100 km/h maar heb nu bewust 130 gereden waar het maximum 130 was en op andere stukken tussen de 140-150 km/h aangehouden, veelal op cruisecontrol. Wat me opvalt is dat verbruik gewoon erg meevalt, op 484 km en gewoon vlot mee met het verkeer kwam ik uit op (actueel;dus bij de pomp) op 1:20,56 en dat vind ik echt een prima waarde. Ik had in andere reviews gezien dat het stuurgedrag rond de neutraalstand wat "nerveus" kon zijn en regelmatig correcties zou behoeven. Ik moet eerlijk zeggen dat het sturen prettig is en zeker niet nerveus. Ik kreeg echt niet het gevoel dat ik continue zat te corrigeren. Wind-en bandengeruis neemt toe bij een snelheid van 150 km/h maar blijft zeker op een acceptabel niveau hangen. Momenteel rijd de auto nog op zomerbanden, ben benieuwd hoe dit is als ik de winterbanden heb gemonteerd.
zo, weer een stukje verder
- 71.311 km
Een goed 3000 km verder als bij de aanschaf en moet zeggen dat ik verder heel tevreden ben met de Aveo. Verbruik zit aardig in de richting waar ik van uit was gegaan (had gehoopt op 1:20) en dat is gewoon heel goed te doen, bij zuinig rijden (zo rond de 100 km/h, cruisecontrol aan) is zelfs 1;24 goed haalbaar.
Ik vind de motor redelijk soepel en pikt goed op bij alle toerentallen. Kanttekening is dat het "bultje"van 1900 toeren goed voelbaar is als je flink wilt optrekken. Motor is voldoende krachtig en heb echt nergens het idee te kort te komen.
Ergonomie: eigenlijk zitten alle bediening knoppen op de plekken waar je ze zou verwachten en alles vraagt redelijk weinig gewenning. Stoelen zitten prettig en zijn goed verstelbaar, tijdens een langere rit heb ik geen behoefte om eventjes de benen te strekken.Langere rit dan 500 km heb ik nog niet gemaakt, maar verwacht een gelijk beeld bij langere ritten. Wordt vervolgd...
winterbanden gemonteerd
- 72.851 km
Ik heb, omdat de temperaturen toch wat lager beginnen te worden, de winterbanden gemonteerd. Het betreft de Vredestein Snowtrac 3 met de maat 195/65 R15 91H. OP zich prima banden, ietsje meer lawaai, iets hoger verbruik (maar dat kan ook samenhangen met de buitentemperatuur).
Het grootste verschil zit vooral in een iets nerveuzer stuurgedrag rond de neutraal-stand, het lijkt of er iets vaker gecorrigeerd moet worden. Maar vooral het lichte sturen rondom de neutraal-stand is wat "zenuwachtiger" dan met de zomerbanden. De bandkeuze is hierin dus erg belangrijk. Ik ga mijn winterbanden, welke op een originele set lichtmetalen velgen, er in ieder geval niet voor inruilen.
Wat ik ook merk is dat deze spaardiesel toch wel enige tijd nodig heeft om het interieur lekker door te warmen als het koud is. Verder rijdt de Aveo prima !! Het verbruik zit momenteel rond de 1:19 en is, met mijn rijstijl, voor mij acceptabel.
Mag het een ietsje meer zijn?
- 74.221 km
Ik rij nu al eventjes met de Snowtrac 3 banden en heb de druk van de voorbanden verhoogd van 2.4 bar naar 2.7 bar en ik moet zeggen dat het een verbetering is. Het stuurgedrag is wat minder vaag geworden en het comfort blijft goed acceptabel. In eerste instantie was ik naar 3.0 bar gegaan vanwege economische redenen, maar dan geeft de band echt ieder bultje, kuiltje of gaatje door. Met de huidige bandenspanning van 2.7 bar ben ik erg tevreden. De snowtracs bevallen ook best goed zowel bij droog en nat weer. Bij sneeuw gaat het remmen echt prima en de banden zijn echt stil te noemen (in interieur).
vol is niet altijd vol
- 75.554 km
Het valt me op dat het verbruik nogal kan varieren terwijl mijn ritten en rijstijl veelal gelijk zijn. Bij de Aveo wordt de brandstof hoeveelheid aangegeven door 12 digitale blokjes. Het valt me op dat na voltanken de ene keer het eerste blokje uitgaat na 25 km en de andere keer pas na 100 km. Dit verschil wordt veroorzaakt door het voltanken, want vol is niet altijd vol. Dit komt dat de tank moeilijk vol te krijgen is en pas na veel knijpen (en afslaan) pas echt vol is. Dit verschil tussen de ene of de andere tankbeurt veroorzaakt het varierende brandstof verbruik. Op zich niet erg want als je over meerdere tankbeurten kijkt is de Aveo nog steeds een lekkere zuinige auto met een gemiddeld verbruik van 4.8l/100 km over 8872 km, wat echt heel prima is.
Ik moet eventjes iets kwijt
- 79.320 km
Wat me vooral opviel toen ik net voor de aanschaf van deze auto de reviews van de gerenommeerde autobladen las, is dat ik van de wegligging van de Aveo niet zo heel veel moest verwachten en dat "De motor heeft stemverheffing nodig om het turbogat de kop in te drukken, vervolgens is het blok wakker en weet-ie de Aveo fijn op snelheid te brengen"... Wie fopt nu wie vraag ik me af??
Ik moet eerlijk zeggen dat de Aveo gewoon hartstikke (fluister)stil is en dat het binnenin gewoon goed toeven is als je op de rijksweg rijdt. Optrekken of laag in de toeren rijden, het fijne blok sputtert echt niet tegen en laat zich niet horen, gasreactie en loopcultuur is bijzonder fijn (en probeer dat maar eens met de 3-pitter van het VAG-concern ZONDER dat deze agrarische geluid laat horen !!)
Wat de wegligging betreft... ook hier zie ik weer in diverse bladen dat de AVEO's wegligging wat minpunten zou hebben. Inderdaad de AVEO is sportief/straf geveerd. Dat betekent dat de wegligging echt meer dan prima (lees: goed) te noemen is. Inherent aan sportieve vering/demping is dat je op een klinkerweg(zowel nat als droog) minder comfort hebt, maar zeker niet over de weg stuitert en naar de zijkanten schuift.. oftewel de stick-slip is gewoon goed.Persoonlijk heeft het mijn voorkeur om sportief geveerd/gedempt te zijn dan in een comfortabele dweil over de weg te schuiven. Ook hier weer, probeer dat maar eens met bijvoorbeeld een Nissan note of een Renault Clio.... .
Blijkbaar is voor dat soort bladen echt het geval "onbekend maakt onbemind". Ik vind, zo zul je inmiddels vast gemerkt hebben,de AVEO een bijzonder prettige auto als je alles in ogenschouw neemt. Zo, dat moest ik eventjes kwijt ;-)
inhoud tank?
- 86.389 km
De Aveo is een hele prettige reisgenoot en heeft zich, tot op heden, probleemloos gedragen. Ik hoop dit nog vele kilometers zo voort te zetten. Iets wat me opvalt bij het tanken is, zoals ik alreeds eerder had gemeld, dat het moeilijk is om de tank goed vol te krijgen.Met veel knijpen (en afslaan) krijg je de tank goed vol.
Wat mij verder opvalt is dat ik gemiddeld zo'n 35 liter tank per tankbeurt, en met het spaarzame verbruik komt je dan zo'n 750 km verder, wat op zich helemaal niet gek is. Als ik de specificatie bekijk dan zou de tank een inhoud van 46 liter moeten hebben en je dus een goede 200 km verder op een tank zou moeten komen.Dat lijkt me een stuk prettiger, ik sta tenslotte niet zo graag (of zo min mogelijk) bij de pomp.
Ik vraag me af waar deze inhoud dan blijft en of andere Aveo-rijders dit ook bemerkt hebben?
Verder heb ik de de kosten van 3 naar 4 sterren opgewaardeerd, ik vind het verbruik meer dan acceptabel en heb nog geen overige gemaakt. De betrouwbaarheid van 4 naar 5 sterren opgewaardeerd aangezien de Aveo echt geen hikje heeft vertoond en alles functioneert zoals het moet functioneren.
afscheid van de Aveo
- 89.234 km
Vandaag heb ik afscheid van de Aveo genomen. Niet omdat deze niet beviel maar omdat ik gewoon op zoek was naar (behoorlijk) meer kofferbakruimte en dus naar een stationwagon. Deze heb ik afgelopen week aangeschaft en werd vandaag geleverd. De nieuwe auto is trouwens een Renault Megane Estate 1.5 Dci GT-line geworden.
Toch wil nog nog even mijn laatste ervaringen delen omtrent de Aveo.
De Aveo is een fijne wagen welke, voor het segment, lekker ruim is en vlot rijd. Daarbij is hij zeker onderhoudsvriendelijk te noemen en absoluut zuinig. Al met al een fijne, betrouwbare wagen. Ik had hier zeker nog vele kilometers mee gereden als de noodzaak voor een grotere kofferbak niet zo aanwezig was geweest.
De plastic delen van de Aveo had wel van iets fijner materiaal mogen zijn. Dit harde plastic doet eigenlijk een beetje afbreuk aan de Aveo. Overigens alle bedieningselement zijn prima te noemen. Deze komen uit de stal van Opel en zijn stevig en doen wat ze moeten doen. Praktisch zijn ook de opbergvakjes naast de radio en mijn persoonlijke favoriet is de aansluiting in het dashboard kastje voor de USB ingang, hier sloot ik mijn IPhone of Ipod op aan met een snoertje naar het opbergvak naast de radio en in het klepje van het dashboard was een uitsparing aanwezig zodat het snoertje niet klemde. Dat noem ik nog eens een goed ontwerp-detail. Verder zijn de stoelen echt prima te noemen, gebruikte materialen zijn degelijk en bood de stel goede verstelmogelijkheden zodat er altijd een goede zit gevonden kon worden. Zowel been en hoofdruimte (ik ben 1.87 m) in overvloed aanwezig. Ook de achterpassagiers kunnen en prima plek vinden en hebben zowel been- als hoofdlengte genoeg.
De kofferbak bied genoeg ruimte. Ook weer een handig detail is de dubbele bodem in de kofferbak is een handig detail. Losse rommel kan netjes onder de dubbele bodem blijven en slingert niet door de wagen. Wanneer er een aantal koffers meemoeten laat je de plank van de dubbele bodem er uit en levert dit meer kofferruimte op.
Ik kijk met plezier op mijn rijperiode met de Aveo terug en kan deze dan ook warm aanbevelen voor mensen die in dit segment zoeken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.