BMW Z3 coupé 2.8i (2000)

autoreview

BMW Z3 coupé 2.8i (2000)

Signalement

UitvoeringZ3 coupé 2.8i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf37.000 km
KM-stand laatst37.000 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW z3 coupe 2.8

  • 37.000 km

Toen ik een keer in de BMW Z3 M coupé van een vriend had gereden, liet deze auto me niet meer los. Wat een fantastische auto. Ik had nog maar net een maand of tien een VW Golf met een fijne V5 motor, maar op die auto was ik toch wat sneller uitgekeken dan verwacht. Toen ik een nieuwe baan kreeg, was dat een prima rechtvaardiging om tot aankoop van de Z3 over te gaan.

Het uiterlijk. Tja. Over het algemeen vinden mensen deze auto of heel mooi of bijzonder lelijk. Maar ach, je koopt deze auto toch alleen maar als je tot de eerste categorie behoort. Naar mijn mening is het ontwerp bijzonder geslaagd en zal de auto over 30 jaar precies dezelfde reacties oproepen als nu. Hij roept in ieder geval emotie op en dat geldt eigenlijk voor weinig auto's.

Dat je in iets bijzonders rijdt merk je voortdurend. Je zit lekker laag en kijkt uit op de lange neus. Door de achterwielaandrijving en het feit dat de wielen ongeveer onder je stoel zitten kun je heerlijk, met hoge snelheid bochten nemen zonder dat je maar enig moment het idee hebt dat je de controle verliest. De auto nodigt eigenlijk gewoon uit om de bochten iedere keer weer net wat sneller te nemen, bij normale weersomstandigeden althans. Bij flinke regen en zeker in de winter, bij sneeuw op de weg, verdient het aanbeveling wat rustiger aan te doen en niet al te enthousiast gas te geven omdat de kont er anders echt vandaar probeert te gaan, ook als je gewoon rechtdoor rijdt.

Motorisch is de 2.8 liter goed en de zes-in-lijn motor klinkt heerlijk (zeker toen ik een Eisenmann einddemper had laten monteren), maar na een paar weken miste ik soms toch net dat extra beetje power. 193 pk is denk ik toch net iets te weinig voor deze auto.

Het verbruik, tja. Dit soort auto koop je niet om zoveel mogelijk kilometers uit een liter euro loodvrij te halen. Ik moest erg m’n best doen om 1 op 9,5 te halen. Het vervelende daarvan was dat ik daardoor elke twee a drie dagen moest tanken, want de Z3 heeft een wat lullig tankje van 40 liter.

Hoewel redelijk comfortabel, is de auto niet te vergelijken met 'normale' auto's, het is net ietjes harder werken. Dit heeft me overigens nooit tegengestaan. Alleen wanneer ik na een vakantie weer voor het eerst instapte merkte ik dat. De remkracht kan mijn inziens wel wat beter.

Omdat ik zelf zo’n 1.90 m ben vond ik het wel echt een nadeel dat je, wachtend voor een stoplicht of bij het rijden in de stad, je best moet doen om onder je dak door het stoplicht of de omgeving in de gaten te houden. Zeker toen ik grotere afstanden per dag ging rijden werd dat enigszins hinderlijk en begon m’n nek te protesteren.

De betrouwbaarheid is goed, eigenlijk gewoon uitstekend. Ik heb er ongeveer 50.000 km mee gereden zonder problemen. Een lampje en de radio gingen kapot, dat was het wel.

Na 17 maanden heb ik de auto ingeruild. Niet omdat de auto me niet meer beviel, integendeel, gezinsuitbreiding rechtvaardigde een wat ruimere auto. Een kleine op de bijrijdersstoel leek me wat minder wenselijk. Ik heb nu een e91 touring (330d); een heerlijke auto maar de rijbeleving is niet te vergelijken. Zodra ik een huis met garage heb koop ik weer een coupé, dan wellicht de Z4.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.