BMW Z3 coupé 2.8i (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z3 coupé 2.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 299.000 km |
KM-stand laatst | 300.500 km |
Lucky bastard
- 300.500 km
Een lucky bastard, dat is precies hoe ik mij voel.
Ik had al eens eerder een BMW Z3 roadster die ik ongelukkigerwijs als gevolg van de crisis heb moeten verkopen, en ik heb die auto altijd enorm gemist.
Sommige auto’s zitten je gewoon zoals gegoten.
In al die jaren heb ik regelmatig gekeken naar een Z3 maar de klik die ik had met mijn eerdere roadster was er gewoon niet. Er mankeerde altijd wel iets aan de beleving met als gevolg dat de Z3 nooit een echte opvolger heeft gehad. Dat wil zeggen tot dit moment. Een klant van mij had al enige jaren een 2800 Clownschoen in Estorilblauw maar reed er betrekkelijk weinig mee. Hij wist dat ik helemaal idolaat was van zijn auto. Enerzijds vanwege de BMW Individual kleur maar anderzijds omdat het zo’n verguisde coupé uitvoering was. Vanaf de introductie van de coupé vind ik het één van de mooiste BMW versies. De lange neus de dikke bilpartij en altijd een mooie zespitter in lijn in het vooronder. Enfin, mijn klant ging verhuizen naar Nederland en had geen zin om de auto weer in te voeren en langs de RDW te gaan. Zelf had hij in al die jaren amper 3000 kilometer gereden met de auto dus het was tijd om afscheid te nemen.
U voelt hem al aankomen: ik heb de auto een lang weekend op proef gehad maar al na de eerste 20 kilometer was ik verkocht, op slag verliefd, radeloos verloren. Snel een afspraak gemaakt bij de RDW en de auto ingevoerd.
Nu staat de BMW onwennig naast een stel tamme oldtimers in de stalling maar ik gebruik iedere gelegenheid om de auto te laten opdraven.
Wat een heerlijke motor en wat een fijn communicatief onderstel. En dan die leren sportstoelen, gewoon perfect. Het stuurtje lekker dicht naar je toe de beentjes licht gebogen en ruimte zat voor het hoofd. Niet iedereen zit goed in een Z3 maar ik heb er blijkbaar het juiste lijf voor. Later meer over het rijden.
De kilometerstand van net geen 3 ton bij aanschaf doet menigeen de wenkbrauwen fronsen. Ik heb geen enkele angst want de auto heeft werkelijk alle beurten op tijd gehad, is altijd BMW gepflegt en de hele motor is uitgebreid gecontroleerd waarbij veel preventief vervangen is. Denk daarbij ook aan het Vanos systeem.
Ik ben de derde eigenaar. De eerste eigenaresse was een Duitse kinderarts die de wagen maar liefst 296000 kilometer in haar bezit heeft gehad en die de auto pas kocht toen ze bijna tegen de 60 jaar aanliep qua leeftijd.
Zoals geschreven heeft mijn klant er niet veel mee gereden maar wel de puntjes op de i gezet waardoor de wagen er nu tiptop bijstaat.
Voor nu ga ik er eerst volop van genieten. De onderdelen om de originele BMW radio CD speler weer helemaal nieuw te maken staan in bestelling bij BMW en ik zal een afspraak bij de bekleder moeten maken om een wang van de stoel opnieuw te bekleden. Deze lederen stoel heeft iets instapschade maar dat mag bij die kilometerstand. Ik ben nog op zoek naar originele zwarte vloermatten want ook hiervan zit de eerste montage nog in de auto. Wat een kwaliteit, slechts twee kleine gaatjes waar de hakken van Frau Doktor door geprikt hebben.
De drie tankjes peut die ik er inmiddels door gejaagd heb zijn in blijdschap genoten. Natuurlijk, de BMW is wat dorstig maar damn wat geeft het ding er veel plezier voor terug. Een grijns van oor tot oor. Ik hou u op de hoogte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.