BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X5 xDrive40e iPerformance High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 41.000 km |
goed concept met mindere uitvoering
- 41.000 km
ik wissel nogal eens, lang niet bijgehouden op AW, dus terug in de tijd;
de geboorte van onze zoon in aug 2015 maakte duidelijk dat 5-series niet heel makkelijk maxicosy's kwijt kunnen op de achterbank. daarnaast begint het toch te kriebelen tegen einde van het jaar.
Na bezoek nummer zoveel aan Van laarhoven BMW, waar weer niemand geïnteresseerd lijkt, zelfs na aangeven een X5 te willen, ben ik bij Renova terecht gekomen. De X5 vond ik prachtig en de komst van de hybride lijkt dat dit interessanter is op de zaak ivm bijtelling van de 525d. (cat waarde over de 80K met 25%). Super geholpen bij Renova en nieuwe X5 hybrid besteld net voor einde jaar. zij hadden behoorlijk wat productieplaatsen in bestelling, dus kon nog redelijk kiezen en alles wat ik per se wilde kon:
-spacegrau met zwart leder
-high exec
-pano dak
-M-Pakket
-hifi system
daarmee zit alles erop wat ik graag wil, en nog wat nice to have zaken via connected services; als standkachel, online nav (handig met files).
achteraf zelf set 20" M50d wielen gekocht omdat ik die mooier vond en een zwart grilletje.
smoelt goed, hoe rijdt het?
vlug. de electromotor en het 2-litertje vullen elkaar perfect aan. zeker icm de goede bak. aandrijflijn is heel mooi, heel soepel en verrassend snel. De discussie over deze motor snap ik nooit goed; sneller dan de 30d en veel stiller etc. tuurlijk afhankelijk van het gebruik. BMW heeft dit toch beter voor elkaar dan andere merken. Tussen de oren blijft het vreemd; zo'n 2.0 benzine in zo'n grote auto. Ook de kofferruimte heeft er (te) ernstig onder te lijden. er zijn nog 500liters over door de accu dus erg veel kan er niet mee.
Hij stuurt goed, als je hem aan het werk zet maakt ie de nodige herrie, maar het in de stad rond tuffen dagelijks op alleen de elektromotor is erg fijn. Dit had ik niet gedacht, maar het geeft rust en zorgt zelfs voor rustig rijden. Dit moet ook wel, want de accu is veel te snel leeg. Effectief is 25km net aan haalbaar. Veel te weinig uiteraard. Ik heb een laadkabel aan huis laten monteren, dus dagelijks aan de stroom. gecombineerd verbruik met vakanties, werk km's door het hele land etc. wordt niet beter dan 1 op 9,5.
Met name op de snelweg valt het er doorheen. 1 op 6 a 7 max tijdens vakantie ritten. Wintersport met vrienden halen we die 1 op 6 niet eens.
Wat is er goed:
de looks, toen iig. De wegligging is ok, maar in bochten drijft ie uiteraard naar buiten.
In- en uit stappen is een verademing. Dat hoge is daarvoor echt fijn.
achterin veel ruimte. Met een kleine van paar maanden in maxicosy is dit heel prettig. In de 5-serie kan deze niet achter de bestuurdersstoel...
Navigatie, Idrive en vooral connectedservices zijn top! de standkachel is heerlijk; voorverwarmd of gekoeld instappen. niet meer krabben dus. Ook de route bepaling is dankzij de online dienst perfect. inmiddels rijd ik audi en dat is echt minder daar.
wat was minder:
kofferbak, maar ja dit was bekend.
operational cost; ik heb eigen zaak en reken een auto 2 keer af als ie op de zaak staat. Met name banden zijn achterlijk duur bij BMW (600p/s) en in dit geval is bijtelling (14%) een wassen neus met de brandstofkosten, afschrijving etc. hij stoot net teveel uit voor lage wegenbelasting. oftwel allemaal net niet.
ergste vind ik echter de bouwkwaliteit; het voelt minder degelijk en stevig en het stuurwiel kraakt vaak. links en rechts een geluidje en dashboard, maar met name achterbank en achterdeuren zien er karig uit. ik vond dit persoonlijk in de F11 5-serie mooier en degelijker.
stel dat overheid dit soort gebruik (niet zozeer de auto's specifiek) aan zou moedigen met lage MRB, ook voor de particulier na 5 jaar en BMW had concept wat beter op orde met iets meer range dan zou dit voor bijvoorbeeld senioren een ideale auto zijn.
de foto's heb ik gemaakt toen ik er weer vanaf wilde. eind 2016 lukte dat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW X5 XDrive35i M Sport Edition Aut. | M-Pakket | 22 Inch | Panorama | Soft-Close | Surround View | HUD | Hifi Sound | Historie |
- 2017
- 139.556 km

BMW X5 xDrive35i 306pk High Executive|M-pakket|Carbonzwart|Trekh|20inch|Camera|SUPER onderhouden!!
- 2016
- 227.187 km

BMW X5 xDrive40e M iPerformance High Executive
- 2018
- 108.156 km