BMW Z4 roadster 2.2i (2005)

BMW Z4 roadster 2.2i (2005)

UitvoeringZ4 roadster 2.2i
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2013

Ervaring Z4 2.2 automaat

Sinds 8 april 2013 eigenaar van deze safier zwarte BMW Z4 2.2 automaat. Gekocht met 141.000 NAP km op de teller, via een autobedrijf van de 1e eigenaar.

Na een jaar in een handgeschakelde Z3 1,8 rondgereden te hebben waren we inmiddels wat gewend geraakt aan de scherpere lijnen van de Z4, die ik in 1e instantie minder mooi vond dan de Z3. Meegenomen was dat de Z4 mij beter paste. Met mijn lange rug stak ik in de Z3 boven de hoofdsteun uit en door de diepere zit/ langere rugleuning van de Z4 past dat een stuk beter. Voor ons was de automaat een must vanwege het comfort daarvan.
Omdat we onvoldoende op de hoogte waren van gepleegd onderhoud aan de automaat was onze eerste toer een meerdaagse door Duitsland waar de automaat van de Z4 bij ZF Dortmund een uitgebreide onderhoudsbeurt kreeg. Regulier onderhoud kreeg de Z4 vervolgens in juni bij een BMW specialist in Barendrecht.

Het genieten kon daarna pas echt beginnen met een tour naar en langs de Italiaanse riviera. De Z4 deed het fantastisch. De 2.2 is wat mij betreft een geweldige motor voor deze auto in combinatie met de automaat. Met z'n 170 pk wordt het er geen sportauto mee maar met 0-100 in 8 sec is het ook niet echt behelpen. Mooi meegenomen is het benzineverbruik van 8,5 ltr op 100 km.

Inmiddels is het herfst 2013 en staat de herfstvakantie en een rit naar Oostenrijk op het programma. Bij de start 's-ochtends hangt het rechterspiegelglas er los bij, nog net vastgehouden door de draadjes van de spiegelverwarming. Een rit naar de BMW dealer, die e.e.a gratis oplost. Blijkt een vaker voorkomend probleem te zijn. Mooi open gereden in Oostenrijk. Dat is lang mogelijk met stoelverwarming en de hete kachel. Op de terugweg gaat ineens het rechterspiegelglas bibberen. Gelukkig goed meegekeken met de receptionist van BMW en zelf het spiegelglas goed vastgezet.

In de winter hebben we behoorlijk last van condens in de auto en gaat de airco een wat schrapend geluid geven. Beide opgelost door de BMW dealer, door de afdichting van het rechterportier opnieuw te kiten en de airco bij te vullen.

Inmiddels is het voorjaar 2014 en hebben we een rit naar het Gardameer achter de rug. Auto loopt als een zonnetje en het verbruik blijft gemiddeld 8,5 ltr per 100 km. Wat mij betreft een keurige waarde. Ben geen racer maar wil toch af en toe het gas toch wel eens vloeren.

Als je een 2ehands auto koopt is het olieverbruik altijd een gok. Deze 2.2 heeft na de servicebeurt in juni 2013 geen noemenswaardig olieverbruik na 17000 km.

Mijn voordelen
- prachtige motorloop en de combi met de automaat
- uiterlijk Z4
- de redelijk bagageruimte waarbij ook de kap nog naar beneden kan.
- het benzineverbruik.
De nadelen
- gemonteerde runflatbanden vertonen zoekerig gedrag bij langsrillen

Ben over de Z4 in ieder geval zeer tevreden en zou hem als roadster aan iedereen aanbevelen.