AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)

autoreview

BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)
BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)
BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)
BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)
BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)
BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)
BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)
BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)
BMW Z4 roadster 2.5i S (2003)

Signalement

UitvoeringZ4 roadster 2.5i S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf600.000 km
KM-stand laatst90.139 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De afgelopen ruim 2 jaar.

  • 90.139 km

Ik zal mezelf eerst even voorstellen, de naam is Jasper, 26 jaar oud en werkzaam in de automotive industrie. Van jongs af aan al verliefd op auto's en dan natuurlijk vooral het hoge/exclusieve segment.

Mocht u geinteresseerd zijn in de ervaringen van de auto zelf scroll dan door naar het kopje AUTO IN BEZIT.

Ik weet van mezelf namelijk dat ik nogal langdradig kan zijn en het typt zo lekker door op een zaterdag ochtend.

Hoe ben ik in eerste instantie aan de Z4 gekomen. Ik had op dat moment ongeveer 2 jaar mijn rijbewijs maar alles wat ik nodig had was dichtbij genoeg om op de fiets te doen, daarbij woonde ik nog thuis en hadden we 2 auto's voor de deur staan waarvan er eigelijk altijd wel 1 beschikbaar was ( Toyota prius en een Hyundai i10). Mijn broertje had toendertijds ook zijn rijbewijs nog niet dus een eigen auto was nog niet nodig. Als autoliefhebber blijft het natuurlijk altijd kriebelen.

Toen ik besloot om met mijn vriendin samen te gaan wonen en mijn werklocatie veranderde was een eigen auto toch wel handig. Ik nam de Hyundai i10 wel mee naar mijn nieuwe huis aangezien de auto maar eens in de paar weken door mijn moeder gebruikt werd. Voor mijn werk moest er echter wel altijd een auto beschikbaar zijn.

Dit bracht mij dus in de luxe positie dat ik een auto kon nemen die niet zuinig hoefde te zijn aangezien ik er sporadisch woon werk verkeer in zou rijden. (dat dacht ik in ieder geval maar meer daarover later).

Ik begon mijn zoektocht vooral in het Hot hatch segment, vershillende proefritte gemaakt in onder andere een Renault megane/clio RS en een Ford fiesta ST. De clio rs was van de nieuwe generatie en helaas alleen met automaat te krijgen, ik wou aangezien het een plezier auto werd toch het liefst handgeschakeld, daarbij voelde de automaat van de clio er langzaam aan. Schakelen, even wachten en gaan. Die viel dus af.

De Megane rs was een ander verhaal, wat een heerlijke wagen, genoeg power. Helaas bleek de onderhoudshistorie en de KM stand van de auto achteraf een beetje sketchy. Die specifieke auto viel dus af maar het megane bleef wel in het achterhoofd.

De Fiesta ST proefgereden maar uiteindelijk niet genomen mede door de manier waarop ik behandeld werd binnen de dealer. Ook vond ik de auto niet echt de wow factor hebben die ik zocht.

Op een gegeven moment ging opeens het lampje aan en herrinderde me dat een vroegere horeca collega (Pepijn als je dit leest, alvast bedankt!) een Z4 had, 1x heb ik meegereden en dat is me blijkbaar toch bijgebleven.
We zijn maar met ze 2tjes dus een achterbank heb ik niet nodig, een cabrio is natuurlijk letterlijk en figuurlijk cool! Tel daarbij de NA motors op en de wow factor die zeker aanwezig is en ik was het internet aan het afstruinen naar een goed exemplaar.

Ik begon de zoektocht eigelijk met relatief weinig eisen.

- Handgeshakeld
- relatief lage KM stand
- onderhouds historie volledig bekend.

Ik hoor van veel mensen dat ze soms maanden/jaren zoeken naar hun "perfecte" auto maar ik denk dat ik mazzel had, al in de 2de week stond die daar op autoscout.

Zwart met rood leer, 2.5 liter handgeschakeld, redelijk in de buurt met een kmstand rond de 60.000. Volledige onderhouds historie bekend.

In het begin was ik skeptisch over het felrode leer, zou dit dan misschien toch de klasse van deze bak halen? Toch besloten om te gaan kijken,

Eenmaal aangekomen bij de (particuliere) verkoper werd ik uiterst vriendelijk ontvangen, meneer kon er niet meer mee rijden omdat hij last kreeg van zijn rug, een probleem dat ik als jonge god zijnde nog lang probleem uit te stellen trouwens! De hele onderhouds historie was inderdaad bekend (eerste onderhoudsbeurt bij 1300km 2de bij 2800 etc etc), de reden dat de km stand zo laag was is omdat hij een hele tijd in opslag heeft gestaan bij de vorige eigenaar, de eigenaar daarna heeft de auto helemaal opgeknapt en vervolgens had mijn verkoper de auto in bezit gekregen en veel plezier mee beleefd. Proefgereden en eigelijk meteen verkocht, mijn vriendin wist het nog niet maar deze auto moest het worden. De auto een verse apk en een aankoopkeuring laten ondergaan, iets met de prijs gespeeld door het een en ander aan remmerij wat vervangen moest worden en op een prachtige zaterdag zo vroeg mogelijk (ik kon niet meer wachten) mijn allereerste auto opgehaald, als een kind zo blij was ik!

AUTO IN BEZIT.

De rit naar huis was een werkelijk genot, met als enige nadeel dat het dak niet open kon aangezien ik er voor de (naar mijn idee belachelijk goede prijs) ook nog een prachtige in kleur meegespoten hardtop bij gekregen had.

Eenmaal thuis aangekomen meteen de hardtop eraf gehaald, in zijn hoes gedaan en in de schuur gelegd. Daar ligt de hardtop na bijna 2 en half jaar nog steeds want ik hou teveel van open rijden.

Daarna natuurlijk het "verplichte" rondje bij famillie en vrienden. Wat een plezier en wat een samenhorigheid zo'n auto dan kan brengen. Buren die spontaan naar buiten komen om ook eventjes te kijken en te informeren. Ik heb zelf het idee dat de Z4 wordt gezien als een heel waardevol bezit terwijl ze voor redelijke prijzen te krijgen zijn, daarbij ook geen enkele negatieve reactie gehad tijdens dat rondje maarja wat moet je verwachten van je famillie en vrienden haha.

REPARATIES

Er waren 2 dingen die ik eigelijk meteen aan de auto wou laten doen, de remmen aan de voorzijde waren versleten en op de terugweg naar huis deed de ruitensproeier voor het niet meer. Aangezien ik bij een garagebedrijf werk was dit snel opgelost en blijven de kosten ook nog "leuk". Voor heb ik remschijven en remblokken van Brembo laten monteren, in het begin piepte die maar volgens de monteur ging dat vanzelf weg, bijna 2 en half jaar later piepen ze nog, geen enkel probleem ben het inmiddels gewend. De ruitensproeier zat gewoon verstopt en dat was meteen verholpen.

In het begin natuurlijk veel met de auto gereden, geen problemen gehad en vooral postieve reacties. Ik voelde me de koning te rijk in het zonnetje met het dak open, lekker schakelen en het geroffel van die zescilinder in het vooronder. Sturen gaat zo strak en je zit zo dicht bij de grond, heel heel gaaf.

VAKANTIE + STICKY STEERING

Iets wat ik al een tijd wou doen en mede een rede waarom ik deze auto gekocht heb, een rondreis door europa. We hebben uiteindelijk besloten om 3 weken door onder andere Duistland, Italie,Luxemburg, Belgie en Italie te rijden. Op onze trip stond +- 5000km en 16 steden om te bezoeken. Voordat we weggingen wou ik wel het probleem dat bekend staat als STICKY STEERING (tijdelijk) laten oplossen. Ik had het eerder ervaren en als je daar 3 weken mee te maken krijgt wordt je er niet gelukkiger van. Dit laten doen door een ring in het stuur te laten draaien. Ik weet niet precies hoe het werkt maar waarempel, het werkt! Tot nu tot geen last meer van gehad en heeft me 70 euro gekost.

Het grote voordeel aan het stoffe dak is dat je voor een 2 zits sportauto je heel veel ruimte overhoud achterin. Mijn vriendin wou graag een aantal dagen kamperen aangezien ze dit vroeger altijd deed. We hebben dus uiteindeliijk een tent, een pomp, 2 slaapzakken, 2 luchtbedden 3 tassen met kleding etc en een laptoptas in de auto gekregen, kofferbak/stoelen/middenconsole alles zat vol maar het paste zonder dat je beenruimte in moest leveren. Dit viel me ontzettend mee!

Al die 5000km's heeft de Z geen kik gegeven, van de drukke straten van Milaan tot de autobahn waar de 230 nog even aangetikt is tot de prachtige passen in Zwitserland, geen enkel probleem. Onder andere de fabrieken van Pagani, Ferrari en Lamborghini bezocht en zelfs bij de fabriek van Pagani kreeg ik een compliment over de Z!!

Voor een vakantie is die dus meer dan geschikt.

UH OH, EEN KNIPPEREND ROOD LAMPJE.

het eerste echte probleem met de auto, het lampje van het automatische dak ging af en toe rood knipperen en dan deed het dak niks meer. De auto hier een aantal keer voor weggebracht maar het juiste onderdeel vervangen bleek moeilijker dan gedacht. Eerst zijn 2 verkeerde onderdelen vervangen, vervolgens moest de auto naar een cabrio expert en is het hele dak eraf gehaald om een sensor van 2 tientjes te vervangen. Totale kosten: 690 EURO. De eerste grote tegenslag in +- anderhalf jaar rijden. Geen enkel probleem en de garage waar de auto heenging heeft het uiteindelijk heel netjes opgelost.

DAGELIJKS GEBRUIK.

Inmiddels heeft mijn broertje zijn rijbewijs en heeft hij de auto van mijn moeder gekocht. Blijft voor mij de Z4 over als dagelijkse auto. Wist ik de KM stand hiervoor nog redelijk laag te houden (op de 5000km roadtrip na dan) werd er nu dagelijks mee gereden. Maarja je weet wat ze zeggen. Not driving your car to preserve its value is like not having sex with your girlfriend to keep her tight for the next guy. Gewoon lekker sturen dus!

Ook dagelijks gebruik kan prima met deze auto, verbruik ligt hoger dan normaal maar dat neem je meteen voor lief zodra ja na een lange dag werken in het avondzonnetje met het dak open naar huis cruised, op de oprit voor de snelweg het gas even open en je komt helemaal zen weer thuis, en dat is ook wat waard!

momenteel wordt de auto dus echt dagelijks gebruikt.

GEBREKEN IN +- 30,000km

- Remmen voor zijn vervangen
- 2 Achterbanden vervangen
- 2x onderhoud
- accu is vervangen
- startonderbreker is vervangen
- dak is gerepareerd.

Al met al valt het mij mee en aangezien ik bij een garage bedrijf werk zijn de kosten goed in te perken. Als ik dit allemaal bij de BMW dealer had moeten doen had ik denk ik nog een Z4 kunnen kopen haha.

Tevens is er voor de Z3/Z4 ook een levendige community en heb ik al meegedaan aan een aantal toerritten. Dit is ook erg leuk.

ik zal de revieuw/ervaring op een later moment nog update/aanpassen aangezien dit mijn eerste poging is om de ervaring te delen.

Met vriendelijk groet. Jasper





6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren