BMW Z4 roadster 3.0i (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 roadster 3.0i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 133.000 km |
Wel iets anders dan een Mx-5.
- 67.000 km
Na met veel plezier vanaf 2000 in twee Mazda Mx-5 -en te hebben gereden vond ik het nu eens tijd om op een ander merk over te gaan.
Net als de beide MX-5 en en de Volvo V70 D5 heb ik deze BMW Z4 ook in Duitsland gekocht.
Ik zocht naar een "dikke" 3.0 liter, hij moest Navigatie hebben, Xenon, 18 inch velgen, M- onderstel, een Hifi pro system en minder dan 100.000 km hebben gereden.
In Stuttgart heb ik deze Z4 gekocht bij een particulier. Alle boekjes zaten erbij. Hij had 67000km. op de teller, BMW dealer onderhouden en als 2e auto gebruikt.
Heb de auto uitgebreid bekeken en bereden en de koop was rond.
In iets meer dan een uurtje was het uitvoerkenteken geregeld en zo kon ik de auto over de weg naar Nederland rijden.
Tja wat kan ik erover zeggen. Eigenlijk mag je deze auto niet met een Mx-5 vergelijken. Is in aanschaf bijna een keer zo duur en heeft een keer zoveel vermogen.
Op deze Z4 zit alleen al voor meer dan 16000 euro aan opties. Ik zal ze niet allemaal opnoemen.
Wat belangrijker is.... hoe rijdt een Z4, hoe is het verbruik en wat zijn de onderhoudskosten.
Ik zal deze rieview mbt. het laatste regelmatig updaten.
Oplettende lezers van de Autoweek hebben mijn review over de MX-5 een maand geleden al kunnen lezen in de Autoweek.
Over het verbuik kan ik al iets zeggen.
Dit is bijna hetzelfde als een Mx-5.
Let wel, dit is een 3.0 liter Vanos motor. Ik heb op de terugweg van Stuttgart naar Hengelo (550 km.) 1:14,3 gereden.
Regelmatig in de 6-e versnelling en 140 km/u op de teller.
Maar ja daar koop je deze auto natuurlijk niet voor.
Er zit een sportknop in en als je die indrukt dan lijkt het of de auto spreekt en zegt.... kom op, geef me eens op mijn donder, harder, harder.
Dat harder is zowel letterlijk als figuurlijk. Alles wordt ineens stugger, hij stuurt zwaarder, alleen het gaspedaal niet. Je hoeft er maar iets aan te komen en hij schiet als een raket weg.
Wat een beest.
Ben in Nederland al even uitgedaagd door een wit "Petje" in een GTI met LM. velgen die duurder zijn dan de dagwaarde van de auto.
Lang heeft hij niet kunnen genieten van het uitzicht op de achterkant van de Z4 want die verdween als een afgeschoten kanonskogel.
Een Z3 was voor mij geen optie, niets mis mee maar die lijkt uiterlijk te veel op een Mx-5. De rondingen bedoel ik.
Het uiterlijk van een Z4 zal net als een 5 serie niet iedereen aanspreken.
Ik ben een fan van Chris Bangle.
Deze Z4 is mooi met zijn scherpe lijnen en hoeken.
Lijkt van voren een beetje op een Rhinoseros.
Ik ben er in iedergeval blij mee. En hoop op vele mooie kilometers.
- 70.700 km
Naar de BMW dealer geweest. De auto is voorzien van een BMW alarm.
Met kantelsensor ed.
Alleen wil Interpolis graag een certificaat bij diefstalschade.
Daarom heeft de dealer er een Nederlands SCM certificaat voor afgegeven.
Alleen...... bleek dat mijn vm. Duitse Z4 niet was voorzien van een interieursensor. Deze zit normaal gesproken ingebouwd in de console net achter de handrem en is van buiten niet waarneembaar.
Het was mij nl. al opgevallen dat bij inschakelen van het alarm (dat automatisch gaat bij het vergrendelen van de portieren) met de kap naar beneden je rustig het dashboard kastje kon openen zonder dat er een alarm afging.
Dus was ik voor de kale sensor, zonder inbouw 150 euro armer.
Het activeren ging verder via de laptop van de dealer.
Op het Duitse Zroadster forum is daarover al veel geschreven.
Blijkt dat de eerste generatie interieursensoren veel storing gaven.
De versie die er nu in zit is voor het laatst gewijzigd in 2007.
Het alarm werkt nu zoals het hoort.
Een dikke 6 cilinder hoort bij stationaire loop geen bijgeluiden te maken.
Het viel mij op dat er een ratelend geluid kwam uit een zwart kastje naast het inlaatspruitstuk.
Volgens de dealer is dit de versteller. In Duitsland heet dit de DISA. Zorgt voor een goed luchtmengsel.
Volgens de dealer kan dit rammelen geen kwaad.
Mij stoorde het en ik heb het ding laten vervangen. Is van het merk Bosch. Op het Duitse forum is hier ook veel over geschreven.
Is een bekende BMW kwaal. Deze versteller zit op meer BMW"'s.
In 2004 is er een modificatie voor gekomen.
Kost 154 euro.
Nu loopt de motor zoals het hoort.
SOUNDGENERATOR.
Op een Amerikaans forum gelezen dat alleen de BMW Z4 3.0 een soundgenerator heeft.
BMW geeft hier geen ruchtbaarheid aan.
Een vriend van mij viel het op dat mijn Z4 3.0 een prachtig geluid maakt bij accelereren.
Hij heeft ook een Z4 3.0.
De grote truuk is nu dat je binnen 2 minuten heel makkelijk isolatieschuim uit de soungenerator kunt halen.
De 3 liter maakt dan een prachtig aanzuiggeluid. Als je het te veel vindt dan kun je en deel van het schuim terugplaatsen.
Je hoort dit alleen bij accelereren en dit lijkt op het geluid van een open luchtfilter.
Ik heb dit bij mijn Z4 gedaan.
Ik heb dit schuim ook uit de soungenerator van de Z4 van mijn vriend gehaald.
Deze zit nu iedere keer met een smile van oor tot oor in zijn auto.
Vreemd dat BMW hier geen ruchtbaarheid aan geeft. De BMW dealer was hier niet bekend mee omdat dit iets is dat nooit kapot gaat.
Vakantie in Kroatie/Oostenrijk
- 75.000 km
Net terug van vakantie in kroatie.
Inmiddels gelezen dat meer Z4 3.0 rijders de sound generator hebben ontdekt en een deel van het schuim hebben verwijderd voor een mooier geluid.
Totaal in deze vakantie iets meer dan 4000 km. gereden.
Gelukkig zonder problemen.!!
We zijn er drie weken mee weg geweest. Onze grootste koffer pastte erin en er was nog ruimte over voor kleine tasjes.
Alleen op de heen en terug reis over de snelwegen hebben we de kap dicht gedaan.
Verder alleen maar genoten van deze auto.
De BMW navigatie werkte perfect en is erg snel in het(her)berekenen. De processor in deze Navi is stukken sneller dan de Volvo navi in de V70 D5.
Je krijgt in een Z4 (zeker deze met 18 inch velgen, M onderstel en grijze kap) veel aandacht van voetgangers en mede weggebruikers.
Ik kwam erachter dat veel dikke Duitsers op de snelweg naar rechts gaan als de priemende Xenon lichtjes van de Z4 hen van achter naderen.
Ik heb sinds de aanschaf 7000 km gereden en moest 1 liter olie bijvullen.
Bij de 3.0 liter hangt het olieverbuik sterk af van het toerental dat je maakt. Volgens BMW is dit helemaal normaal.
- 76.900 km
Aanvulling op vorige reviews.
Omdat ik dicht bij de Duitse grens woon en ik van alle auto's die ik tot nu in mijn bezit had een keer wil uitproberen hoe hard ze kunnen heb ik de Z4 ook maar eens op de Duitse A31 op zijn staart getrapt.
220 km/uur staat in een mum van tijd op de teller.
Dan ontstaat er een gevecht tussen PK's met de luchtweerstand.
Het duurt dan een tijd tot de naald van de snelheidsmeter op 250 km/u staat. Dit bereik je in de 5e versnelling met de sportknop ingedrukt. De auto loopt dan langzaam in de begrenzer. De 6e is een overdrive.
Heb toen maar gauw gas terug genomen want je moet dan wel erg anticiperen op mogelijk naar links komend verkeer dat wil inhalen.
Het lijkt net of iedereen stilstaat.
Ik moet zeggen, de stoffen kap geeft geen krimp en de auto ligt als een blok op de weg.
Dit zal komen door het M- onderstel.
Leuk om een keer uit te proberen. Maar ik vind het accelereren en even snel inhalen toch leuker.
Ik ontdekte dat de rechterruit bij het naar beneden gaan begon te kraken en te piepen. Op een Duits forum (Zroadser)had ik al gelezen dat dit ontstond omdat het rechter raam minder vaak geheel geopend wordt dan het linker raam. Beide ramen gaan nl. een klein stukje naar beneden als je de kap naar benden doet.
Ik heb een gebruiksaanwijzing gevonden hoe dit gepiep te verhelpen.
Een kwestie van een kabeltje insmeren.
Daartoe moet de portierbekleding worden verwijderd. Als je weet waar de schroeven zitten verborgen is dit niet moeilijk.
Je moet dan nog wel even het isolatiemateriaal weghalen.
Dit zit achter de portierbekleding op het portier gelijmd
Het kabeltje insmeren en het gepiep is weg. Zo voorkom je ook dat het motorretje van de ruitbediening doorbrand. Dit is geen goedkope reparatie.
Wel goed de isolatie vastlijmen.
Niet zoals in mijn geval het even vastdrukken want dan ontdek je bij het autowassen een klein plasje water op de rechter vloermat en moet je de bekleding opnieuw verwijderen en de isolatie lijmen.
Als het hierbij blijft ben ik tevreden.
Ik ben een sportieve rijder en merk dat je met deze auto zuining kunt rijden, rond de 1 op 12.
Gaat het iets sportiever zoals ik dan zit je rond de 1 op 10,4.
Niet slecht toch voor een 3.0 liter?
- 77.000 km
De Z4 wordt deze winter bijna niet gebruikt. Alleen als het wegdek droog is mag hij even met de baas buiten spelen.
Verder staat hij aan de druppellader.
Bij ons in de straat wordt niet gestrooid.
Op een glad/besneeuwd wegdek is het bijna onmogelijk om
normaal (weg) te rijden.
Door de achterwielaandrijving en het hoge vermogen in combinatie met het relatief lage gewicht slingerd de auto alle kanten op.
In het instructieboekje staat dat je de DTC kunt activeren.
Dat kan,maar dan nog is het een heel avontuur.
Doe ik dus maar niet meer. Gewoon wachten tot het echt dooi is.
Spoorverbreders
- 77.600 km
Maandag moest ik voor mijn werk een rit met de auto maken. Mijn vrouw was met de andere auto weg.
De Z4 heeft de hele winter aan de druppellader gestaan.
Starten was maandag geen probleem.
Maar...toen ik beneden kwam lag er alweeeeer een paar centimeter sneeuw.
Het is nu toch wel een keertje goed geweest met die winter. Ben aan de zomer toe. Sneeuw is leuk tussen kerst en oud en nieuw en op de wintersport
Ik ben het zat.
Maar goed, maandag toch maar gaan rijden, glibber de glibber met DTC uitgeschakeld.
Vorige week heb ik op de Z4 H&R spoorverbreders gemonteerd.
Wordt geleverd met 20 nieuwe wiel bouten en 4 wielsloten.
Achter 2 x 2 cm en voor 2 x 1,5 cm.
Deze spoorverbreders zijn in Duitsland bijna een klassieker voor de Z4.
Wordt heel veel gemonteerd. Er zit nl. voor de Duitsers een TUV certificaat bij en hoeft daarom niet appart gekeurd te worden.
Het weggedrag is er een beetje door veranderd. Hij reageert minder op spoorvorming.
Optisch is het een heel stuk verbeterd. Hij lijkt nu nog breder omdat de wielkasten beter gevuld zijn zonder dat de wielen te ver naar buiten steken. Zie de 2e foto.
Vanmiddag was het koud maar droog. Even de auto gewassen en een lekker ritje gemaakt.
Update
- 81.500 km
Sinds de aanschaf vorig jaar augustus 14000 km gereden (incl. vakantie in Kroatie) geen enkel probleem gehad. De beresterke 3.0 liter gilt het uit van plezier als je hem lekker op zijn donder geeft.
Ben er inmiddels wel achter dat sommige autorijders afgunstig zijn. Dit merk je op de snelwegen. Sommigen vinden het leuk om, als je hen van achter nadert exact 120 km/u met hun (lease)auto te rijden en wel even voor politieagentje willen spelen. Gaan dan niet naar rechts of tergend langzaam naar rechts.
Laatst ben ik stout geweest. Gaspedaal ingetrapt en er rechts voorbij gestoven. Ik weet dit in Nederland niet mag maar het luchtte wel lekker op. Volgens mij zag ik die auto in de verte nog even met zijn koplampen knipperen terwijl hij nog steeds onnodig links reed. Hij was inmiddels zo ver achter mij dat ik het niet goed meer zag. De kneus.
Komt denk ik omdat ik regelmatig in Amerika autorij en daar mag rechts inhalen wel.
Dit is ook de ervaring van een Ferrari rijder die ik ken.
Typisch Nederlands denk ik. Niet te ver boven het modale maaiveld uitsteken anders kappen ze je af.
Is in Duitsland en zuidelijke landen wel anders. Daar steken ze de duim op als ze je zien rijden. Vooral Italianen vinden het allemaal prachtig.
Heb afgelopen vrijdag met 38 graden gereden van Amsterdam naar huis.
Kap dicht en airco aan. Heerlijk koel.
Moest voor mijn werk daar zijn en kon om 16.00 uur ( Nederland Brazilie begon) via de A1 naar Twente rijden. Heb 163 km gereden zeer ruim binnen 1,5 uur. Weet waar de flitspalen staan en de KLPD-ers zaten toch voetbal te kijken.
Dus wie een grijze Z4 langs heeft zien vliegen. It was me!.
Nerveuze oliepeilsensor
- 85.000 km
De regentijd is nu aangebroken. Valt niet zoveel met de kap naar beneden te rijden de laatste dagen.
Vandaar even tijd voor een update.
De auto doet het uitstekend.
Het gele lampje van het olieniveau gaat af en toe branden als je de motor uitzet. Het gekke is, de auto staat horizontaal en als ik het oliepeil bekijk met koude motor dan staat het niveau op 3/4. Prima dus.
Nou is een geel lampje bij BMW niet erg. Pas als het rood is dan moet je oppassen.
Ik heb de laatse keer bij km. 73000 1 liter olie bijgevuld.
Alles ok dus. In 12000 km weinig verbruik.
Volgens mijn monteur is het een nerveuze oliepeilsensor.
Niets aan doen dus. Meten is weten niet waar.
Ik kan nog steeds niet wennen aan die lange onoverzichtelijke neus.
Gisteren even boodschappen doen, vergat achterwaarts in te parkeren en weer zat ik met de onderkant van de front spoiler over een trottoirbandje te schuren.
Op het Duitse internet viel mij trouwens op dat de prijzen voor gebruikte 3.0 Z4's op dit moment hoger liggen dan toen ik een jaar geleden deze auto in Duitsland kocht.
Hoe zou dit kunnen?
Onze oprit wordt nu opgesierd door nog een BMW.
Mijn zoon heeft een 530d high exe. gekocht.
Het nieuwere type dat door Chris Bangle is ontworpen.
Wat een beest. Ik accelereer sneller met mijn Z4 3.0 maar die 530d heeft 500 nm koppel en maakt mij erg zenuwachtig als hij achter mij rijdt op de snelweg. Ik kan hem moeilijk losrijden.
Accu
- 86.000 km
Bemerkte af en toe dat het rode lampje met het accu symbool ging branden.
Na even gereden te hebben ging dit ook weer uit.
Waarschijnlijk is de accu aan het eind van zijn levensduur want de Z4 heeft nog zijn eerste accu.
Tijdens de vakantie heb ik de auto maar aan de druppellader gezet.
Maar het lampje ging toch weer branden en gistermorgen wilde de auto niet meer starten.
Accu laten doormeten. Resultaat... kapot.
Voor 148 euro een nieuwe laten plaatsen.
Moest een speciale zijn met gasafvoer omdat hij achterinde kofferruimte zit.
Als het hier bij blijft dan teken ik ervoor want verder werkt alles nog prima en het is nog steeds een feestje om er mee te rijden.
Sneeuw
- 87.000 km
Dit is de tweede winter die de Z4 meemaakt.
De auto wordt bijna niet gebruikt. Moest hem vorige week noodgedwongen gebruiken voor een rit naar Apeldoorn. In de sneeuw met DTC uitgeschakeld want anders kom je helemaal niet weg.
Op de A1 ging het wel. De auto rijdt nog steeds prima, een beer van een motor.
Alleen.... tot je op besneeuwde ongestrooide binnen weggetjes komt.
Wel of geen winterbanden, het maakt niets uit. Er zit bijna geen gewicht achterin maar wel veel vermogen op de achterwielen.
Je slipt en glibberd alle kanten op met de achterwielaandrijving.
Kortom de Z4 is geen auto om in de sneeuw mee te rijden.
Op het Duitse Z4 forum staat een foto van iemand die rijdt met 3 zakjes strooizout van 25 kg. in de kofferbak.
Of dit nu ideaal is.
Van mij mag het wel weer gaan dooien.
Maar het blijft voor mij een super auto. Alleen voor mooi weer.!!
Remschijven
- 87.500 km
Blijkt dat de remblokken aan de voorzijde bijna op zijn.
Ik ga deze zelf vervangen en zet er meteen nieuwe schijven op.
Dit is een klus die je zelf makkelijk kunt doen. Bij de laatste beurt vertelde de monteur dat de schijven aan vervanging toe zijn als er nieuwe blokken op moeten.
Heb de schijven en de blokken op e-bay in Duitsland besteld.
Dit zijn remschijven voor de Z4M met de gaatjes.
Andere achterlichten en zij knipperlichten
- 88.250 km
Vond het gele glas van richtingaanwijzers achter en opzij in verhouding tot het model auto niet echt mooi.
Heb op ebay in Duitsland een set nieuwe achterlichten met wit glas voor de knipperlichten gekocht. Het zelfde gedaan met de zij knipperlichten. Het achteraanzicht is nu veel mooier. Zie 2e foto. Vooral met de grijze lak en het grijze dak.
Het valt mij nu onderhand op hoe weinig grijze Z4's een grijze kap hebben.
De meesten hebben standaard zwart.
Dit is in mijn ogen mooier als je een (donkere)zwarte auto hebt.
Grote beurt met gebroken veer.
- 88.850 km
Er was nog 1800 km te gaan volgens de display voor de eerste grote beurt met bougies ed.
Door het probleem hieronder heb ik toch maar een afspraak gemaakt.
De APK moest voor 8 augustus 2011. Dus dat kon op 9 juni ( twee maand eerder mag) ook meteen meegenomen worden.
Want twee weken geleden knapte er iets in het rechter portier.
Het raam wilde niet meer open.
Een bekende Z4 kwaal. Kabel gebroken. De motor werkte nog wel.
Kosten... 150 euro excl. btw. en zonder arbeidsloon. 1,5 uur werk.
Tijdens de beurt belde de monteur.... er is rechtsachter een veer gebroken.!!
Ook een veelvoorkomende BMW kwaal.
Had de laatste weken wel een krakend geluid gehoord toen ik over een drempel reed. Verder merk je hier niets van.
Dus vervangen die veer.
Verder zijn alle filters vervangen, remvloeistof, bougies en natuurlijk 6 liter olie, bijna 19 euro per liter.
De nieuwe sport schijfremmen met remblokken waren net vervangen door mijzelf.
De bougies zijn longlive en dus bij BMW extra duur.
Ze gaan wel 100.000 km mee volgens de dealer.!
Dat dan weer wel.
Maar goed de ZZZZ is weer klaar voor de komende zomer.
Heb er in 2 jaar ongeveer 21000 km mee gereden.
Maar ach als je dan weer rijdt ben je de kosten van het onderhoud weer vergeten.
En rijden doet hij gelukkig als de beste.
Eibach
- 88.850 km
Voor de APK heeft de monteur er zolang een andere veer onder gezet.
De Z4 heeft een M- onderstel. Met M- schokbrekers ed.
Alleen vond ik de auto t.o.v. de basis uitvoering nog vrij hoog op zijn wielen staan. De veren van de M maken de auto 1,5 cm. lager dan de standaard uitvoering.
Omdat ik niet weer met een gebroken veer wil komen te zitten heb ik een Eibach Prokit besteld.
Deze kit had ik ook op de laatste Mx-5 zitten en beviel mij erg goed.
Comfortabel op lage snelheden en stugger op hogere snelheden.
Maakt tevens de auto rondom 3 cm lager.
Zie deze review van een andere gebruiker met een foto.
http://www.z3forum.nl/lofiversion/index.php/t9568.html
Nog een keer Eibach
- 89.000 km
Heb inmiddels al weer een aantal km's met de Eibach Prokit gereden.
Opvallend is dat het weggedrag, ondanks het M- onderstel aanmerkelijk is verbeterd.
Hij is 1,5 cm lager dan met de veren van het M- onderstel maar dit is precies genoeg. De auto is een heel klein beetje stugger.
Met drempels merk ik geen verschil.
Bij het accelereren zakt de auto minder door zijn veren, dus meer grip.
Bovendien staat het erg goed.
Zie 1e foto.
Linker raambediening
- 93.500 km
We zijn in september 2 weken met de Z4 in Italie op vakantie geweest.Heerlijk toeren daar. De Z4 heeft zich prima gehouden.Ik merkte alleen dat nu het raam aan de bestuurderskant begint te piepen als je het naar beneden doet.
Dit heb ik rechts ook gehad. Op een bepaald moment is van het rechter raam het kabeltje van de elektrische bediening geknapt.De motor deed het nog wel. Ik ben dus bang dat dit links binnenkort ook gaat gebeuren. 120 euro excl. uurloon.
Stom
- 94.500 km
Ben aan 2 nieuwe banden toe.
Waarom staat hierboven stom.
Kan beter zeggen onwetendheid.
Heb heel enthousiast spoorverbreders gemonteerd. Niet mis mee. Staat mooi. Heb er ook al heel wat km's mee gereden.
Heb in de vorige review al aan gegeven dat ik Eibach veren heb laten plaatsen.
Die had ik onder mijn vorige cabrio ook zitten.
Alleen viel het mij tijdens de vakantie in Italie op dat het weggedrag een beetje zoekerig was.
Ik schreef het toe aan de bandenspanning.
Toen we weer in Nederland waren brandde op een bepaald moment het lampje van een te lage bandenspanning. Bleek er een schroef in de linker achterband te zitten waardoor deze langzaam leeg liep.
Ben naar onze vaste leverancier van banden gegaan om hem te laten "plakken" ( Kluinhaar in Hengelo) en deze wees mij erop dat de achterbanden aan de binnenzijde bijna aan de slijtnokjes zaten.
Toen ik hem over het verlagen en verbreden vertelde begon hij te lachen.
UITLIJNEN meneer !!! bij verlagen en verbreden!!
Gelukkig hebben zij 3- D uitlijn apparatuur en voor 60 euro was ik klaar.
Na dit uitlijnen ken ik de de auto niet meer terug hij ligt als een blok op de weg zoals het hoort. Is niet meer zoekerig.
Had ik natuurlijk meteen moeten doen.
In het voorjaar zit ik wel aan nieuwe banden.
Banden en raam
- 96.000 km
Achter is de Z4 nu voorzien van 2 nieuwe Bridgestone Potenza's. RFT. 255/35/18
Dure jongens trouwens.
Voor zat er nog ruim voldoende profiel op.
Tevens is het kabelsysteem van raam bediening van het linker raam aan de binnenzijde van het portier voorzien van nieuw smeermiddel.
BMW is erg zuinig met het invetten van de kabels. Dit heeft mij rechts al een nieuw kabelsysteem gekost. (120 euro excl. montage)
Als de buitentemperatuur oploopt begint het te piepen en te kraken als je het raam naar beneden doet. Als je er op tijd bij bent voorkom je erger.
Hopen dat dit zo voldoende was.
We zijn weer klaar voor het mooie weer.
Eind april gaan we met twee Z4's naar de Duitse Z4 club voor een toertocht in het Thuringer wald.
Corsica, met lichte schade
- 102.000 km
Met de Z4 naar Corsica geweest. Zie laatste foto.
De auto heeft zich prima gehouden, zonder problemen.
Gemiddeld met de snelweg en bergen erbij 1 op 11,5 gereden.
Ik hoef in Nederland nooit olie bij te vullen tussen twee beurten. (20.000KM)
Tijdens de vakantie ritten, (ong. 4000 km) met veel berg etappes en hogere snelheden op de snelwegen in Duitsland moet ik 3/4 liter liter bijvullen omdat hij dan net iets boven de laatste streep op de peilstok staat en het waarschuwings lampje geel brandt als je de motor uitzet.
Dit was in Kroatie ook al het geval.
Dit schijnt kenmerkend te zijn voor de vanos motor. Wordt hij zwaar belast dan gaat hij meer olie verbruiken.
Via Genua met de boot. Fantastisch eiland.
Veel bergpassen gereden. Hebben het hele eiland (bijna zo groot als Nederland) rond gereden. Vooral de westkust en Cap Corse is erg mooi.
Een ideaal eiland voor een cabrio.
Alleen als ik weer ga neem ik een dikke terrein auto mee.
Tijdens een rit naar een standje over een zandweg met veel kuilen en gaten moest ik kiezen, een diep gat induiken of naar rechts sturen.
Voor het laatste gekozen. Alleen daar stond Maquis en deze struiken met scherpe stekels is erg slecht voor de lak. Ook stak er nog een stukje rots naar buiten.
Gevolg krassen over de rechter zijkant.
Gelukkig is dit bij thuiskomst vakkundig hersteld door een schade herstel bedrijf.
Het viel onder de verzekering.
De voorbumper had toch al een beetje steenslag en deze is weer zo mooi als nieuw.
Klaar voor de zomer
- 103.000 km
Na een lange winterslaap is de Z4 er helemaal klaar voor.
Laat het mooie weer maar komen.
Hij krijgt volgende week twee nieuwe voorbanden.
De huidige zijn gecupt en maken mij te veel lawaai.
Zoals ik in de vorige review al aangaf zitten er nu rondom nieuwe schijfremmen met blokken.
Pas de grote beurt gehad.
In Juni gaat hij mee naar de Toscane.
Misschien zie ik daar een leuke Ferrari California. Dit lijkt me ook nog wel iets om te kopen.
Ik ben er voor aan het sparen. Ben al met de 2e ton bezig.
Alleen de eerste ontbreekt nog.
Hij is er nog steeds
- 113.000 km
Vanaf de aanschaf heb ik de reviews bijgehouden.
Het is een jaartje stil geweest. In het jaar na het vorige verslag heb ik 10.000 km. gereden.
Vanmiddag komen er twee nieuwe achterbanden op. In de rechter Bridgstone Potenza zit een spijker. Er kan geen prop in. Dus twee nieuwe dan maar.#@#&%. Het worden geen RFT banden meer maar dezelfde als voor alleen iets breder dan: Vredestein sessanta. 255/35/18. Die bevallen goed. Ik heb een spuitbus achterin liggen. Die RFT zijn me veel te stug.
De Z4 heeft vorige week APK en beurt gehad.
Olieverbruik nihil. Alleen als je gaat planken met de 3. liter verbruikt hij iets olie.
Het brandstofverbruik is nog steeds gemiddeld 1 op 11 a 11,5. Netjes toch?
Met de sportknop ingedrukt accelereert hij als een kanonskogel.
Het raammechanisme van het linker voorportier is nu ook vervangen. Het raam bleef hangen en kon niet meer helemaal dicht. Rechts is dit al gedaan. Typische BMW cabrio kwaal.
Ook een Z4 kwaal is dat er links en rechts stukjes afbrokkelen van de hoeken van het derde remlicht. Hier komt vanmiddag een nieuwe in.
Dus hij is weer helemaal in orde. Ben nog steeds aan het sparen voor een Ferrari California T. Maar ach de Z4 ziet er prachtig uit en rijdt als een tiet. Iedere keer weer genieten en nog steeds jaloerse en bewonderende blikken van de andere weg gebruikers.
Nog steeds genieten.
- 116.000 km
Jammer dat het voorjaar van 2015 koud en nat was.
Toch al een paar keer met de kap naar beneden gereden.
Stoelverwarming aan en de verwarming erbij aan.
Moeders zat naast me.
Vrouwen hebben het altijd koud. Toch?
Heb de zzzz op de Duitse autobahn lekker wakker geschud uit zijn winterslaap.
Met de grote jongens mee gereden en enkele "dikke" Audi en Mercedes rijders zenuwachtig gemaakt.
Het meest in zijn element is de Z4 op de bochtige binnenwegen. Net een kart.
Dat is het echte genieten in een Z4.
Misschien gaan we wel met de Z4 naar Italie deze zomer.
Gebreken zijn er tot nu niet geweest.
Zie bovenstaande review.
Olieverbruik is er nagenoeg niet.
Hij gaat nog maar een tijdje mee.
IS IE TE KOOP ??
- 116.000 km
Tijdens een tochtje op 1e pinksterdag reden we in Duitsland achter het plaatsje Tubbergen in Twente.
Komen we bij een Duitse Gasthof om koffie te drinken.
Komt er een Nederlander op me af lopen. "U bent een echte BMW liefhebber zeker?"
Wilt u die BMW niet verkopen?
Ik wil er zo een voor mijn vriendin.
(Oudere man met jonge vrouw).
Beetje overdonderd door die vraag zijn we maar eerst koffie gaan drinken.
Het was geen grap.
Eigenlijk wil ik hem helemaal niet verkopen.
Telefoonnummer gegeven.
Moet er nog over denken. Misschien dan een Z4 M kopen?
Of sparen voor die Ferrari?
We reden een beetje beduusd terug.
Waterpomp/thermostaat/draagarm rubbers
- 120.000 km
Hij is er nog steeds. !!
Deze winter merkte ik tijdens een rit dat de temperatuurmeter niet uit het blauwe vakje kwam. De kachel blies lauwe lucht.
Nu met het warmere weer komt de meter er wel uit maar loopt erg langzaam op. Thermostaat probleem dus.
Bij de vorige beurt had mijn monteur al gezegd dat de draagarm rubbers aan vervanging toe waren.
Dat had ik zelf ook al gemerkt. Hij stuurde minder strak.
Dus afspraak gemaakt.
De monteur vertelde mij dat de aandrijfriem van waterpomp ed. niet al te best was.
Dus nieuwe riem, rollen, thermostaat, (ook maar meteen de waterpomp vernieuwd, want die gaat rond de 100.000 bij BMW's meestal lekken) en de draagarm rubbers vervangen.
Hij kan er weer tegen. Wel weer een paar centen armer.
Ik zeg altijd maar. Een auto kopen is niet zo moeilijk, om hem rijdende te houden kost het geld.
Temperatuurmeter loopt nu snel op naar het midden.
Hij stuurt weer lekker strak, net als in het begin.
Weer een mooie zomer tegemoet.!!
Trouwens, ik zag in de teller dat mijn reviews 20674 keer zijn gelezen.
Veel BMW liefhebbers zeker.
Laatse review, Hij is verkocht.
- 133.000 km
Hij is verkocht. Tot in perfectie onderhouden. Lees alle reviews maar door.
Waterpomp en alle riemen zijn vervangen bij 120.000.
Het is nu tijd voor iets anders dus is hij verkocht via Marktplaats.
Ik ga nu zoeken naar een andere cabrio. :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW Z4 Roadster 3.0si / Aut / Navi / Ellipsoid wheels / M-suspension / 265pk / ONLY 79980KM!
- 2006
- 79.980 km

BMW Z4 Roadster 2.5i Executive M-Sport Cruise Control Sportpakket Facelift Cruise Control 18 Inch Breedset Historie
- 2006
- 168.679 km

BMW Z4 Roadster 3.0i | Youngtimer | 6-Cilinder |
- 2004
- 234.732 km