BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2010) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 Roadster sDrive23i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 147.311 km |
KM-stand laatst | 158.750 km |
Bijna een jaar ervaring met de Z4!
- 156.150 km
Na ons korte avontuur (6 maanden) met een prachtige Z4 E85 2.5i hebben we voor deze Z4 E89 23i gekozen. De E85 beviel heel erg goed maar we wilden ook in de winter (niet met pekel) genieten van de Z4 en daarom leek een hardtop ons wel fijn. Daarnaast is de E89 wat ruimer en dat is prettig met mijn 2 meter lengte.
De E89 heeft een 2.5 liter 6 cilinder N52-blok met sportautomaat in de kleur Havanna (grijs met bruine gloed) uit 2010. Het is een mooi complete uitvoering met een Design Pure White interieur. Dat bestaat o.a. uit sportstoelen in crème Nappa-leder. De auto is van binnen en buiten in topconditie. En dat blijft ie, ik ben er zuinig op maar gebruik 'm wel waarvoor ie bedoeld is.
We hebben de E89 nu bijna een jaar en hebben er ruim 9000 km mee gereden. En iedere kilometer was een genot. Wat een fantastische auto! Hij stuurt goed, de BMW Sportstoelen zitten heerlijk (met verstelbare zitting-lengte), hij is prachtig om te zien en klinkt fantastisch.
Begin dit jaar gaf het automatische cabriodak een storing. Dat bleek een sensor te zijn en die is vervangen. Jammer maar dit soort dingen komen nu eenmaal weleens voor bij de complexe techniek van zo'n dak.
Verder is het starten-lopen en geeft de auto geen verkeerde kick.
Het verbruik over de afgelopen 9000 kilometer is 1 op 9,2. Vind ik meevallen want ondanks dat ik de auto altijd rustig warm rijdt (fijn dat er een olietemperatuurmeter aanwezig is), geeft ik 'm op zijn tijd ook lekker op z'n donder. Dat is verslavend want het geluid van die 6 in lijn is zó geweldig als je 'm lekker doortrekt ....brrr....kippenvel. Overigens klinkt ie laag in de toeren ook heerlijk, lekker 'zwaar'.
Het comfort van de Z4 is verrassend goed. Natuurlijk is het een sportauto en geen Citroën maar echt oncomfortabel is ie niet. Lange afstanden zijn ook een genot! Het fijne is dat je er lekker rustig mee kunt toeren in stand 'normal' maar als je 'm in 'Sport' of 'Sport-plus' zet dan verandert de auto echt. Gasrespons is dan veel directer en de automaat schakelt een stuk sneller en op hoger toerental.
Nog een groot pluspunt: je zit lekker diep in de auto en de verwarming en de airco zijn zeer goed zodat je met heel warm weer goed open kunt rijden. Maar ook bij lage temperaturen en droog weer kan het dak open en zit je niet in de kou. Ik rij eigenlijk zelden met het dak dicht.
Komende maand mag de auto voor een verse APK en een grote beurt bij de BMW-specialist. Even laten vertroetelen! Dat heeft ie verdiend!
Grote beurt + APK
- 158.750 km
Wat is er na een heerlijk zomer te melden? Nou, dat die zomer een succes is geworden door de heerlijke Z4. We hebben ervan genoten. Overigens niet alleen in de zomer. Vorige week, op een zonnige maar koude dag, nog heerlijk een rit gemaakt met, uiteraard, het dak open.
We hebben sinds april een nieuwe Tesla Model Y. Ik heb al een paar keer geroepen dat dat de beste auto is die we ooit hebben gehad (en dat zijn er heel veel geweest). En toch rij ik liever in de Z4. Als ik zou moeten kiezen en een auto weg zou moeten doen dan zou toch de Tesla eruit gaan.
In september is de Z4 naar de BMW-specialist geweest voor een grote beurt en APK. We kregen een compliment over de staat van de auto. De beurt is uitgevoerd zonder op- of aanmerkingen. Alleen de voorbanden zijn bij de volgende beurt aan vervanging toe.
Anderhalve maand na de beurt heb ik toch maar besloten om de banden alvast te vervangen. Er zit nog wel 3.5mm profiel op maar ik zie ook wat miniscule droogtescheurtjes. En met banden moet je niet sollen! Het is je enigste contact met de weg. Dus er zijn 2 nieuwe Continental Sportcontact-7 banden gemonteerd. Achter zijn ze nog in goede staat, met nog zo'n 5-6 mm profiel.
In de winter hoop ik ook veel met de Z4 te rijden. Behalve als er gepekeld is. Daar moet de auto tegen kunnen, ik weet het. Maar ik doe het toch liever niet. Dan maar met de Tesla :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW Z4 Roadster sDrive30i Executive Carplay Navigatie PDC Automaat! Memory Xenon 260PK!
- 2010
- 199.670 km

BMW Z4 Roadster sDrive20i Executive Sportstoelen Leer/Alcantara Automaat Boekjes aanwezig Atacama Geel Stoelverwarming Zeer nette auto! Airco Parkeersensoren Windscherm
- 2011
- 111.570 km

BMW Z4 Roadster (e89) Sdrive23i / M-sport / Navi / M-chassis / Design Pure Impulse / Styling 326 / MANUAL!
- 2011
- 115.545 km