BMW Z4 roadster 3.0i (2003)

autoreview

BMW Z4 roadster 3.0i (2003)

Signalement

UitvoeringZ4 roadster 3.0i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf19.750 km
KM-stand laatst22.200 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 22.200 km

Mijn autohistorie (en referentiekader) is een Alfa Romeo 147 1.6, een Honda S2000 en mijn voorlaatste auto is een BMW 330i Executive. Daar heb ik 2,5 jaar in gereden. Een perfecte auto. Echter een nadeel voor mij, het is geen cabrio. En dat is iets wat ik toch erg ging missen. Wanneer je eens een cabrio hebt gehad (en je weet dat het dak bijna altijd open kan; iets wat veel coupecabrio-rijders niet begrepen hebben) kun je dat gevoel niet snel meer missen. Bovendien past de Z4 beter bij mij en mijn leeftijd dan een sedan.

Sinds de introductie van de BMW Z4 vond ik het model mooi. De typerende Bangle-lijnen komen hierin, naar mijn idee, op de juiste manier naar voren. Een auto die misschien niet iedereen even mooi zal vinden. Maar dat hoeft ook niet. Ik denk dat Z4 eigenaren daar ook niet op zitten te wachten. De Z4 is het tegenovergestelde van een Volkswagen EOS waar geen spannende lijn in te vinden is, waar juist heel veilig de standaard (en geaccepteerde) VW-elementen in zijn overgenomen. Ook het interieur van de Z4 is apart en eigentijds. Ik houd er wel van als een merk afwijkt van \'de rest\'.

De keuze is gevallen op de 3.0i met 231pk. Dit is dezelfde motor als in mijn vorige auto, de 330i. Echter zit er nu een 6-bak achter. De verhoudingen zijn lekker en korter, het past beter bij deze auto. Al was, los van de verhoudingen, de zesde versnelling voor mij niet echt nodig. De motor kende ik al, daar ben ik erg positief over. De 3.0 liter 6-in-lijn van BMW loopt perfect en klinkt heerlijk. Hij pakt altijd lekker op, heeft voldoende vermogen en zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 in 5,9 seconden. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Prima waarden voor een dergelijke auto met een gewicht van 1265kg.

Het weggedrag van de Z4 is dik in orde. Het relatief lage gewicht zorgt voor een sportief rijgedrag. In de normale stand is de auto prima rustig te rijden. Door het indrukken van de sportknop krijg je o.a. een betere gasrespons en meer gevoel in het stuur (iets zwaarder; al is het nog steeds relatief licht). In de sportstand is de auto wel iets zenuwachtig op het gas. In de stad of file is dat niet zo prettig. Gelukkig heb je als rijder de keuze. Onder mijn auto zit een sportievere uitlaatdemper die vooral bij gas zich iets meer laat horen. Bij normaal rijden is de uitlaat gelukkig niet aanwezig. Bij gas los hoor je wat subtiele plofjes.

Veel onderdelen van de Z4 zijn gelijk met die van de E46 3 serie. Dus daar zit het wel goed mee. De kwaliteit van het interieur is naar mijn idee wel iets minder dan de overige modellen van BMW. Op de materialen heb ik weinig aan te merken. Bij het dichtgooien van de deuren hoor je een wat blikkerig geluid. Het interieur is ook niet volledig rammelvrij op slechte wegen. Al met al geen groot probleem.

Verder is de auto erg luxe en kom je niets tekort. Mijn Z4 heeft onder andere elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen, elektrisch dak (standaard op de 3.0i), Hifi-Professional (tien speakers) en Navigation Professional. Het navigatiesysteem is overigens minder intuïtief dan de interface van bijvoorbeeld TomTom, maar het voldoet wel. Ik heb de auto ook uitgerust met het M sportstuur van de Z4(M). Dit stuur is een stuk dikker en ligt daardoor lekkerder in de hand.
Echt koude dagen heb ik nog niet meegemaakt, maar de verwarming lijkt wat minder warmte af te geven dan die van de S2000. Al was de Honda S2000 soms te extreem, zeker aangezien daar ontzettend hete lucht recht op je schoenen aan het blazen was. In de Z4 zit je echter iets meer uit de wind.

De bagageruimte is voor roadsterbegrippen nog behoorlijk ruim. Je kunt er wat weekendtassen in kwijt of de bagage voor twee personen tijdens een vakantie (al zullen koffers er niet in gaan door de vorm van de ruimte).

Tot dusver bevalt de auto mij uitstekend!

PROBLEMEN

  • 22.200 km

Geen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.