BMW X5 xDrive40i (2019) #2

autoreview

BMW X5 xDrive40i (2019)
BMW X5 xDrive40i (2019)BMW X5 xDrive40i (2019)BMW X5 xDrive40i (2019)BMW X5 xDrive40i (2019)BMW X5 xDrive40i (2019)BMW X5 xDrive40i (2019)BMW X5 xDrive40i (2019)BMW X5 xDrive40i (2019)BMW X5 xDrive40i (2019)

Signalement

UitvoeringX5 xDrive40i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf121.075 km
KM-stand laatst141.800 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Freude am Fahren (again)

  • 122.212 km

Na 4 jaar met de X5 40e hybride gereden te hebben werd het weer tijd voor de volgende. Eisen..? GEEN hybride (beetje klaar met het stekkeren en bij de huidige elektriciteitsprijzen heeft het ook geen zin).
Het is dus een lekkere 6 cilinder benzine geworden. De X5 xDrive40i (G05). In mijn ogen gaat het vanaf nu alleen maar minder worden. 4 cilinder, 3 cilinder, full electric....?
Ik ben er nog niet aan toe. En met af en toe 2000kg aan de haak wil ik toch nog wat actieradius overhouden. Gelukkig zit hier nog een 83 liter tank in.

Eerste indrukken. De auto ligt een stuk strakker op de weg dan mijn vorige X5 (F15). De huidige heeft full air suspension en is via de belevingsschakelaar te beïnvloeden. In Sport zakt de auto 8cm en veert de auto een stuk strakker. In Comfort dus niet en deint de auto een stuk meer en voelt zeer comfortabel. Met ruim 2100kg is het natuurlijk geen "gooi en smijt" auto, maar in Sport en zeker met de 22 inch banden (315 achter, 275 voor) gaat de auto best sportief de bocht om. De auto heeft 4 wheel steering dus ook dat helpt.

Ook kun je voor het in en uitstappen de auto 8cm laten zakken. Handig als je schoonvader van 84 wil instappen. Ook handig voor de hond (die is inmiddels ook al weer 11 jaar oud..).

De M-sport uitvoering is om je vingers bij af te likken. Prachtig uiterlijk, blauwe remklauwen en een M-sport uitlaat. Klinkt net ff lekkerder met deze 6 cilinder.
Het verbruik bij normaal rijden ligt nu rond de 10ltr/100km.

Op dit moment ben ik met de 2000kg caravan aan de haak op pad. Deze dubbel-asser ligt als een huis achter de X5. Bij inhaal- acties schakelt de ZF8 automaat netjes terug naar 7 of 6.
Omdat de A73 weer op slot zat ben ik vandaag via Duitsland naar Luxemburg gereden. Met Apple CarPlay en Google Maps kon ik zo kiezen voor de route via onze Oosterburen. De BMW navigatie heeft deze routekeuze niet dus dan had ik een tussenpunt in Duitsland moeten kiezen. Verder geeft Apple CarPlay de optie om Flitsmeister op de achtergrond mee te laten draaien. En spotify natuurlijk. De cruisecontrol heeft 3 modes. Mode 1 adaptieve cruisecontrol, mode 2 blijft de auto ook binnen de lijnen (wel handen aan het stuur) en mode 3 is als mode 2 maar dan tot max 60km/u in de file met de handen los. Als de camera ziet dat je niet oplet krijg je een waarschuwing met leds op het stuur, een oranje/rood stuur-symbool voor je neus en een signaal. Met de caravan aan de haak werkt alleen mode 1, dus de andere moet ik nog uitproberen.

Wordt vervolgd.....

Premium garantie gevalletjes

  • 126.347 km

We zijn inmiddels ruim 5000km verder sinds de aanschaf, dus tijd voor een update. De X5 heeft zich kranig gedragen tijdens de rit met de 2000kg tandem-aster aan de haak richting Spanje. Superstrak sturen en minimale zijdelingse verstoringen tijdens het inhalen van vrachtverkeer. Waarschijnlijk helpen de 22" achterbanden (315/30R22) hier ook bij.
Het verbruik met sleurhut valt me ook alleszins mee. Van 12.5ltr/100km bij 95km/u oplopend naar 14ltr/100km bij snelheden van 105km/u en hoger bij inhalen..

Het interieur van deze X5 is werkelijk fantastisch. Het digitale instrument cluster en het NAV / Infotainment display zijn echt een vooruitgang. En werkelijk alles is naar eigen wens en op 3 verschillende manieren in te stellen. Gesture control, iDrive of touchscreen. Alles is heel intuïtief en makkelijk te vinden. En als je het even niet weet zeg je b.v. "Hallo BMW, selecteer autosnelwegen vermijden".

Een tegenvaller kwam aan het licht bij aankomst in Spanje. Ik kreeg de melding: "Vervanging Remblokken achter vereist over 1900km". Aangezien ik nog zeker zo'n 3000km ging rijden op deze vakantie, niet echt iets waar je op zit te wachten. Grappig was dat de dealer meteen contact met me opnam om dit onderhoud in te plannen....
Omdat de auto met Premium Select Garantie is aangekocht, mag er de eerste 6 maanden of 10.000km geen onderhoud aan de auto zijn, dus in deze was de dealer in gebreke. Ik heb dit tijdens het telefonisch contact ook duidelijk gemaakt.

Uiteindelijk heb ik de beslissing genomen om een afspraak te maken bij een BMW dealer dicht bij ons vakantieadres in Spanje en daar kon ik al na 4 dagen terecht. Daar zijn de achterste remblokken vervangen en in de BMW-onderhoudshistorie toegevoegd als afgehandeld. BMW aftersales heeft nog contact met me opgenomen om e.e.a. netjes af te handelen bij terugkomst in NL, want dat ik niet blij was, was inmiddels doorgedrongen bij de dealer.

Na een heerlijk vakantie van ruim 7 weken met heerlijke ritten in Spanje zijn we inmiddels weer terug in een regenachtig NL. Ik heb een mooie winterbanden set op de kop weten te tikken Een nieuwe set 748M 20" velgen met 275/45R20 Pirelli Sottozero's (Dot 2722). Als de temperaturen gaan dalen gaan ze eronder.

Vandaag was de afspraak bij BMW voor een "puntjes op de i zetten" - gesprek. Na alle tegenvallers nog even doorgesproken te hebben en de ontvangst van welgemeende excuses, ging de auto op de brug voor een uitgebreide 360 graden inspectie. Hierbij kwam naar voren dat ook de remmen voor waarschijnlijk binnen de half jaar termijn aan de beurt zouden zijn. After-sales stelde voor remblokken en schijven voor dus ook onder garantie te vervangen. Verder is de ruitenwisser achter nog vervangen. Lang verhaal kort... het vertrouwen is hersteld, de gemaakte kosten in Spanje zijn vergoed en ik ben weer blij.

Wordt vervolgd...

Weer op vakantie / garantie / voorruit

  • 133.774 km

Even een update. We zijn inmiddels weer op vakantie in Spanje met de sleurhut. Nu al weer ruim 7 weken op pad. De X5 is werkelijk fantastisch en zeker met 2000kg aan de trekhaak komt ie goed tot z'n recht. Sinds een week of 10 tank ik Euro98 of Aral Ultimate 102 (in Duitsland). Ook al is de auto niet getuned rijdt de X5 voelbaar beter en lijkt wat soepeler op het gaspedaal te reageren. Soepeler, dus niet sneller of feller. Hij lijkt gewoon bij een hoge vermogensvraag net wat beter bij de les. Verder is een E5 benzine gewoon wat stabieler (minder water opname) als het wat langer duurt tussen 2 tankbeurten.

Onderhoud en garantie? Ja, want in december '23 kwam ineens de melding "Noodoproepsysteem uitgevallen". Dit systeem belt automatisch met BMW bij een Crash (naast wat andere functies). Dit systeem blijkt een backup accuutje te hebben en deze is onder garantie vervangen. Tevens is meteen de remvloeistof vervangen.

Helaas is de melding van het Noodoproepsysteem na 4 maanden weer teruggekomen. BMW zegt mij nu dat dit kan komen doordat er via de haaienvin op het dak, vocht in de unit is gekomen. Lang verhaal kort: Vin moet eraf, unit eronder vervangen, alles weer netjes dicht-kitten en hopen dat er nu geen vocht meer bij komt. Blijkt wel een X5 probleempje te zijn, want ik kom het meer tegen in X5 G05 Facebook groepen.

Verder helaas 2 sterren in m'n voorruit bij een rit richting Brabant. De sterren zitten niet in het gezichtsveld maar kunnen niet gerepareerd worden door Carglass. Ik heb besloten de voorruit door BMW (Ekris Velp) te laten vervangen. Kost me iets meer eigen risico, maar dat is het me wel waard. Voor een originele BMW ruit en bijbehorende calibratie.
Eind juni ben ik weer terug in NL en 2 juli kan Ekris er mee aan de slag.

Wordt vervolgd........

Nog meer Premium Garantie gevallen

  • 138.000 km

Het is inmiddels weer najaar en de bladeren gaan weer vallen. De vorige garantiegevallen zijn op 2 juli goed opgepakt door de dealer, maar de monteur die de auto terugbracht vond de auto wat schokken bij acceleratie. Nu was mij dit ook opgevallen en ook dat de auto wat schokte bij krappe bochten met lage snelheid, bijvoorbeeld in een parkeergarage. Dus weer een nieuwe afspraak, waarbij Ekris de olie van de tussenbak heeft vervangen. Ik kreeg hiervoor wel een rekening van 350,- maar nadat ik in discussie ben gegaan over wat de Premium garantie precies omvatte, hoefde ik uiteindelijk deze rekening toch niet te betalen. Al met al heeft het vervangen van de tussenbak-olie zeker geholpen, want de klachten zijn verdwenen.

Echter heeft het volgende probleem zich al aangediend. De B58 motor van de X5 heeft geen peilstok om het motorolie niveau te checken. Dit gebeurt electronisch middels sensoren en kan ook door de bestuurder geïnitieerd worden. Deze meting ging bij mij overigens niet goed, doordat de meting bij het doorlopen (stationair, warme motor), staakte na 20% van de meting. Na wat rondzoeken op internet vond ik wat informatie over de oliepomp van de B58 motor uit 2019. Dit is een nieuw type oliepomp met wat kunststof onderdelen, welke vroegtijdig kunnen slijten. Hierdoor gaat de oliedruk wat fluctueren, wat op zijn beurt het meten van de olieniveau-meting kan onderbreken. Stap 1 is bij dit probleem het vervangen van de niveau-sensor. Nadat dit bij mijn auto was gedaan door de dealer, bleek het probleem niet opgelost. Er is nu een ticket aangemaakt bij BMW Duitsland voor toestemming voor het vervangen van de oliepomp door het model van de M60i (volledig metalen versie). De toestemming is inmiddels binnen en maandag gaat de X5 naar de dealer voor deze reparatie van 3-4 dagen (!). BMW AG heeft het probleem vanaf 2021 zelf ook onderkend en gebruikt vanaf dat jaar ook de sterkere pomp af fabriek.

Zo blijkt maar weer dat garantie bij dit type auto's een life-saver kan zijn. Met name het vervangen van de oliepomp is een reparatie richting de 6000,-

Neemt niet weg dat het nog steeds een droom van een auto is, waarmee ik nog jaren wil doorrijden. Ik ga er van uit dat ik alle klachten inmiddels wel heb getackeld en de auto na de oliepomp in topconditie is voor toekomst.

In de planning staat nog het verversen van de ZF8 versnellingsbakolie. ZF in Delfgauw doet dit inmiddels niet meer voor particulieren, maar hiervoor heb ik contact met Carrec in Soest, welke mij adviseerden dit te te doen bij 150.000km.

Wordt vervolgd

Update oliepomp vervangen

  • 138.800 km

Iets later dan gepland is dan toch eindelijk de oliepomp vervangen. Initieel bleek de bijbehorende ketting niet geleverd te zijn, dus werd de reparatie uitgesteld tot 6 november. De monteur kwam wederom netjes de auto thuis ophalen en er werd gelijk begonnen met alle demontage. Al met al een reparatie van bijna 2 dagen met 2 monteurs. Alles ging als gepland en na een proefrit door de monteur werd ik 7 nov gebeld dat de auto klaar was en het probleem van de falende olieniveau-meting opgelost. Eind van de dag kwam de monteur de auto weer netjes gewassen thuis afleveren. Ik ben tevreden.. (ik zal nog wat foto's van de reparatie posten bovenaan).

Verder gaat de temperatuur volgende week flink naar beneden, met zelfs kans op (natte) sneeuw. Afgelopen maandag dan toch maar besloten om gelijk de winterbanden er maar op te leggen. De R22" zomer- breedset vind ik erg mooi, maar ook de R20" 748M winterset staat samen met de black-line uitvoering van de auto zeker niet verkeerd. Ook is het comfort op 20" prima. Maar dat kan ook aan de Pirelli Sottozero's liggen.

Wordt vervolgd...

Weer meer Premium Garantie zaken.

  • 141.800 km

Hoe dan.... Het nood oproepsysteem is nu voor de derde keer uitgevallen. De melding komt recht voor je neus te staan en blijft daar ook staan. Heel irritant. Twee weken geleden is de X5 opgehaald door BMW voor diagnose. Al snel bleek dat er weer water bij de printplaat in het dak onder de haaienvin antenne was gekomen. Met als gevolg corrosie en storingen. Er werd een nieuwe afspraak gemaakt voor vervanging van de unit en de haaienvin (die dus ook nog eerst in kleur gespoten moest worden).
Wachtend op reparatie ging de unit steeds meer kuren te vertonen. Tijdens een rit op de snelweg viel de RTTI (Real time traffic info) uit en vervolgens de gehele navigatie. Tenminste.... het GPS signaal en dus wist de auto niet meer waar hij was. Uiteindelijk dacht de auto zelfs dat we in België waren tijdens een rit bij Arnhem. En zo gaf de HUD ook regelmatig verkeersborden aan die er helemaal niet waren.
Vervolgens stopte de Comfort Access van de portieren ermee. Alleen de bestuurdersdeur kon nog met de hand geopend en vergrendeld worden. Verder liet ineens de lederen bekleding van de bestuurdersstoel los aan die voorzijde van de dijbeen support.
Gisteren werd de auto weer opgehaald voor reparatie. Bij demontage van de haaie-vin bleek er een haarscheurtje aan de zijkant te zitten (waarschijnlijk door de demontage de vorige keer). Hier is het water waarschijnlijk binnengedrongen. Door sluiting op de printplaat van de unit was er een zekering doorgebrand. Deze veroorzaakte op zijn beurt weer de storing in het Comfort Access systeem. Verder bleek het leer van de stoel losgekomen te zijn doordat de bevestiging strip uit zijn beugeltje onder de stoel was losgekomen.
Eind van de dag werd de auto weer netjes thuis afgeleverd en waren alle storingen verholpen.
Betekent dat dat ik weer blij ben......? Zeker niet. In de communicatie met de dealer heb ik wel degelijk mijn teleurstelling in het product "BMW" kenbaar gemaakt. Dit is inmiddels mijn achtste BMW en ik weet niet of mijn volgende auto weer een BMW wordt. Ik weet ook wel dat er vroeger veel minder systemen zoals het noodoproepsysteem op een auto zaten en dat die dus ook niet kapot konden gaan. Maar als ik zie hoeveel leidingen en componenten onder de motorkap er inmiddels van plastic zijn, vraag ik mij af hoe lang dit meegaat. Zo ook de oliepomp die bij mij dus inmiddels vervangen is voor een all-metal exemplaar.
De auto rijdt geweldig, heeft mij nog nooit laten staan en het is een genot om ermee op pad te zijn, maar ik heb het gevoel dat het een kwestie van tijd is totdat er weer wat kapot gaat. Ik heb nog garantie tot augustus en kijk het voorlopig nog even aan......

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.