BMW Z4 roadster 2.2i (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 roadster 2.2i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 52.000 km |
KM-stand laatst | 68.000 km |
BMW Z4 2.2i
- 68.000 km
Inmiddels heb ik deze auto al een dikke 2 jaar en omdat ik er nog steeds erg blij/trots op ben wil ik graag mijn ervaringen delen . Voor de Z4 heb ik nog nooit een cabrio gehad en eigenlijk nooit aan gedacht om een cabrio te gaan kopen totdat een vriend met een Z4 kwam aanrijden. Het eerste wat ik dacht was "wat een patser, die wagens zijn toch niet te betalen???", maar ik was wel helemaal weg van de lijnen van de auto. 's-Avonds toch eens stiekem gekeken wat een 2de handsje kost, en toen bleek dat je ze (2 jaar terug) al had tussen de € 12.500,- en € 17.500,-. Dat viel even mee. Een paar weken later kwam ik mijn ideale Z4 tegen, een Mineral Grau 2.2i met de juiste velgen en de juiste opties en slechts 52.000 km. Bekeken en gelijk gekocht. Super blij en ik dacht nog "te mooi om waar te zijn". (Om maar even met het slechte nieuws te beginnen). Het was in inderdaad te mooi om waar te zijn. Ik had de auto impulsief en zonder dieper onderzoek aangekocht en zonder garantie. Kort na aankoop bleek de auto het verschijnsel Sticky Steering (probleem bij het stuurkolom) te hebben iets wat bij de eerste generatie Z4's kon voorkomen wat zich alleen voordoet bij warm weer en na een lange rit. Reparatiekosten ca. € 2.250,--. Dat hakt er in maar sindsdien rijdt de auto perfect en ik ben blij dat ik de reparatie heb uitgevoerd.
Ik gebruik de auto alleen met mooie dagen voornamelijk in de lente en zomer maar op een mooie winterdag zie je me ook wel eens met dak open rijden. Is dat niet koud? Zeker niet, de verwarming i.c.m. de stoelverwarming die maken het aangenaam om open te rijden vanaf 7/8 graden.
De auto is echt een super strak rijdende sportauto. Je zit met je kont bijna op de weg en de vering is minimaal waardoor je echt een kart gevoel hebt. Wil je echt sportief rijden en af en toe de achterkant een beetje laten glijden dan voel je precies aan hoe ver je kan gaan. Daarnaast heb je 3 tractiestanden die perfect werken. Standje 1 dan gebeurd er echt niets en corrigeert de auto zichzelf direct, standje 2 laat de auto je een beetje driften maar corrigeert je wel als je het te gek maakt, standje 3 is voor de diehard drifters die echt haaks door de bocht willen. Het geluid van de 6-cilinder is om van te smullen, als je gas loslaat lijkt het of de motor aan het “gorgelen” is. De 2.2i met 170 pk is naar mijn idee ruim voldoende qua vermogen, je zit dan in 7.7 seconde in de 100. Een handbak in deze auto is wel een must om het sportiefste uit de auto te halen. Het verbruik… Mwaaaa….. 8/8,5 op 100km… niet echt zuinig maar het is wel een 6-cilinder en je hebt snel de neiging erg sportief te rijden. Met mijn 1m94 pas ik net in de auto. De stoelen zijn dan maximaal naar achteren en dan hoor je helaas het leer kraken tegen de kuip bij drempels/schokken. Ook voor lange trips (met vakantie naar Italie) is het met de lengte goed te doen. De kofferbak vind ik behoorlijk ruim voor een Roadster en daar past genoeg bagage in voor 2 personen.
De pluspunten:
+ super strak rijdende sportauto;
+ motorgeluid;
+ tijdloze lijnen;
+ relatief grote kofferbak;
+ kwalitatief goed/betrouwbaar blok.
De minpunten:
- kans op Sticky Steering en niet snel te achterhalen bij aankoop;
- best veel windgeruis bij open kap;
- sluiten van de deuren geven een blikkerig geluid;
- enigszins gevoelig voor spoorvorming (wordt minder bij non rftbanden);
- rustiger dan rustig over drempels rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren