BMW Z4 Roadster sDrive23i (2009) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 Roadster sDrive23i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 36.320 km |
KM-stand laatst | 36.800 km |
Leuk leuk leuk!!!
- 36.800 km
In plaats van 1 nieuwe auto besloot ik - op aanraden van mijn vrouw - 2 gebruikte te kopen. Een gewone "saaie" gezinsbak, een Toyota Avensis stationwagon en een leuke cabrio erbij.
Al snel had zich een favoriet aangediend: Een Mazda MX-5. Leuk, betaalbaar en lekker vlot. Mijn zwager heeft er eentje en al snel was een ritje geregeld.
Dat viel echter tegen....... Het rijden was leuk, maar het erin passen niet! Ik pas er maar net aan in (hoofd zit klem tegen ijzeren stang in de kapconstructie) en mijn vrouw moest continue met opgetrokken benen zitten, hetgeen na een tijdje toch oncomfortabel wordt.
Beetje een desillusie, want ik had mijn zinnen wel op de MX-5 gezet. Wat dan?
- Alfa Spider : Ben niet zo'n Alfa fan. Mooie auto's maat te veel gedonder.
- BMW Z-series: Z3 te oud, Z4 E85 vind ik niet mooi en Z4 E89 Tja die wel maar wel een tikkie duurder dan begroot.
- Mercedes SLK series: Eerste serie te oud, 2e serie niet mooi en derde serie wel mooi, maar ook prijzig.
Toyota MR2: Leuk maar weinig beschikbaar en de jongste modellen zijn toch ook al minimaal 12 jaar oud.
Porsche Boxter: onbetaalbaar of te oud en ook te duur in onderhoud.
Een nieuwe MX-5 dan? Ook wezen "passen" maar ook een "no go! De SLK en Z4 passen wel ; de Z4 zelfs royaal. De Z4 valt duidelijk meer in de smaak bij mijn vrouw; ik vond hem al mooier.
OK. Dan maar wat meer geld er tegen aan als we het dan toch gaan doen! Maar dan wel een 6-cylinder!
In Nederland gekeken, maar de meeste hebben te veel op de teller staan naar mijn zin, zijn te duur of vallen om andere redenen af. In Schiedam ben ik geweest bij de BMW dealer voor een proefrit van een Z4. Vraagprijs : dik € 31K en waar staat de auto dan als je na het maken van een afspraak komt? Achteraan op een parkeerterrein onder het stof en andere vuiligheid! Blijkbaar niet de moeite waard om even netjes te maken.
Die auto had ondanks de slechts 55.000km al een aardig zwaar leven achter de rug. Nee dank u; niet voor mij.
Dan maar zoeken in Duitsland. Zoekcriteria:
1. een 23i sDrive
2. handgeschakeld
3. max. 50.000km op de teller.
4. Dealer onderhouden en schadevrij
5. PDC voor en achter
6. Kleur grijs metallic, havanna of zwart
7. Leren interieur, cognac, beige of rood (volgorde van voorkeur)
8. Verkoop via een betrouwbaar autobedrijf of liefst een BMW Dealer.
De handgeschakelde versie komt voort uit de eerdere proefrit in Rotterdam waarbij ik de automaat niet vond overtuigen. Bovendien vind ik schakelen in zo'n auto bepaald geen straf en deze is zo soepel dat je met 40km/u in de 5e versnelling probleemloos weg trekt.
Uiteindelijk 2 auto's gevonden en via Nick Huiskes van Mijn Autocoach.nl een afspraak gemaakt. Zij gingen de import helemaal verzorgen. Kost me te veel tijd en vrije dagen en zij regelen alles inclusief de aankoopkeuring.
De eerste keus stond bij een enorme BMW vestiging in de buurt van Frankfurt al snel bleek het een schot in de roos. Een zeer goed onderhouden auto met minimale gebruikssporen en in smetteloze staat. Deze dealer had wel de moeite genomen om de auto netjes te poetsen.
Eind maart is de deal gemaakt en toen begin het lange wachten. Op Bevrijdingsdag mochten we de auto in ontvangst nemen. En gelijk natuurlijk de kap naar beneden en lekker toeren. Een feestje!
Plussen:
- Prachtige auto (maar ben bevooroordeeld)
- Die 6 cylinder...!
- Rijdt heerlijk en soepel.
Minnen:
- Nog niet ontdekt.
Apart:
- Geen alarm. is blijkbaar in Duitsland niet gebruikelijk of in elk geval pas bij veel hogere nieuwwaarde. Is nog wel een discussiepuntje met de verzekering.
- Geen BT voor de telefoon. Rare jongens die Duitsers! Wel een loei duur Pro navigatiesysteem van € 3.000 maar geen € 300 meer voor een BT verbinding.
- Geen cruise control. Schijnt ook niet te kunnen zonder serieuze kosten.
Allemaal geen ramp; alleen het alarm en de BT ga ik waarschijnlijk wel aftermarket laten inbouwen.
Tot zover de eerste ervaringen. Het rijden is een genot. Ik hoop, denk en verwacht dat ik nog hééél lang plezier van deze auto zal hebben. Alleen als ik een grote prijs in de Staatsloterij win komt er Boxter GTS; anders blijf ik nog heel lang in deze rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW Z4 Roadster sDrive 35is High Executive M-sport Cruise Navi Cabrio Dealer onderhouden
- 2013
- 57.700 km

BMW Z4 Roadster SDrive35is High Executive|E-Stoel|Xenon|Gara
- 2013
- 158.950 km

BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive M-sport Stoel & Stuurverw. | Adapt. Demping | Keyless | Cruise Control
- 2011
- 124.217 km