BMW X5 xDrive45e (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | X5 xDrive45e |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 81.000 km |
Van een Up! naar een BMW X5
- 75.000 km
Heb mezelf altijd voorgenomen dat als ik ooit een auto zou hebben waar ik trots op kon zijn, ik een review zou schrijven. Ik las ze vroeger zelf altijd als student en nu op mijn 34e ben in de positie om mezelf in een mooie X5 te zetten.
Ondanks dat ik veel thuiswerk, is het woon werk verkeer enkele reis toch 140km. Dat heb ik bijna 7 jaar tevreden in een Volkswagen Upje uit 2012 gedaan. Altijd auto gek geweest, maar ik woonde in Arnhem en daar wilde ik echt geen dure auto hebben. Nu we Juli dit jaar eindelijk een huis met eigen oprit en schuur hebben kunnen kopen, eindelijk besloten dat het tijd werd voor een luxere auto.
Oke! Besluit genomen, er mag wat leuks en/of moois komen! Maar dan?
Ik ben echt van de hak op de tak gesprongen. Binnen het budget was er best wat te krijgen. Het mocht tot 90.000 gaan kosten, maar het hoefde echt niet allemaal op dus hoe minder hoe beter. Wat vast stond, het moest een auto zijn waar ik vrolijk van werd, waar mijn hart sneller van ging kloppen, en er moest minimaal een zescilinder in zitten.
Ik ben bij echt veel autos wezen kijken, van echt allerlei soorten en maten. Ik waarschuw vast, er zit echt geen logica in, behalve dan dat het autos zijn waar ik op een of andere manier warm van wordt.
- Mercedes SL55 AMG 2009
- Aston Martin V8 Vantage 4.3 2008
- Mercedes S63 AMG 2019
- Mercedes E53 Estate 2020
- Mercedes E63 Estate 2019
- Porsche 991 Carrera 4S 2018
- Alpina B3 2020
- Porsche Cayenne Hybrid 2020 (niet de lelijke Coupe)
- Porsche 912 SWB 1986
- Alfa Stelvio QV 2018
Ik vergeet er ongetwijfeld nog wat, maar zoals je ziet zit er echt vanalles tussen. Geld kun je maar een keer uitgeven, dus ik moest zeker weten dat ik echt kocht wat ik wilde. Bij een keus voor de sportievere autos of de oldtimers zou dat betekenen dat de Up voorlopig nog mijn daily zou blijven. Dat was niet erg geweest, maar als ik ook dagelijks wilde kunnen genieten van moest het een iets praktischere keuze worden en om die afweging te maken moest ik ervaren, dus dat heb ik gedaan.
Leverde met enige regelmaat opgetrokken wenkbrauwen op als ik met een Upje voor kwam rijden met de aankondiging dat ik hier was voor de *insert luxe auto*. Ik heb overal netjes uitgelegd wat het verhaal was, en ik ben nergens vervelend behandeld behalve bij de Alfa Romeo dealer in Duisburg. Daar werd ik echt met argusogen bekeken, minderwaardig behandeld en niet serieus genomen. Na een half uur hadden mijn vriendin en ik het wel gehad, en we zijn naar huis gegaan zonder in de auto waarvoor we kwamen gezien of gereden te hebben.
Uiteindelijk ging het tussen de volgende autos:
Een BMW X5 45E, de E63 AMG Estate en de Alpina B3. Nog steeds hele verschillende autos, maar er was niets meer over waarbij de Up de dagelijkse auto moest blijven. Lang verhaal kort; de E63 Estate had nog wat aandacht nodig voordat deze in de staat zou zijn waarin ik hem wilde hebben. Hij stond op zwarte velgen (echt een no-go) en er moest wat carbon fiber vervangen worden voor iets anoniemere details. Dan zou echt het hele budget eraan gaan. De Alpina B3, in prachtig donker smaragdgroen, was echt mijn favoriet. Toch is hij het niet geworden. Mijn vriendin vond echt alles verschrikkelijk aan die auto. De lak, de striping op de flank en het bruine interieur. En dus werd het de X5 45e.
- Aankoop
De auto stond bij de merkdealer, kwam met 2 jaar garantie, 3 jaar service inclusive en hij was eigenlijk perfect. Vriendelijke dealer in Duitsland, die allang blij was dat iemand die kl*te hybride op kwam halen, want in Duitsland zijn ze niet populair. Dat heb ik in de onderhandelingen dan ook maximaal uitgebuit. Ik heb de auto onder de vraagprijs kunnen kopen, en de dealer heeft rondom nog nieuwe Continental Premium Contact 6 zomerbanden gelegd. Met 315/30 R22 achter een 275/35 R22 voor heeft dat toch een waarde van ongeveer 1400 euro!
- Opties
Ik moest even twee keer lezen toen ik de optie lijst zag. Zoals Jeremy Clarkson zou zeggen, de eerste eigenaar heeft met een krijtje in zijn mond en met een dwangbuis aan de bestelling ondertekend. Echt alles zit erop. Echt tot het absurde aan toe.
- Sophisto grijs
- 22" BMW Individual LMR V-spaak 746
- M sportremmen
- Steptronic-transmissie
- Meesturende achteras
- Adaptieve 2-assige luchtvering
- Alarmsysteem
- Comforttoegang
- BMW displaysleutel
- Akoestische beglazing
- BMW Individual dakrails hoogglans Shadow Line
- Panoramisch glazen dak Sky Lounge
- Zonwerend rolgordijn voor zijruiten in de achterportieren
- Zonwerende beglazing
- Vloermatten van velours
- Bekerhouders verwarmd en gekoeld
- Actieve stoelventilatie voor
- Comfortstoelen voor
- Glastoepassing 'CraftedClarity' voor interieurelementen
- Reis- en comfortsysteem
- Verwarmd stuurwiel en armleuningen
- BMW Individual instrumentenpaneel met leer bekleed
- Automatische klimaatregeling met 4 zoneregeling
- Ambient Air pakket
- Massagefunctie voor
- Grootlicht assistent
- Actieve Guard Plus
- Driving Assistant Professional
- BMW-laserlicht
- Parkeerassistent Plus
- BMW Head-Up Display
- DAB-tuner
- Connected Pakket Professional
- BMW Drive Recorder
- Bowers & Wilkins Diamond surround-soundsysteem
- Telefoneren met draadloos opladen
- BMW Live Cockpit Professional
- BMW gebarenbediening
- BMW Nachtzicht met persoonsdetectie
- M lederen stuur
- BMW Individual hoogglans Shadow Line
- BMW Individual hemelbekleding antraciet
- Innovatiepakket
- Entertainmentpakket achter met schermen
Ruim 30.000 aan opties aangevinkt dus, die eerste eigenaar. Wat een koekenbakker, welke gek legt er 2300 euro neer voor de nacht camera en ruim 6000 voor de geluidsinstallatie?! Maar ik zo blij als een kind want dit is precies de auto zoals ik m zocht. Geen M-pakket naar wel een M-stuurwiel, een rustig, net, statig voorkomen, en het liefst bomvol opties.
Rij-ervaring:
Wordt toegevoegd zodra ik tijd heb. Alsmede ook extra fotos.
Luxe, Kracht en Efficiëntie op Hoog Niveau
- 81.000 km
Na ongeveer 4.000 kilometer met mijn BMW X5 45e ben ik echt bekend met wat de auto te bieden heeft en laat ik zeggen dat ik echt onder de indruk van wat deze auto te bieden heeft. Het is een geweldige combinatie van comfort, prestaties en efficiëntie.
Rijcomfort en Stilte aan Boord
Het rijcomfort in de X5 45e is simpelweg uitstekend; je merkt nauwelijks oneffenheden op de weg. De winterbanden die er nu opliggen staan op 20 inch velgen en zijn gek genoeg minder comfortabel en lawaaieriger dan de 22 inch velgen en banden die er in de zomerb op liggen. Het interieur is stil, zowel in elektrische modus als wanneer de verbrandingsmotor inschakelt, mede mogelijk gemaakt door het dubbele isolatieglas waarover mijn auto beschikt. De overgang tussen de elektromotor en benzinemotor is zo soepel dat je er niets van merkt. Dit maakt elke rit, van korte stukken tot lange afstanden, ontzettend ontspannen.
Het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System is een van de beste geluidssystemen die ik ooit in een auto heb gehoord. Met 1580 watt aan vermogen vult het de auto met geluid van ongekende kwaliteit. Of je nu zachte jazz luistert of gruwelijke metal, alles klinkt echt overdreven goed. Wel de bas iets terugschroeven in de equalizer want anders is de intensiteit oprecht vermoeiend op langere afstanden. Niet verwacht dat ik zo blij zou zijn met dit systeem.
De hybride aandrijflijn van de X5 45e is krachtig en verfijnd, in ieder geval met afstand de beste die ik ervaren heb. Met de combinatie van de elektromotor en de 6-cilinder benzinemotor is er altijd voldoende vermogen beschikbaar. Accelereren gaat asociaal hard en de auto voelt vertrouwd onder alle omstandigheden. Moet wel zeggen dat ik een rustige rijder ben, behalve hier en daar eens optrekken rijd ik vooral rustig. Daar nodigt de auto ook het meest toe uit.
Wat me vooral verbaast, is het lage verbruik. Na 4.000 kilometer, met dagelijks 300 kilometer woon-werkverkeer, ligt het gemiddelde verbruik op 4,3 liter per 100 kilometer. Dit is inclusief het feit dat ik op mijn werk niet altijd kan opladen, waardoor ik de terugweg meestal volledig op de benzinemotor rijd. Toch weet de X5 45e gemiddeld erg zuinig te blijven, wat voor een auto van dit formaat indrukwekkend is. En dat terwijl het buiten nu erg koud is en je absoluut niet het maximale uit de hybride accu haalt. Ik rijd bijna altijd op Adaptive mode, en dat betekent voor elke rit navigatie inschakelen zodat het systeem kan anticiperen. Bij de lokale supermarkt de moeite niet waard, voor een rit langer dan 60km wel. Je merkt dat echt dat het systeem slim kiest voor welke aandrijving op dat moment het meest geschikt is. Heuvel op elektrisch, naar beneden coasten, bij vlakke ondergrond gaat naadloos de ICE weer aan omdat de snelheid boven de 130 staat ingesteld op de Driving Assistant Professional.
Ergens zit er ook een triest randje aan. Dit is mijn eerste en waarschijnlijk ook laatste BMW. Dit de laatste generatie BMW’s die echt gebouwd is met kwaliteit en afwerking. De materialen in het interieur zijn van topkwaliteit, de afwerking is perfect, en alles straalt luxe en aandacht voor detail uit.
Ik maak me echter zorgen over de toekomst van BMW. Met de aankomende Neue Klasse gaat het merk inzetten op goedkopere materialen en een focus op kopers die vooral een luxe badge willen, zonder oog voor de echte kwaliteit. Leuke interieurs, harde plastics, alle knoppen verwijderd voor inspiratieloze en gebruiksonvriendelijke controls op een scherm. Een gigantische stap terug, waarbij auto's minder verfijnd worden en meer gericht zijn op winst dan op een luxe BMW ervaring.
Zo lang mogelijk van deze auto genieten dus maar. Verdere updates volgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.